Gå til innhold

Solberg truer rettsikkerheten. kiminelle utlendinger skal utvises uten dom


Solsikke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun truer rettssikkerheten fordi hun sier at utlendinger skal kunne sendes ut _før_ de har blitt dømt. Det er en del av rettssikkerheten vår at man at det er _domstolene_ som skal dømme, og ikke påtalemyndighetene. Enhver er jo som kjent uskyldig til det motsatte er bevist. Her overlater man dømmingen til byråkratene, noe jeg syns er svært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt synd dersom anklagene er falske kanskje? Dessuten rasistisk og vanskelig gjennomførbart!

Det virker diskriminerende ja. Gjennomføres dette, oprerer vi med andre rettsikkerhetsregler for utlendinger enn for "oss andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er da ingen straff å bli sendt ut av landet ? Selv de ærligste blir sendt ut hver dag, bare fordi de ikke har grunn nok til å få asyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun truer rettssikkerheten fordi hun sier at utlendinger skal kunne sendes ut _før_ de har blitt dømt. Det er en del av rettssikkerheten vår at man at det er _domstolene_ som skal dømme, og ikke påtalemyndighetene. Enhver er jo som kjent uskyldig til det motsatte er bevist. Her overlater man dømmingen til byråkratene, noe jeg syns er svært uheldig.

Jo det er sant, men de sier jo at det må være skjellig grunn til mistanke. Og er ikke det nok? Kanskje det hadde vært lurere å skaffe en hurtigdomstol så forbryterne hadde fått en hurtig rettsbehandling før de ble kastet ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen straff å bli sendt ut av landet ? Selv de ærligste blir sendt ut hver dag, bare fordi de ikke har grunn nok til å få asyl.

Her _blir_ utsendingen en straff, fordi det begrunnes i mistanke om kriminelle en handling. Det kan jo godt hende de hadde en reell grunn til å søke beskyttelse.

Jeg syns det blir en annen diskusjon hva man skal gjøre med _domfelte_ kriminelle utlendinger, her er det prinsippet om rettssikkerhet som er det viktige. Hva vi velger å gjøre med andre asylsøkere / utlendinger, får diskuteres for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt synd dersom anklagene er falske kanskje? Dessuten rasistisk og vanskelig gjennomførbart!

Men det sies at det må være skjellig grunn til mistanke. Rasistisk? På hvilken måte? Her er det vel snakk om alle kriminelle utlendinger uavhengig av hudfarge, da er det vel ikke noe rasistisk i det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er sant, men de sier jo at det må være skjellig grunn til mistanke. Og er ikke det nok? Kanskje det hadde vært lurere å skaffe en hurtigdomstol så forbryterne hadde fått en hurtig rettsbehandling før de ble kastet ut av landet.

Jeg er enig i at det er et problem med utlendinger som er kriminelle. Men løsningen på det problemet er _ikke_ å lempe på kravene til rettssikkerheten. Da må det heller settes inn ressurser som gjør at politiet kan løse disse sakene raskere og at sakene fortere kan blir avgjort i domstolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det bør da ikke gjøres uten dom?

Jo det er sant.Det beste hadde vel vært en hurtigdomsstol slik at vedkommende hadde dom før h*n ble utvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sies at det må være skjellig grunn til mistanke. Rasistisk? På hvilken måte? Her er det vel snakk om alle kriminelle utlendinger uavhengig av hudfarge, da er det vel ikke noe rasistisk i det vel?

Jeg vil heller kalle det diskriminerende - det er litt mindre belastet ord. Det fører til forskjellsbehandling - derfor er det diskriminerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel ... Jeg syns ikke forslaget er særlig bra jeg da. Ikke hvis det er snakk om å utvise folk uten engang å ha bevis på at de har gjort noe kriminelt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen straff å bli sendt ut av landet ? Selv de ærligste blir sendt ut hver dag, bare fordi de ikke har grunn nok til å få asyl.

For mange er det nok straff. Og man må jo velge da, enten dømme den kriminelle i Norge å sette h*n i fengsel her. La h*n koste den norske stat ennå mer før h*n blir sendt ut. Eller sende dem ut umiddelbart. Ingen som vil ha kriminelle vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ... Jeg syns ikke forslaget er særlig bra jeg da. Ikke hvis det er snakk om å utvise folk uten engang å ha bevis på at de har gjort noe kriminelt ...

Det var snakk om skjellig grunn til misstanke. Men jeg er vel enig med deg Anki. Det beste hadde nok vært en hurtigdomsstol hvor vedkommende får dom før de ble sendt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er det nok straff. Og man må jo velge da, enten dømme den kriminelle i Norge å sette h*n i fengsel her. La h*n koste den norske stat ennå mer før h*n blir sendt ut. Eller sende dem ut umiddelbart. Ingen som vil ha kriminelle vel?

Så du syns det er greit at noen skal sette deg i fengsel fordi de er overbevist om at du har drevet underslag? Du er uskyldig og er ikke dømt, men noen har funnet ting som tyder på at du har gjort det. Hadde du syntes at det var greit? Det er i realiteten _det_ det er snakk om her! Jeg hadde blitt veldig opprørt om noen hadde køddet med _min_ rettssikkerhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her _blir_ utsendingen en straff, fordi det begrunnes i mistanke om kriminelle en handling. Det kan jo godt hende de hadde en reell grunn til å søke beskyttelse.

Jeg syns det blir en annen diskusjon hva man skal gjøre med _domfelte_ kriminelle utlendinger, her er det prinsippet om rettssikkerhet som er det viktige. Hva vi velger å gjøre med andre asylsøkere / utlendinger, får diskuteres for seg.

Jeg personlig synes faktisk at om de har lagt inn en reel søknad om asyl og de gjør en grov kriminell handling i Norge eller flere mindre alvorlige kriminelle handlinger burde asylsøknaden forkastet umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om skjellig grunn til misstanke. Men jeg er vel enig med deg Anki. Det beste hadde nok vært en hurtigdomsstol hvor vedkommende får dom før de ble sendt ut.

Skjellig grunn til mistanke kan aldri være nok til å straffe noen! Poenget er at i Norge har vi en uavhengig domstol som skal dømme. Ingen kan gi domstolen instruksjoner om hvordan den skal dømme. Dette sikrer oss mot overgrep fra myndighetene. Dersom utlendinger skal kunne sendes ut uten dom viker vi fra dette prinsippet, og lar byråkratene / politikerne dømme istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes faktisk at om de har lagt inn en reel søknad om asyl og de gjør en grov kriminell handling i Norge eller flere mindre alvorlige kriminelle handlinger burde asylsøknaden forkastet umiddelbart.

Hvis de er _dømt_ ja - men det blir en helt annen diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...