Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En venninne som er i 9. måned hadde fått beskjed i dag av jordmor at det var helt ok å male (de pusser opp et hus), og jordmora sa ingen ting om olje-maling eller vannbasert maling, bare at det var ok.

Da jeg var gravid for tre år sidne fikk jeg beskjed om at vannmaling var ok, men olje ikke. Er det nye regler i dag?

En helt annen ting; det er tydeligvis lenge siden jeg har vært her på sidene, for det er lagt noe om, og jeg fikk bakoversveis da jeg så prisen på svar fra fagfolk - 100 kroner?! Er det noe alle syns er helt ok? SÅnn var det ikke før i tiden...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67730-gravid-og-maling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor kan ikke ha vært helt opptdatert på løsemiddelskader, det er bevist at fostre kan få løsemiddelskader / hjerneskade. Så din venninne har fått et dårlig råd. Det er enkelt å bruke en skikkelig maske (ikke støvmaske, men "gassmaske") som filtrerer bort løsemidlene.

Vannbasert maling er ikke særlig skadelig for fostre, men avgir allergifremkallende gasser lenge, og nyfødte / små barn kan reagere kraftig allergisk i flere måneder etter at rom / møbler er malt med vannbasert maling. Så barnerom, seng og rom babyen skal oppholde seg i bør ikke males i månedene før og etter fødsel, heller ikke med vannbasert maling hvis man er redd for allergi.

Selvsagt var det flott når tjenesten her var gratis, men reklameinntektene på internett er ikke hva de var og / eller hva man trodde de skulle bli, så det er vel nødvendig for å få tjenesten til å gå..

Veldig mange temaer (blant annet det du tok opp med maling og graviditet) er svart på mange ganger her av fagfolk, så så lenge søkefunksjonen er gratis, får man jo svar på veldig mye fortsatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67730-gravid-og-maling/#findComment-316432
Del på andre sider

Jordmor kan ikke ha vært helt opptdatert på løsemiddelskader, det er bevist at fostre kan få løsemiddelskader / hjerneskade. Så din venninne har fått et dårlig råd. Det er enkelt å bruke en skikkelig maske (ikke støvmaske, men "gassmaske") som filtrerer bort løsemidlene.

Vannbasert maling er ikke særlig skadelig for fostre, men avgir allergifremkallende gasser lenge, og nyfødte / små barn kan reagere kraftig allergisk i flere måneder etter at rom / møbler er malt med vannbasert maling. Så barnerom, seng og rom babyen skal oppholde seg i bør ikke males i månedene før og etter fødsel, heller ikke med vannbasert maling hvis man er redd for allergi.

Selvsagt var det flott når tjenesten her var gratis, men reklameinntektene på internett er ikke hva de var og / eller hva man trodde de skulle bli, så det er vel nødvendig for å få tjenesten til å gå..

Veldig mange temaer (blant annet det du tok opp med maling og graviditet) er svart på mange ganger her av fagfolk, så så lenge søkefunksjonen er gratis, får man jo svar på veldig mye fortsatt.

Takker for svar - det var veldig oppklarende!

Og du har jo helt rett ang. søkefunksjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67730-gravid-og-maling/#findComment-317311
Del på andre sider

Det er definitivt ikke bra å male med oljemaling på grunn av løsemidler.

Alle typer maling avgir skadelige gasser mens de tørker og det er tryggest å unngå å male.

I de fleste informasjonsbrosjyrer om graviditet står det at oljemaling er mer skadelig mens du maler men at den slutter å avgi gasser fortere enn vannbasert. Oljemaling skulle da være tryggere. Jeg spurte om dette i malingsbutikken og ifølge personalet var denne informasjonen basert på en misforståelse. Oljemaling fortsetter å avgi skadelige gasser lenge, men absolutt allermest i begynnelsen. Ifølge eksperten i malingsbutikken er det alltid mindre skadelige gasser fra vannbasert maling.

Uansett, så er det vel best å lufte mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/67730-gravid-og-maling/#findComment-325607
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...