Gå til innhold

Perm/ attføring/ tapt inntekt


Gjest Catalina

Anbefalte innlegg

Gjest Catalina

Hei!

Vi skal til med IVF nå, og har litt spørsmål i forkant av dette.

Når mannen også må være med til sykehuset som ligger ca 6 timers kjøring unna, og vi må bli værende der i opptill 4 dager, finnes det noen regler for at han kan få dekket tapt arbeidsinntekt? Han jobber i det private.

Når jeg selv er under yrkesrettet attføring nå, og hvis vi lykkes, hva skjer med meg rent økonomisk da? Vil jeg beholde attføingen eller hur?

Mannen lurte på hvordan permisjonsordningen var for fedre. Og hvor mye av permisjonen som var betalt, om noe?!

Takk for svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. permisjon for fedre:

Mor og far får tilsammen 52 uker med 80% lønn (evt 42 uker med 100% lønn).

Alle fødselspermisjonspenger(til mor og far) opp til 6 G (1 G er litt over 50 000) betales av staten, det er opp til arbeidsgiver/tariffavtale om de betaler det overskytende hvis man har høyere lønn.

Av disse 52 (42) ukene er tre uker før termin og seks uker etter fødsel forbeholdt mor. Fire uker utenom dette er forbeholdt far (pappakvoten). Resten av de 39 (29) ukene deler mor og far som de vil. De kan ta ut disse som deltid, tidskonto osv som de vil.

I tillegg har far rett på (iflg arbeidsmiljøloven) to ukers fri etter fødselen (samtidig med mors permisjon). Disse er ikke med lønn fra staten (i motsetning til permisjonen), men veldig mange arbeidsgivere betaler lønn i en eller to av disse ukene.

Hvis du ikke er i jobb (og opptjener permisjonsgrunnlag) bør dere snakke med trygdekontoret om hva som lønner seg (pappaen kan ta det meste av permisjonen hvis det er mest økonomisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg selv er under yrkesrettet attføring nå, og hvis vi lykkes, hva skjer med meg rent økonomisk da? Vil jeg beholde attføingen eller hur?"

Tidligere svar på lignende spørsmål fra Irene Grøneng:

"Dersom du tar permisjon fra attførringen stopper vanligvis utbetaling av attf.penger, og du får egangsstønad istedet for fødselspenger...", jfr. http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1217002

"Mannen lurte på hvordan permisjonsordningen var for fedre. Og hvor mye av permisjonen som var betalt, om noe?!"

Far har egen rett til fødselspenger. Vilkårene er da bl.a. at mor arbeider helt eller delvis. Faren kan ikke motta fødselspenger før fødselen eller i de første seks ukene etter fødselen.

Hentet fra http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Fodselspenger

"For at faren skal ha rett til fødselspenger, må han ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før han begynner sin stønadsperiode. Årsinntekten må være minst 50 prosent av folketrygdens grunnbeløp."

Videre:

"Dersom moren etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får faren fødselspenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider moren mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid.

Disse vilkårene gjelder ikke når faren tar ut fedrekvoten."

Les mer om vilkårene her: http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Fodselspenger

Her finner du lovhjemmelen - folketrygdloven kapittel 14 - http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#map040

Til slutt: Husk at mor vil motta engangsstønaden uannsett om far velger å ta fødselspermisjon eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Han kan ha rett på sykepenger dersom han må gjennom et inngrep som gjør ham arbeidsufør (normalt gjelder dette bare kvinnen). Hvis ikke kan han ha rett på sykepenger dersom legen erklærer at han ikke kan jobbe fordi behandlingen ellers ikke vil virke.

Er ingen av delene aktuelt får han bare dekket reise og evt. oppholdsutgifter ved behandling som folketrygden yter stønad til. Tapt arbeidsfortjeneste dekkes bare for ledsager (f.eks foreldre som følger barn eller andre som er for syk til å reise alene).

Vedr. attføring så kommer det an på hvor langt avbrudd du får og hvilken innvirkning avbruddet har på den samlede attføringsplanen. Dersom du kan gjennomføre attføringen som planlagt beholder du retten til attføring. Ta opp med Aetat i forkant hvordan du skal føre dette på meldekortet, husk legeerklæring.

Departementet har ikke somlet seg til å foreslå fødselspenger av attføringspenger ennå, så etter dagens regler får du kun engangsstønad ved fødsel. Far får fødselspenger fra barnet er 6 uker bare dersom du da studerer på heltid eller jobber minst 75% eller kombinerer slik at det tilsammen blir full tid. Eventuelt at du er for syk til å ta deg av barnet alene - og i så fall kan du ha rett på rehabiliteringspenger mens han evt kan få fødselspenger.

Det er altså mulig å ordne det slik at du får attf.- eller rehab.penger + engangsstønad mens han får fødselspenger.

Fødselspengene til far går da fra barnet er 6 uker og 29 uker fremover (100% av inntektsgrunnlaget) eller 39 uker fremover (80% av grunnlaget). Grunnlag: max kr 325 000 pr år.

Husk: En del arbeidsgivere har bedre ordninger for sine ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg selv er under yrkesrettet attføring nå, og hvis vi lykkes, hva skjer med meg rent økonomisk da? Vil jeg beholde attføingen eller hur?"

Tidligere svar på lignende spørsmål fra Irene Grøneng:

"Dersom du tar permisjon fra attførringen stopper vanligvis utbetaling av attf.penger, og du får egangsstønad istedet for fødselspenger...", jfr. http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1217002

"Mannen lurte på hvordan permisjonsordningen var for fedre. Og hvor mye av permisjonen som var betalt, om noe?!"

Far har egen rett til fødselspenger. Vilkårene er da bl.a. at mor arbeider helt eller delvis. Faren kan ikke motta fødselspenger før fødselen eller i de første seks ukene etter fødselen.

Hentet fra http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Fodselspenger

"For at faren skal ha rett til fødselspenger, må han ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før han begynner sin stønadsperiode. Årsinntekten må være minst 50 prosent av folketrygdens grunnbeløp."

Videre:

"Dersom moren etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får faren fødselspenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider moren mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid.

Disse vilkårene gjelder ikke når faren tar ut fedrekvoten."

Les mer om vilkårene her: http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Fodselspenger

Her finner du lovhjemmelen - folketrygdloven kapittel 14 - http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#map040

Til slutt: Husk at mor vil motta engangsstønaden uannsett om far velger å ta fødselspermisjon eller ei.

"Når mannen også må være med til sykehuset som ligger ca 6 timers kjøring unna, og vi må bli værende der i opptill 4 dager, finnes det noen regler for at han kan få dekket tapt arbeidsinntekt? Han jobber i det private.".

Ifølge Lov om folketrygd § 8-4, bokstav h ytes sykepenger også til den som må være borte fra arbeidet fordi vedkommende er arbeidsufør som følge av behandling for barnløshet, jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#8-4

Hvis det ikke er mer enn 3 dager fravær, så kan han benytte egenmelding. Hvis ikke må han få sykemelding fra legen.

Vedr. egenmelding så finner du det i Lov om folketrygd § 8-24, 4. og 5. ledd:

"Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med.

Varer arbeidsuførheten utover de tre kalenderdagene egenmelding er nyttet, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring. Dersom arbeidstakeren ikke legger fram legeerklæring, faller retten til sykepenger bort for egenmeldingsperioden. Dette gjelder likevel ikke hvis arbeidstakeren har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.", jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#8-24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ha rett på sykepenger dersom han må gjennom et inngrep som gjør ham arbeidsufør (normalt gjelder dette bare kvinnen). Hvis ikke kan han ha rett på sykepenger dersom legen erklærer at han ikke kan jobbe fordi behandlingen ellers ikke vil virke.

Er ingen av delene aktuelt får han bare dekket reise og evt. oppholdsutgifter ved behandling som folketrygden yter stønad til. Tapt arbeidsfortjeneste dekkes bare for ledsager (f.eks foreldre som følger barn eller andre som er for syk til å reise alene).

Vedr. attføring så kommer det an på hvor langt avbrudd du får og hvilken innvirkning avbruddet har på den samlede attføringsplanen. Dersom du kan gjennomføre attføringen som planlagt beholder du retten til attføring. Ta opp med Aetat i forkant hvordan du skal føre dette på meldekortet, husk legeerklæring.

Departementet har ikke somlet seg til å foreslå fødselspenger av attføringspenger ennå, så etter dagens regler får du kun engangsstønad ved fødsel. Far får fødselspenger fra barnet er 6 uker bare dersom du da studerer på heltid eller jobber minst 75% eller kombinerer slik at det tilsammen blir full tid. Eventuelt at du er for syk til å ta deg av barnet alene - og i så fall kan du ha rett på rehabiliteringspenger mens han evt kan få fødselspenger.

Det er altså mulig å ordne det slik at du får attf.- eller rehab.penger + engangsstønad mens han får fødselspenger.

Fødselspengene til far går da fra barnet er 6 uker og 29 uker fremover (100% av inntektsgrunnlaget) eller 39 uker fremover (80% av grunnlaget). Grunnlag: max kr 325 000 pr år.

Husk: En del arbeidsgivere har bedre ordninger for sine ansatte.

Er det noen som kan svare på om dette er korrekt :

"Far får fødselspenger fra barnet er 6 uker bare dersom du da studerer på heltid eller jobber minst 75% eller kombinerer slik at det tilsammen blir full tid.".

Jeg har forstått det slik at far også har rett til fødselspenger om mor jobber mindre enn 75%, men da reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid, jfr.

http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Fodselspenger

http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#14-9

Er det noen som vet?

Nysgjerrig hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina

Han kan ha rett på sykepenger dersom han må gjennom et inngrep som gjør ham arbeidsufør (normalt gjelder dette bare kvinnen). Hvis ikke kan han ha rett på sykepenger dersom legen erklærer at han ikke kan jobbe fordi behandlingen ellers ikke vil virke.

Er ingen av delene aktuelt får han bare dekket reise og evt. oppholdsutgifter ved behandling som folketrygden yter stønad til. Tapt arbeidsfortjeneste dekkes bare for ledsager (f.eks foreldre som følger barn eller andre som er for syk til å reise alene).

Vedr. attføring så kommer det an på hvor langt avbrudd du får og hvilken innvirkning avbruddet har på den samlede attføringsplanen. Dersom du kan gjennomføre attføringen som planlagt beholder du retten til attføring. Ta opp med Aetat i forkant hvordan du skal føre dette på meldekortet, husk legeerklæring.

Departementet har ikke somlet seg til å foreslå fødselspenger av attføringspenger ennå, så etter dagens regler får du kun engangsstønad ved fødsel. Far får fødselspenger fra barnet er 6 uker bare dersom du da studerer på heltid eller jobber minst 75% eller kombinerer slik at det tilsammen blir full tid. Eventuelt at du er for syk til å ta deg av barnet alene - og i så fall kan du ha rett på rehabiliteringspenger mens han evt kan få fødselspenger.

Det er altså mulig å ordne det slik at du får attf.- eller rehab.penger + engangsstønad mens han får fødselspenger.

Fødselspengene til far går da fra barnet er 6 uker og 29 uker fremover (100% av inntektsgrunnlaget) eller 39 uker fremover (80% av grunnlaget). Grunnlag: max kr 325 000 pr år.

Husk: En del arbeidsgivere har bedre ordninger for sine ansatte.

i og med at jeg nå er under attføring og ikke kommer ut i arbeid før en eventuell fødsel og permisjon. Så hvis jeg nå blir gravid på første forsøk, og jeg er da ferdig med det om 2 uker. så regner jeg 9 mnd graviditet og ca 9 mnd permisjon før jeg begynner aktivt med attføringen igjen.

så på ca 18 mnd er engangsbeløpet det eneste som blir utbetalt? Og det beløpet ligger på ca kr......,- ?

Høres jo ut som om en må selge grunn og bolig for å få råd til det å kunne få ha barn selv om man er syk jo!!!

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina

Han kan ha rett på sykepenger dersom han må gjennom et inngrep som gjør ham arbeidsufør (normalt gjelder dette bare kvinnen). Hvis ikke kan han ha rett på sykepenger dersom legen erklærer at han ikke kan jobbe fordi behandlingen ellers ikke vil virke.

Er ingen av delene aktuelt får han bare dekket reise og evt. oppholdsutgifter ved behandling som folketrygden yter stønad til. Tapt arbeidsfortjeneste dekkes bare for ledsager (f.eks foreldre som følger barn eller andre som er for syk til å reise alene).

Vedr. attføring så kommer det an på hvor langt avbrudd du får og hvilken innvirkning avbruddet har på den samlede attføringsplanen. Dersom du kan gjennomføre attføringen som planlagt beholder du retten til attføring. Ta opp med Aetat i forkant hvordan du skal føre dette på meldekortet, husk legeerklæring.

Departementet har ikke somlet seg til å foreslå fødselspenger av attføringspenger ennå, så etter dagens regler får du kun engangsstønad ved fødsel. Far får fødselspenger fra barnet er 6 uker bare dersom du da studerer på heltid eller jobber minst 75% eller kombinerer slik at det tilsammen blir full tid. Eventuelt at du er for syk til å ta deg av barnet alene - og i så fall kan du ha rett på rehabiliteringspenger mens han evt kan få fødselspenger.

Det er altså mulig å ordne det slik at du får attf.- eller rehab.penger + engangsstønad mens han får fødselspenger.

Fødselspengene til far går da fra barnet er 6 uker og 29 uker fremover (100% av inntektsgrunnlaget) eller 39 uker fremover (80% av grunnlaget). Grunnlag: max kr 325 000 pr år.

Husk: En del arbeidsgivere har bedre ordninger for sine ansatte.

Hvis jeg da blir sykemeldt...

for ikke å tape noe av den lille inntekten jeg har fra før.............går det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i og med at jeg nå er under attføring og ikke kommer ut i arbeid før en eventuell fødsel og permisjon. Så hvis jeg nå blir gravid på første forsøk, og jeg er da ferdig med det om 2 uker. så regner jeg 9 mnd graviditet og ca 9 mnd permisjon før jeg begynner aktivt med attføringen igjen.

så på ca 18 mnd er engangsbeløpet det eneste som blir utbetalt? Og det beløpet ligger på ca kr......,- ?

Høres jo ut som om en må selge grunn og bolig for å få råd til det å kunne få ha barn selv om man er syk jo!!!

Takk for svar

"Hvis jeg da blir sykemeldt...

for ikke å tape noe av den lille inntekten jeg har fra før.............går det??".

Se svar fra IG på lignende spørsmål: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1026057

"så regner jeg 9 mnd graviditet og ca 9 mnd permisjon før jeg begynner aktivt med attføringen igjen."

Kun et spørmål: Har du ikke mulighet til å fortsette attføringen under svangerskapet?

"så på ca 18 mnd er engangsbeløpet det eneste som blir utbetalt? Og det beløpet ligger på ca kr......,- ?"

kr 32 138 (hvis det ikke har blitt oppjustert i det siste).

"Høres jo ut som om en må selge grunn og bolig for å få råd til det å kunne få ha barn selv om man er syk jo!!!"

Jeg opplevde selv å kun ha rett til engangsstønaden sist gang. Vi vurderte den gangen om far skulle overta fødselspengene, men pga han tjente mye mer enn 6G, så var ikke det aktuelt. Hvis ikke hadde vi valgt at far ble hjemme istedenfor.

Det er jo en mulighet å vurdere, hvis det er praktisk gjennomførbart for dere :o)

Som IG skriver så kan man i noen tilfeller beholde attføringspengene etter fødsel selv om du tar permisjon. Forutsetningen er at det ikke skjer noen forsinkelse i attføringen, jfr. http://trygdehjelpen.no/fodsel/attforing.html

Du kan evt. ta kontakt med Trygdekontoret, for å diskutere rettighetene og mulighetene.

Håper det ordner seg, slik at en evt. graviditet ikke blir en økonomisk belastning for dere.

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina

"Hvis jeg da blir sykemeldt...

for ikke å tape noe av den lille inntekten jeg har fra før.............går det??".

Se svar fra IG på lignende spørsmål: http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1026057

"så regner jeg 9 mnd graviditet og ca 9 mnd permisjon før jeg begynner aktivt med attføringen igjen."

Kun et spørmål: Har du ikke mulighet til å fortsette attføringen under svangerskapet?

"så på ca 18 mnd er engangsbeløpet det eneste som blir utbetalt? Og det beløpet ligger på ca kr......,- ?"

kr 32 138 (hvis det ikke har blitt oppjustert i det siste).

"Høres jo ut som om en må selge grunn og bolig for å få råd til det å kunne få ha barn selv om man er syk jo!!!"

Jeg opplevde selv å kun ha rett til engangsstønaden sist gang. Vi vurderte den gangen om far skulle overta fødselspengene, men pga han tjente mye mer enn 6G, så var ikke det aktuelt. Hvis ikke hadde vi valgt at far ble hjemme istedenfor.

Det er jo en mulighet å vurdere, hvis det er praktisk gjennomførbart for dere :o)

Som IG skriver så kan man i noen tilfeller beholde attføringspengene etter fødsel selv om du tar permisjon. Forutsetningen er at det ikke skjer noen forsinkelse i attføringen, jfr. http://trygdehjelpen.no/fodsel/attforing.html

Du kan evt. ta kontakt med Trygdekontoret, for å diskutere rettighetene og mulighetene.

Håper det ordner seg, slik at en evt. graviditet ikke blir en økonomisk belastning for dere.

Lykke til :o)

Hei Vanedis!

Du verden, du hjelper jo masse du!

Nei jeg trenger ikke avbryte attføringen under graviditeten før nødvendig, men jeg må jo ha noe å leve for etter at den eventuelle ungen er født også. Og ca kr 32000 delt på ca 9 mnd er ikke mer enn ca kr 3500 i mnd...og det blir lite!!

For meg så virker planen slik! Forsetter attføringen under svangerskap, når det nærmer seg, bli sykemeldt og gå på reahabiliteringspenger i såkalt "barselpermisjon".

Eller var det også slik at man kunne være heldig å få attføringsytelser selv om man hadde født!

Tusen takk for svar!!! Har ørten av spørsmål...og så lite svar...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Er det noen som kan svare på om dette er korrekt :

"Far får fødselspenger fra barnet er 6 uker bare dersom du da studerer på heltid eller jobber minst 75% eller kombinerer slik at det tilsammen blir full tid.".

Jeg har forstått det slik at far også har rett til fødselspenger om mor jobber mindre enn 75%, men da reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid, jfr.

http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Fodselspenger

http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#14-9

Er det noen som vet?

Nysgjerrig hilsen fra

Det du tenker på gjelder når mor FØR fødsel har jobbet mindre enn 75% stilling, men så mye at hun har rett på fødselspenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på gjelder når mor FØR fødsel har jobbet mindre enn 75% stilling, men så mye at hun har rett på fødselspenger..

"Det du tenker på gjelder når mor FØR fødsel har jobbet mindre enn 75% stilling, men så mye at hun har rett på fødselspenger.."

Det er det jeg ikke får helt til å stemme, for vilkårene står under "hvis mor ikke har opparbeidet seg rett til fødselspenger":

"Vilkår

Faren må oppfylle de generelle vilkårene. Faren må ha overtatt omsorgen fordi moren

- arbeider helt eller delvis

tar offentlig utdanning på heltid

- studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid

- på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta seg av barnet

- er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet

Dersom moren etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får faren fødselspenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider moren mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid.", jfr. http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html#Fodselspenger

Der står ingenting om at vilkårene er at "mor FØR fødsel har jobbet mindre enn 75% stilling, men så mye at hun har rett på fødselspenger".

Litt vanskelig å forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på gjelder når mor FØR fødsel har jobbet mindre enn 75% stilling, men så mye at hun har rett på fødselspenger..

Tillegg:

Jeg lurer veldig på dette, men finner altså ikke annet enn det jeg viser til: At det avgjørende er hva moren gjør _etter_ fødselen - om hun jobber mer/mindre enn 75% - selv der mor ikke har rett til fødselspenger (kun engangstønad).

Jeg var innom BFD og lette etter informasjon, og der kom jeg over dette:

"Farens fødselspenger

Faren kan få fødselspenger basert på egen opptjening uavhengig av om moren har opptjent rett. Det avgjørende er hva moren gjør etter fødselen. Faren vil ikke ha krav på fødselspenger dersom moren samtidig er hjemme og tar seg av barnet. Faren får fødselspenger basert på egen opptjening og stillingsdel dersom moren etter fødselen går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid eller kombinerer arbeid og godkjent utdanning som i sum gir heltid. Faren får også rett til fødselspenger dersom moren på grunn av sykdom eller skade eller innleggelse i helseinstitusjon ikke kan ta seg av barnet.

Dersom moren etter fødselen jobber deltid, blir imidlertid fødselspengene til faren redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 prosent av full arbeidstid, får likevel faren fødselspenger beregnet i forhold til egen stillingsdel.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/familie_og_barnehager/barnefamilier/p30000595/fodselspenger/004041-990007/index-dok000-b-n-a.html

"Fedre har rett til fødsels- og adopsjonspenger basert på egen opptjening og stillingsdel når moren etter fødselen går ut i arbeid eller utdanning. Dette innebærer at det må foreligge et reelt omsorgsbehov for at fars rett skal bli utløst. Dersom mor arbeider deltid etter fødselen, blir fars fødselspenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Utgjør mors arbeidstid minst 75 pst. av full stilling, får likevel far fødselspenger beregnet i forhold til egen stillingsdel.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/stprp/004001-030003/index-hov001-b-n-a.html

Det kan godt være slik IG skriver, men som sagt så finner jeg ingen plass der står noe om far bare har rett på fødselspenger hvis mor jobber minst 75%.

Ikke vet jeg. Kanskje jeg har misforstått helt? Jeg har til og med spurt gemalen som har studert jus, og han leser det samme som meg. Tror jeg ringer Trygdekontoret og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irene Grøneng

Hvis jeg da blir sykemeldt...

for ikke å tape noe av den lille inntekten jeg har fra før.............går det??

Attføring i form av jobbtrening likestilles med yrkesaktivitet hva angår fars rett til fødselspenger (endret nå fra i sommer). Det samme gjleder sykmelding fra et arbeidsforhold.

Spørsmålet om sykmelding er vel mer et spørsmål om din rett til rehab.penger? Det kommer an på situasjonen: Er du ute av stand til å gjennomføre attføringen pga sykdom, er du under behandling, er det utsikter til bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina

Hei..

Jeg er nå under yrkesrettet attføring. Holder på med ivf. Om jeg da blir gravid, hvordan skal jeg kunne ha til livets opphold med bare engangsstøtten?

Jeg kan fortsette yrkesrettet attføring frem til nærmet fødsel. Men i barseltiden må jeg ha noe å leve for utenom de få kr i engansstøtten!

Da tenkte jeg, at om jeg ble sykemeldt litt før jeg gikk ut i permisjon, om ikke jeg da gikk under et grunnlag for å få rehabiliteringspenger? Det kan jo ikke forlanges at man skal ut i attføring få mnd etter at man har født, fordi man ikke har økonomi til å være hjemme.

Mannen i huset har ikke tenkt å være hjemme mer enn en mnd av permisjon pga arbeidet.

Var det nå noe som står uklart? Føler jeg har fått litt svar, men er enda ikke helt fornøyd...får det liksom ikke helt til å stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Tillegg:

Jeg lurer veldig på dette, men finner altså ikke annet enn det jeg viser til: At det avgjørende er hva moren gjør _etter_ fødselen - om hun jobber mer/mindre enn 75% - selv der mor ikke har rett til fødselspenger (kun engangstønad).

Jeg var innom BFD og lette etter informasjon, og der kom jeg over dette:

"Farens fødselspenger

Faren kan få fødselspenger basert på egen opptjening uavhengig av om moren har opptjent rett. Det avgjørende er hva moren gjør etter fødselen. Faren vil ikke ha krav på fødselspenger dersom moren samtidig er hjemme og tar seg av barnet. Faren får fødselspenger basert på egen opptjening og stillingsdel dersom moren etter fødselen går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid eller kombinerer arbeid og godkjent utdanning som i sum gir heltid. Faren får også rett til fødselspenger dersom moren på grunn av sykdom eller skade eller innleggelse i helseinstitusjon ikke kan ta seg av barnet.

Dersom moren etter fødselen jobber deltid, blir imidlertid fødselspengene til faren redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 prosent av full arbeidstid, får likevel faren fødselspenger beregnet i forhold til egen stillingsdel.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/familie_og_barnehager/barnefamilier/p30000595/fodselspenger/004041-990007/index-dok000-b-n-a.html

"Fedre har rett til fødsels- og adopsjonspenger basert på egen opptjening og stillingsdel når moren etter fødselen går ut i arbeid eller utdanning. Dette innebærer at det må foreligge et reelt omsorgsbehov for at fars rett skal bli utløst. Dersom mor arbeider deltid etter fødselen, blir fars fødselspenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Utgjør mors arbeidstid minst 75 pst. av full stilling, får likevel far fødselspenger beregnet i forhold til egen stillingsdel.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/stprp/004001-030003/index-hov001-b-n-a.html

Det kan godt være slik IG skriver, men som sagt så finner jeg ingen plass der står noe om far bare har rett på fødselspenger hvis mor jobber minst 75%.

Ikke vet jeg. Kanskje jeg har misforstått helt? Jeg har til og med spurt gemalen som har studert jus, og han leser det samme som meg. Tror jeg ringer Trygdekontoret og spør.

I ditt eksempel øker mor fra 0 til 50%. Spørsmålet er om det likestilles med en reduksjon fra 100% til 50%. Det får bli et forskningstema til mørkere kvelder. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei..

Jeg er nå under yrkesrettet attføring. Holder på med ivf. Om jeg da blir gravid, hvordan skal jeg kunne ha til livets opphold med bare engangsstøtten?

Jeg kan fortsette yrkesrettet attføring frem til nærmet fødsel. Men i barseltiden må jeg ha noe å leve for utenom de få kr i engansstøtten!

Da tenkte jeg, at om jeg ble sykemeldt litt før jeg gikk ut i permisjon, om ikke jeg da gikk under et grunnlag for å få rehabiliteringspenger? Det kan jo ikke forlanges at man skal ut i attføring få mnd etter at man har født, fordi man ikke har økonomi til å være hjemme.

Mannen i huset har ikke tenkt å være hjemme mer enn en mnd av permisjon pga arbeidet.

Var det nå noe som står uklart? Føler jeg har fått litt svar, men er enda ikke helt fornøyd...får det liksom ikke helt til å stemme!

En fødsel er ikke noen sykdom. Du får neppe rehab.penger hvis det bare er selve fødselen som er "problemet". Du skriver ikke noe om hvorvidt du har fått forverret sykdommen din, så jeg kan ikke gi deg noe klarere svar.

Velger far å ikke ta permisjon så er det ikke noen som kan tvinge ham, og det er ingen som kan tvinge deg til å gjenoppta attføringen når barnet er 6 uker.

Det er dessverre ikke alltid slik at det mest ønskelige gir det beste resultatet rent økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt eksempel øker mor fra 0 til 50%. Spørsmålet er om det likestilles med en reduksjon fra 100% til 50%. Det får bli et forskningstema til mørkere kvelder. ;-)

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hva du mener nå.

Såvidt jeg har fått med meg har jeg ikke vist til noe eksempel - kun hva lovteksten sier.

Tror jeg stopper her, for det ser ikke ut til at jeg klarer å forklare - iallefall ikke uten å gjenta det jeg allerede har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt eksempel øker mor fra 0 til 50%. Spørsmålet er om det likestilles med en reduksjon fra 100% til 50%. Det får bli et forskningstema til mørkere kvelder. ;-)

Hvis jeg skjønner deg riktig, så tenker du på hva mor har gjort _før_ fødselen. Altså økt fra 0-50%.

Hvis det er det du mener, så mener jeg dette ble endret etter 1. juli 2000 - det avgjørende nå er hva moren gjør _etter_ fødselen - ikke hva hun har gjort tidligere.

Ser at du skriver på hjemmesiden din - Trygdehjelpen: "Dersom mor ikke har full arbeidstid før fødselen får far tilsvarende mindre fødselspenger.", jfr. http://trygdehjelpen.no/fodsel/farsrett.html

Dette mener jeg er feil, siden det avgjørende nå er hva mor gjør _etter_ fødselen. Det er iallfall det som står f.eks. på Barne- og familiedep. sin side.

Hentet fra BFD: "Faren kan få fødselspenger basert på egen opptjening uavhengig av om moren har opptjent rett. Det avgjørende er hva moren gjør etter fødselen.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/familie_og_barnehager/barnefamilier/p30000595/fodselspenger/004041-990007/index-dok000-b-n-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skjønner deg riktig, så tenker du på hva mor har gjort _før_ fødselen. Altså økt fra 0-50%.

Hvis det er det du mener, så mener jeg dette ble endret etter 1. juli 2000 - det avgjørende nå er hva moren gjør _etter_ fødselen - ikke hva hun har gjort tidligere.

Ser at du skriver på hjemmesiden din - Trygdehjelpen: "Dersom mor ikke har full arbeidstid før fødselen får far tilsvarende mindre fødselspenger.", jfr. http://trygdehjelpen.no/fodsel/farsrett.html

Dette mener jeg er feil, siden det avgjørende nå er hva mor gjør _etter_ fødselen. Det er iallfall det som står f.eks. på Barne- og familiedep. sin side.

Hentet fra BFD: "Faren kan få fødselspenger basert på egen opptjening uavhengig av om moren har opptjent rett. Det avgjørende er hva moren gjør etter fødselen.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/familie_og_barnehager/barnefamilier/p30000595/fodselspenger/004041-990007/index-dok000-b-n-a.html

Her fann jeg en artikkel du har skrevet for DinBaby, der står det jeg har prøvd å si hele tiden:

"Det er de resterende ukene som i størst grad omfattes av den vedtatte endringen. Far får nå rett til fødselspenger basert på sin egen inntekt (max 6 ganger grunnbeløpet, kr 294 540 pr år), uavhengig av hvor mye (eller lite) mor har jobbet før fødselen. Forutsetningen for at far skal få fulle fødselspenger er imidlertid at mor enten studerer på full tid eller er i full jobb etter fødselen. Mor kan også kombinere studier og arbeid slik at det til sammen tilsvarer full stilling.

Dersom mor jobber deltid opp til 74% stilling, får far fødselspenger bare for den tiden mor er i jobb. Er mor i minst 75% stilling, får far fulle fødselspenger.", jfr. http://www.dinbaby.com/show.asp?xSideId=1121

Her er vi iallefall enige :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...