Gjest Lida Skrevet 15. oktober 2000 Skrevet 15. oktober 2000 Jeg har vært fast ansatt hos samme arbeidsgiver i over 10 år. I januar tok jeg permisjon for å jobbe som vikar hos en annen arbeidsgiver. Dette varte fra til 17 april. Da begynte jeg igjen hos min faste arbeidsgiver. Jeg tok i mai 2 dagers ferie. Første uken i juni ble jeg sykmeldt på heltid pga betennelse i ryggen grunnet svangerskapet. Etter denne uken var jeg halvt sykmeldt resten av måneden. I juli hadde jeg tre ukers ferie. Fra begynnelsen av august ble jeg 100% sykmeldt. Jeg gikk ut i permisjon 20 september. Jeg har nå født barnet, og fått beskjed om at fødselspengene blir beregnet ut fra samme grunnlag som sykepengene. Det vil si ut fra mai måned (80% av ca. 13 000 før skatt). Dette er et meget dårlig resultat for meg. Grunnen til dette er at i jobben som frisør utgjør provisjon en stor del av lønnen. I mai tjente jeg mindre enn jeg normalt gjør pga ferie og mange helligdager. Jeg lurer på om jeg kan forlange at grunnlaget beregnes ut fra f.eks. de siste 6 måneder eller det siste år. Kun hos min faste arbeidsgiver eller begge. Jeg lurer på om det er noen regler for hvilken måned de kan velge som utgangspunkt for beregningen. I mitt yrke varierer lønnen veldig mye fra måned til måned pga provisjonen. I fjor hadde jeg på hele året kun to månedslønner på under 1400 før skatt. Meget takknemlig for svar! 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 16. oktober 2000 Skrevet 16. oktober 2000 Grunnlaget blir ikke endret når du går direkte over fra sykepenger til fødselspenger. Det er mulig å klage på vedtaket, men da må du ha gode argumenter, det må da via trygderetten siden RTV har fastlagt denne praksisen, og utfallet er usikkert. Det du kan gjøre er å klage på vedtaket om sykepenger hvis du mener det var feil. Se mer her: http://trygdehjelpen.no/sykepenger/beregning.html 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.