Gå til innhold

Skal kreti og pleti få adoptere???


Gjest Gruff

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet burde muligens vært stilt på "adopsjon", men der får en aldri skikkelige svar på kritiske problemstillinger. De går rett i forsvar der inne.Vil dessuten gjerne vite hva "vanlige folk" mener om dette spørsmålet.

Hvem skal få adoptere barn? Jeg har inntrykk av at nå til dags får kreti og pleti adoptere. Det spiller ingen rolle om du er døv, lam eller blind. Det gjelder både enslige og par. Nå har det jo også vist seg at adopsjonslandene avviser norske søkere fordi de ikke blir ansett som kvalifiserte i noen tilfeller. Jeg spør meg, er virkelig disse handicappede menneskene i stand til å ta seg godt nok av et adoptivbarn?? Særlig når begge er handicappet eller det er en enslig? På den andre siden hører man om folk som ikke blir godkjente av helt uforstålige grunner.Det virker nærmest som det er tilfeldig hvem som blir godkjent eller ikke. Mange får trynetillegg i positiv eller negativ retning av sosialarbeiderne som skal utrede dem. Hva er egentlig vitsen med den type utredninger? Hva mener andre? Dette er spørsmål som opptar meg mye, så jeg håper på mange svar og meningsutvekslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreti og pleti kan lage egne barn men for å adoptere stilles det strenge krav. Funksjonshemmede som får adoptere må på samme måte som andre vise seg egnede.

Med dine holdninger ville du neppe bli godkjent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreti og pleti kan lage egne barn men for å adoptere stilles det strenge krav. Funksjonshemmede som får adoptere må på samme måte som andre vise seg egnede.

Med dine holdninger ville du neppe bli godkjent ;)

Jeg er godkjent og har allerede barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreti og pleti kan lage egne barn men for å adoptere stilles det strenge krav. Funksjonshemmede som får adoptere må på samme måte som andre vise seg egnede.

Med dine holdninger ville du neppe bli godkjent ;)

Hvordan får f.eks en enslig blind vist seg egnet til å adoptere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får f.eks en enslig blind vist seg egnet til å adoptere?

Det må du spørre de som godkjenner om, ikke meg eller andre på DOL. Hvor har du det eksempelet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra virkeligheten!

Det ville i tilfelle være svært overraskende sett i lys av debatten rundt enslige adoptivforeldre. Så vidt jeg vet er det bare noen få, (kan det være noe sånt som 30?)meget ressurssterke kvinner som har fått adoptere som enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinadoptant

Det ville i tilfelle være svært overraskende sett i lys av debatten rundt enslige adoptivforeldre. Så vidt jeg vet er det bare noen få, (kan det være noe sånt som 30?)meget ressurssterke kvinner som har fått adoptere som enslige.

Du tar helt feil! Det er mange flere enn 30 enslige som allerede har adoptert, og enda flere som er godkjente. Det nevnte tilfellet kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar helt feil! Det er mange flere enn 30 enslige som allerede har adoptert, og enda flere som er godkjente. Det nevnte tilfellet kjenner jeg ikke til.

OK, da er det fler. Hvor mange er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at du overdramatiserer litt for å få i gang en diskusjon her, greit nok det. Jeg tror at det til en viss grad er forskjell i hvordan sosialkontor etc. håndterer en adopsjonssøknad, det er tross alt "bare" mennesker som gjør en jobb. Men at det er noe du kaller for trynetillegg, det klarer jeg ikke helt å svelge! Jeg har tro på at de gjør en så god jobb som de etter forutsetningene kan gjøre. Og hvis nå en handikappet person får adoptere, hva så? Tror du ikke at de er sjekket vel så mye som alle andre "normale"? Vi har selv adoptert et barn, men jeg prøver å ikke bite alle som har noe imot dette eller kommer med ondsinnede bemerkninger her eller i virkelighetens verden. Det kan være av det gode at slike spørsmål blir tatt opp.

Til slutt: Jeg er faktisk litt enig med deg i at det blir for mye forsvar på "adopsjon". En frisk diskusjon er bare bra, men ikke når man angriper barn (og deres adoptivforeldre) verbalt fordi de kommer fra et annet land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville i tilfelle være svært overraskende sett i lys av debatten rundt enslige adoptivforeldre. Så vidt jeg vet er det bare noen få, (kan det være noe sånt som 30?)meget ressurssterke kvinner som har fått adoptere som enslige.

Ja det er mye overraskende rundt hvem som får adoptere. Det er derfor jeg stilte spørsmålet her, og gjerne vil ha andres synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at du overdramatiserer litt for å få i gang en diskusjon her, greit nok det. Jeg tror at det til en viss grad er forskjell i hvordan sosialkontor etc. håndterer en adopsjonssøknad, det er tross alt "bare" mennesker som gjør en jobb. Men at det er noe du kaller for trynetillegg, det klarer jeg ikke helt å svelge! Jeg har tro på at de gjør en så god jobb som de etter forutsetningene kan gjøre. Og hvis nå en handikappet person får adoptere, hva så? Tror du ikke at de er sjekket vel så mye som alle andre "normale"? Vi har selv adoptert et barn, men jeg prøver å ikke bite alle som har noe imot dette eller kommer med ondsinnede bemerkninger her eller i virkelighetens verden. Det kan være av det gode at slike spørsmål blir tatt opp.

Til slutt: Jeg er faktisk litt enig med deg i at det blir for mye forsvar på "adopsjon". En frisk diskusjon er bare bra, men ikke når man angriper barn (og deres adoptivforeldre) verbalt fordi de kommer fra et annet land!

Er helt enig med deg i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Døve adoptivforeldre kan iallefall adoptere døve barn. Jeg er selv døv og har to egenfødte hørende barn. Hvorfor skulle ikke jeg være en like god forelder som en som er hørende?

*Spent på å høre svaret :o)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døve adoptivforeldre kan iallefall adoptere døve barn. Jeg er selv døv og har to egenfødte hørende barn. Hvorfor skulle ikke jeg være en like god forelder som en som er hørende?

*Spent på å høre svaret :o)*

Jeg er sikker på at du er en utmerket mor. men tror du ikke det ville være problematisk for to døve eller en enslig døv å adoptere et hørende barn på f.eks 2 år? Adoptivbarn har ofte med seg en del problemer i bagasjen, og det må da være et problem å ikke kunne høre (adoptiv)barnet??? Noe annet når man har barnet fra starten(tror jeg). Er enig i at døve foreldre ville være helt ideelt for et døvt adoptivbarn.Ellers så er det nok ikke døve adoptivforeldre jeg er mest skeptisk til, det ble liksom bare med i regla. Det var flåsete, unnskyld meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døve adoptivforeldre kan iallefall adoptere døve barn. Jeg er selv døv og har to egenfødte hørende barn. Hvorfor skulle ikke jeg være en like god forelder som en som er hørende?

*Spent på å høre svaret :o)*

JEG ER HELT ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at du er en utmerket mor. men tror du ikke det ville være problematisk for to døve eller en enslig døv å adoptere et hørende barn på f.eks 2 år? Adoptivbarn har ofte med seg en del problemer i bagasjen, og det må da være et problem å ikke kunne høre (adoptiv)barnet??? Noe annet når man har barnet fra starten(tror jeg). Er enig i at døve foreldre ville være helt ideelt for et døvt adoptivbarn.Ellers så er det nok ikke døve adoptivforeldre jeg er mest skeptisk til, det ble liksom bare med i regla. Det var flåsete, unnskyld meg.

Unnskyldningen er godtatt :o)

Skjønner godt problemstillingen din - og har selv grublet endel over den..

Før jeg selv ble gravid lurte jeg endel på dette med adopsjon - Hva hvis jeg og min mann ikke kan få egenfødte barn? Har vi da hatt muligheten til å velge om vi vil adoptere et døvt eller et hørende barn?- I realiteten ville vi nok ha valgt å adoptere et døvt barn, da dette ville vært mest naturlig for oss.

Funksjonsfriske har lett for å se på funksjonshemmede som _funksjonshemmede_ (skjønner du hvor jeg vil?). Personlig ser jeg ikke på meg selv som funksjonshemmet. Med dagens moderne teknologi lever jeg et like normalt liv som hvilken som helst annen person.

Det er umulig for meg å sette meg inn i hvordan det er å være f.eks. blind eller rullestolbruker. Kanskje ser jeg på de to funksjonshemningene som mye større/mer kompliserte enn de i realiteten er?

Kanskje bør det totale inntrykket av adopsjonssøkerne veie tyngre enn om den ene eller begge av dem evt. har en funksjonshemning?

Uansett er dette en vanskelig problemstilling...

*grubler videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldningen er godtatt :o)

Skjønner godt problemstillingen din - og har selv grublet endel over den..

Før jeg selv ble gravid lurte jeg endel på dette med adopsjon - Hva hvis jeg og min mann ikke kan få egenfødte barn? Har vi da hatt muligheten til å velge om vi vil adoptere et døvt eller et hørende barn?- I realiteten ville vi nok ha valgt å adoptere et døvt barn, da dette ville vært mest naturlig for oss.

Funksjonsfriske har lett for å se på funksjonshemmede som _funksjonshemmede_ (skjønner du hvor jeg vil?). Personlig ser jeg ikke på meg selv som funksjonshemmet. Med dagens moderne teknologi lever jeg et like normalt liv som hvilken som helst annen person.

Det er umulig for meg å sette meg inn i hvordan det er å være f.eks. blind eller rullestolbruker. Kanskje ser jeg på de to funksjonshemningene som mye større/mer kompliserte enn de i realiteten er?

Kanskje bør det totale inntrykket av adopsjonssøkerne veie tyngre enn om den ene eller begge av dem evt. har en funksjonshemning?

Uansett er dette en vanskelig problemstilling...

*grubler videre*

Jeg forstår godt hva du mener.

Og funksjonshemmede jeg kjenner tenker jeg ikke på som funksjonshemmede i det hele tatt. De er Petter eller Kari eller hvem det nå måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...