Gå til innhold

Hun kjefter på ungen nesten hele tida.


Gjest

Anbefalte innlegg

Har blitt kjent med en annen mor her i nabolaget. Hun har en sønn som er like gammel som sønnen min (snart tre år).

Vi har tydligvis forskjellige måter å være på overfor våre barn. Mens jeg prøver å kjefte så lite som overhode mulig, driver hun å kjefter stadig vekk på sin unge. Jeg har ikke tro på at kjefting er til det beste for barnet, man får heller sette grensene på andre måter. Min sønn kjefter tilbake om noen prøver å kjefte på ham, noe jeg ser på som en styrke hos ham. Jeg får nesten vondt av å se hvor hun holder på med å kue ungen sin på denne måten.

Hun kjefter ikke bare på sin egen unge, men også innimellom på min sønn, selv om jeg er i nærheten. Dette irriterer meg veldig, jeg synes ikke hun har noen som helst rett til å kjefte på min unge. Hvordan hadde dere andre reagert på noe sånnt? Hva skal jeg si til henne? Hun er jo ellers grei nok å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest carlina

At du ser på det som styrke at din sønn kjefter tilbake og da faktisk mangler respekt for voksne syns jeg hørtes tragisk ut..

Har du problemer med at hun snakker til din sønn,bør du varsle om dette.Men husk at da må du følge sønnen din med falke blikk,det sier jo seg selv at han ikke kan ture frem som han vil uten at andre kan få reagere om han er slem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

At du ser på det som styrke at din sønn kjefter tilbake og da faktisk mangler respekt for voksne syns jeg hørtes tragisk ut..

Har du problemer med at hun snakker til din sønn,bør du varsle om dette.Men husk at da må du følge sønnen din med falke blikk,det sier jo seg selv at han ikke kan ture frem som han vil uten at andre kan få reagere om han er slem

Jeg synes det er flott at min unge ikke finner seg i å bli så respektløst behandlet av andre. Kjefting synes jeg er en fullstendig uproff måte å behandle barna på, men det betyr ikke at man ikke skal sette grenser. Jeg er derimot ikke begeistret for å sette grenser for alt mulig. Barn må også få lov til å være barn. Jeg er også veldig glad for at min unge går i en barnehage hvor de heller ikke kjefter på ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Kanskje dama har litt nerveproblemer. Kan være en god mor selv om hun kjefter. Det er forskjell på kjefting om du skjønner. Noen bare 'prater' på den måten. Da tror jeg familien er så vant til det at de ikke tar skade av det.

Min mor og far kjeftet aldri på meg. Det ble ikke riktig det heller. Lærte aldri å takle konflikter. Det er ikke sunt å vokse opp uten å oppleve at livet går deg imot.

Det er også sunt å lære seg til å tåle at andre voksne snakker til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjeftesmella

Dersom din unge finner på faenskap og ikke du reagerer, skjønner jeg godt at denne mora kjefter på ungen din. Hun kjefter vel ikke bare sånn helt tatt ut av lufta, uten noen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at min unge ikke finner seg i å bli så respektløst behandlet av andre. Kjefting synes jeg er en fullstendig uproff måte å behandle barna på, men det betyr ikke at man ikke skal sette grenser. Jeg er derimot ikke begeistret for å sette grenser for alt mulig. Barn må også få lov til å være barn. Jeg er også veldig glad for at min unge går i en barnehage hvor de heller ikke kjefter på ungene.

Det er flere måter å 'kjefte' på...

Jeg er helt enig med carlina her, det er absolutt respektløst å kjefte tilbake når man blir irettesatt av en voksen!

Grunnlaget for respekt må lages mens barna er små, når de blir tenåringer og evt. begynner 'å skli ut' så er det for sent å 'hente inn' den respekten...

... mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja..jeg ville nå syns det var greit nok om andre snakket til sønnen min om han gjorde noe galt jeg da. Det er ikke alt jeg får med meg av hva han gjør heller. Sønnen til venninna mi er endel hos sønnen min, og sønnen min endel hos dem, og vi sier selvsagt fra til barna når de gjør noe galt. Skulle da bare mangle det, syns jeg.

Men det er klart det spørs på måten man sier fra på da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen kjeftesmelle, men jeg ser på det som et gode om folk kjefter på mine unger i lik grad som sine egne unger. Da blir jeg trygg på at vedkommende setter sine grenser. Om jeg passer venninners barn setter jeg de samme grensene for dem som for mine egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg er ikke noen kjeftesmelle, men jeg ser på det som et gode om folk kjefter på mine unger i lik grad som sine egne unger. Da blir jeg trygg på at vedkommende setter sine grenser. Om jeg passer venninners barn setter jeg de samme grensene for dem som for mine egne barn.

Det er noe annet når mor ikke er i nærheten, men jeg ville ikke likt noe særlig å latt ham være hos kjeftesmeller. Her er det ikke bare snakk om å snakke til i en rolig tone, men hun snakker veldig høyt og nedsettende som f.eks at ungen er dum. Hvilken selvtillit tror du ungen da vil få? Når jeg er i nærheten går det faktisk ann å si til meg hva min sønn gjør galt om jeg ikke ser det selv i farten. Jeg vil gjerne få snakket til ungen min på min måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Jeg synes det er flott at min unge ikke finner seg i å bli så respektløst behandlet av andre. Kjefting synes jeg er en fullstendig uproff måte å behandle barna på, men det betyr ikke at man ikke skal sette grenser. Jeg er derimot ikke begeistret for å sette grenser for alt mulig. Barn må også få lov til å være barn. Jeg er også veldig glad for at min unge går i en barnehage hvor de heller ikke kjefter på ungene.

Hvem er den rette til å si hva som er proff't og ikke proff't da??

Vi er da vel mennesker, man "skal" vel ikke automatisk bli proff når man bli mor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Det er noe annet når mor ikke er i nærheten, men jeg ville ikke likt noe særlig å latt ham være hos kjeftesmeller. Her er det ikke bare snakk om å snakke til i en rolig tone, men hun snakker veldig høyt og nedsettende som f.eks at ungen er dum. Hvilken selvtillit tror du ungen da vil få? Når jeg er i nærheten går det faktisk ann å si til meg hva min sønn gjør galt om jeg ikke ser det selv i farten. Jeg vil gjerne få snakket til ungen min på min måte.

Hvis du føler at det går på selvtilliten løs hos barnet ditt,foreslår jeg at du oppsøker en annen lekeplass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg prøver å ikke kjefte så altfor meget selv, så synes jeg det er greit at andre kjefter på mine unger.

Da vi var og bada i dag, maste sønnen min hele tiden: "Se på meg'a!!" Jeg blir helt svimmel at den derre masinga, men jeg er jo så snill og sier bare: "Jadda, vi ser deg!". Mens venninna mi ropte lettere irritert: "Men vi kan da for pokker ikke sitte og glane på deg hele tia da gutt!" *hehehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg prøver å ikke kjefte så altfor meget selv, så synes jeg det er greit at andre kjefter på mine unger.

Da vi var og bada i dag, maste sønnen min hele tiden: "Se på meg'a!!" Jeg blir helt svimmel at den derre masinga, men jeg er jo så snill og sier bare: "Jadda, vi ser deg!". Mens venninna mi ropte lettere irritert: "Men vi kan da for pokker ikke sitte og glane på deg hele tia da gutt!" *hehehe*

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe annet når mor ikke er i nærheten, men jeg ville ikke likt noe særlig å latt ham være hos kjeftesmeller. Her er det ikke bare snakk om å snakke til i en rolig tone, men hun snakker veldig høyt og nedsettende som f.eks at ungen er dum. Hvilken selvtillit tror du ungen da vil få? Når jeg er i nærheten går det faktisk ann å si til meg hva min sønn gjør galt om jeg ikke ser det selv i farten. Jeg vil gjerne få snakket til ungen min på min måte.

Ja, om hun snakker høyt og nedsettende til ham, som om han er dum, er det noe som skurrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg prøver å ikke kjefte så altfor meget selv, så synes jeg det er greit at andre kjefter på mine unger.

Da vi var og bada i dag, maste sønnen min hele tiden: "Se på meg'a!!" Jeg blir helt svimmel at den derre masinga, men jeg er jo så snill og sier bare: "Jadda, vi ser deg!". Mens venninna mi ropte lettere irritert: "Men vi kan da for pokker ikke sitte og glane på deg hele tia da gutt!" *hehehe*

Hehehe..Jeg liker venninnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe annet når mor ikke er i nærheten, men jeg ville ikke likt noe særlig å latt ham være hos kjeftesmeller. Her er det ikke bare snakk om å snakke til i en rolig tone, men hun snakker veldig høyt og nedsettende som f.eks at ungen er dum. Hvilken selvtillit tror du ungen da vil få? Når jeg er i nærheten går det faktisk ann å si til meg hva min sønn gjør galt om jeg ikke ser det selv i farten. Jeg vil gjerne få snakket til ungen min på min måte.

Du sier: >>Jeg vil gjerne få snakket til ungen min på min måte.

Hvis ikke barnet ditt lærer seg til å høre etter når andre voksne snakker ham/ henne til rette, hvordan skal hun/ han da få respekt for voksne i f.eks. barnehage/ skole?

Jeg skjønner at du sikter til den aktuelle situasjonen der du er tilstede. Men selv da mener jeg at man bør tåle at andre voksne snakker til ens egne unger dersom de oppfører seg dårlig.

Hvis du ikke liker måten venninna di snakker på til barna, bør du heller si fra til henne om det. Jeg kaller f.eks. ikke unger 'dumme', men det hender jo at de gjør dumme ting:-)

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får da være måte på alt vi skal legge oss opp i hos andre.... Vi er så forskjellig (og heldigvis for det) og har forskjellige måter å oppdra barna våre på. Noen kjefter mye og andre lite. Jeg syns selv det er ubehagelig å overvære andre mødres kjefting på barna sine, men ville aldri gjort meg "bedre" ved å fortelle de at det var galt... Vi har alle våre feil vettu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det får da være måte på alt vi skal legge oss opp i hos andre.... Vi er så forskjellig (og heldigvis for det) og har forskjellige måter å oppdra barna våre på. Noen kjefter mye og andre lite. Jeg syns selv det er ubehagelig å overvære andre mødres kjefting på barna sine, men ville aldri gjort meg "bedre" ved å fortelle de at det var galt... Vi har alle våre feil vettu ;-)

Om hun kjefter på sin unge får bli hennes sak og det blander jeg meg ikke opp i. Om jeg synes synd på barnet hennes når hun driver slik å kjefter så er det noe jeg holder for meg selv.

Det jeg mener her er at det irriterer meg at hun kjefter på min unge. Jeg kommer nok til å si det til henne.

Om min sønn får en gang en upedagogisk lærer eller førskolelærer som ikke har sansen for sterke barn som ikke finner seg i å bli snakket nedlatende til, så skal jeg gjøre alt jeg kan for at mitt barn skal få en bedre lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett par ting jeg reagerer negativt på i innlegget ditt. Men først må jeg si at kjefting til stadighet ikke er bra, så der er vi vel enige.

Men du sier at din sønn kjefter tilbake hvis noen kjefter på han. Det vitner heller ikke om særlig god oppførsel.Han blir kanskje heller ikke god å ha med å gjøre senere i livet. Han kan raskt utvikle seg til å bli en brautende drittsekk som gjør som han vil, uten å ta hensyn til andre og nåde den som sier noe. Så her mener jeg du må tenke deg om.

Dette ser jeg ikke som en styrke, men en stor svakhet han har.

Du sier at hun ikke har noe med å kjefte på din unge. Det betyr helt sikkert at ingen skal kjefte på din unge. Men hvis din unge gjøre noe galt, så må du regne med og forvente at andre sier noe, sælig hvis du ikke har vett til å reagere selv.

Jeg har opplevd at ett barn gjør noe galt, mora sitter og ser på og sier ikke noe. Da skal jeg si jeg sier i fra i klare ordlag, hvis det er i mitt hus det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...