Gå til innhold

Solberg truer rettsikkerheten. kiminelle utlendinger skal utvises uten dom


Solsikke

Anbefalte innlegg

Så du syns det er greit at noen skal sette deg i fengsel fordi de er overbevist om at du har drevet underslag? Du er uskyldig og er ikke dømt, men noen har funnet ting som tyder på at du har gjort det. Hadde du syntes at det var greit? Det er i realiteten _det_ det er snakk om her! Jeg hadde blitt veldig opprørt om noen hadde køddet med _min_ rettssikkerhet!

Jeg har jo i flere innlegg her sagt at det beste hadde vel vært en hurtigdomstol da Nikki. Så ved domfellelse burde de blitt kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jo i flere innlegg her sagt at det beste hadde vel vært en hurtigdomstol da Nikki. Så ved domfellelse burde de blitt kastet ut.

Joda, jeg bare passer på å gni det inn, sånn at poenget er klart! Akkurat denne saken opptar meg litt skjønner du - rettspolitikk er en av de temaene som virkelig engasjerer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg bare passer på å gni det inn, sånn at poenget er klart! Akkurat denne saken opptar meg litt skjønner du - rettspolitikk er en av de temaene som virkelig engasjerer meg!

Skjønner det, men innlegget mitt fikk da i gang en debatt på en ellers så kjedelig fredag:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Her _blir_ utsendingen en straff, fordi det begrunnes i mistanke om kriminelle en handling. Det kan jo godt hende de hadde en reell grunn til å søke beskyttelse.

Jeg syns det blir en annen diskusjon hva man skal gjøre med _domfelte_ kriminelle utlendinger, her er det prinsippet om rettssikkerhet som er det viktige. Hva vi velger å gjøre med andre asylsøkere / utlendinger, får diskuteres for seg.

Dette kan bli morsomt: en er på vei til å bli sendt ut, og så er det bare å gjøre en straffbar handling og så får h*n bli til domfellelsen er klar ? Eller ?

Når vi vet hvor lang tid det tar før en sak kommer opp i Norge....

Er det ikke bedre å bli sendt ut enn å sitte i varetekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli morsomt: en er på vei til å bli sendt ut, og så er det bare å gjøre en straffbar handling og så får h*n bli til domfellelsen er klar ? Eller ?

Når vi vet hvor lang tid det tar før en sak kommer opp i Norge....

Er det ikke bedre å bli sendt ut enn å sitte i varetekt ?

Slike situasjoner kan selvsagt skje, men jeg tror ærlig talt ikke mange ville velge den løsningen. Og dersom man har er konsekvent og effektiv på å sende ut etter dom, vil jo det også være et ris bak speilet. Ingen systemer er perfekt, men jeg syns faktisk at hver enkelts rettssikkerhet må komme forann hensynet til mindretallet som velger "løsningen" du skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre hadde jo vært å ikke slippe dem inn. Da kan jo man heller ikke true rettsikkerheten til noen som ikke er her... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Slike situasjoner kan selvsagt skje, men jeg tror ærlig talt ikke mange ville velge den løsningen. Og dersom man har er konsekvent og effektiv på å sende ut etter dom, vil jo det også være et ris bak speilet. Ingen systemer er perfekt, men jeg syns faktisk at hver enkelts rettssikkerhet må komme forann hensynet til mindretallet som velger "løsningen" du skisserer.

Skjønner.

Men 95% av de som blir sendt hjem mot sin vilje, har ikke gjort noe som helst, og har aldri vært mistenkt for noe ! Det må jo være brudd på rettssikkerheten: å bli straffet uten å ha gjort noe ? Eller er utsendelse ingen straff ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Men 95% av de som blir sendt hjem mot sin vilje, har ikke gjort noe som helst, og har aldri vært mistenkt for noe ! Det må jo være brudd på rettssikkerheten: å bli straffet uten å ha gjort noe ? Eller er utsendelse ingen straff ?

Det var vel det jeg prøvde å få fram i et annet innlegg: utsendelsen er i utgangspunktet ikke en straff. Men når det brukes på denne måten, så _blir_ det jo en straff, og da kommer spørsmålet om rettssikkerhet opp.

Rettighetene til de som blir sendt ut av landet uten å ha gjort noe krimminelt skal ivaretas ved at vi har en grundig vurdering av hver enkelt asylsøknad. (Om dette alltid fungerer optimalt, er et annet spørsmål.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller kalle det diskriminerende - det er litt mindre belastet ord. Det fører til forskjellsbehandling - derfor er det diskriminerende!

ja, enig.Rasistisk er feil betegnelse, sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men jeg lurer på hvorfor de mener hun truer rettsikkerheten?"

Hva slags rettssikkerhet?

Med rettssikkerhet mener man jo at loven blir håndhevet og at alle er sikret å få en rettferdig utprøving av det man er siktet for.

Her er rettssikkerheten truet fordi det skal bli mulig å sende folk ut av landet før de har fått dom mot seg.

Man er da altså skyldig - uansett. Vanlig rettssikkerhet er at "man er uskyldig til det motsatte er bevist".

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rettssikkerhet mener man jo at loven blir håndhevet og at alle er sikret å få en rettferdig utprøving av det man er siktet for.

Her er rettssikkerheten truet fordi det skal bli mulig å sende folk ut av landet før de har fått dom mot seg.

Man er da altså skyldig - uansett. Vanlig rettssikkerhet er at "man er uskyldig til det motsatte er bevist".

hilsen

Nettopp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...