Gå til innhold

Perm/ attføring/ tapt inntekt


Gjest Catalina

Anbefalte innlegg

Irene Grøneng

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hva du mener nå.

Såvidt jeg har fått med meg har jeg ikke vist til noe eksempel - kun hva lovteksten sier.

Tror jeg stopper her, for det ser ikke ut til at jeg klarer å forklare - iallefall ikke uten å gjenta det jeg allerede har skrevet.

Jo, Poenget er dama saken dreier seg om ikke var i jobb før fødsel, hun hadde attføring.

Hvis hun går ut i 50% jobb etter fødsel får far 50% fødselspenger (enig med deg der) - og thats it. Dvs tilsammen 150%.

Det er smartere å opprettholde attføringsplanen så godt som råd - da får hun fulle attf.penger (+barnetillegg) pluss at far får fulle fødselspenger.

Et alternativ er å betale for barnepass mens far jobber og mor ggjennomfører attføringen (siden ikke far var så hippen på permisjon). Mor får da attf.penger + kr 76 kr pr dag i barnetilsynstillegg + det vanlige barnetillegget på kr 17 pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvis jeg skjønner deg riktig, så tenker du på hva mor har gjort _før_ fødselen. Altså økt fra 0-50%.

Hvis det er det du mener, så mener jeg dette ble endret etter 1. juli 2000 - det avgjørende nå er hva moren gjør _etter_ fødselen - ikke hva hun har gjort tidligere.

Ser at du skriver på hjemmesiden din - Trygdehjelpen: "Dersom mor ikke har full arbeidstid før fødselen får far tilsvarende mindre fødselspenger.", jfr. http://trygdehjelpen.no/fodsel/farsrett.html

Dette mener jeg er feil, siden det avgjørende nå er hva mor gjør _etter_ fødselen. Det er iallfall det som står f.eks. på Barne- og familiedep. sin side.

Hentet fra BFD: "Faren kan få fødselspenger basert på egen opptjening uavhengig av om moren har opptjent rett. Det avgjørende er hva moren gjør etter fødselen.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/familie_og_barnehager/barnefamilier/p30000595/fodselspenger/004041-990007/index-dok000-b-n-a.html

Endelig skjønner jeg hva du mener. Takker og bukker! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i og med at jeg nå er under attføring og ikke kommer ut i arbeid før en eventuell fødsel og permisjon. Så hvis jeg nå blir gravid på første forsøk, og jeg er da ferdig med det om 2 uker. så regner jeg 9 mnd graviditet og ca 9 mnd permisjon før jeg begynner aktivt med attføringen igjen.

så på ca 18 mnd er engangsbeløpet det eneste som blir utbetalt? Og det beløpet ligger på ca kr......,- ?

Høres jo ut som om en må selge grunn og bolig for å få råd til det å kunne få ha barn selv om man er syk jo!!!

Takk for svar

Jeg sier ikke dette for å være slem. Men...unnskyld at jeg sier det, men for meg så høres det faktisk ut som om du har valgt et ganske ugunstig tidspunkt å starte prosjekt "prøve-å-bli-gravid"...!

Hvorfor i all verden venter dere ikke til dere faktisk har økonomi til å få barn og kan forsørge dere og barnet selv? Gjøre deg ferdig med attføringen, få en jobb, OG SÅ begynne å planlegge familieøkning? Det er jo slik de fleste andre gjør det, ser an livssituasjonen sin altså, og prøver å IKKE bli gravide når det passer minst mht økonomi og man ikke har jobb.

Så jeg lurer egentlig på hvorfor dere ikke venter med barn. Det passer jo ikke nå, men du klager på at det offentlige ikke kan gi deg penger nok....? Bli ferdig med det du holder på med først og få deg en jobb, det er den mest åpenbare løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...