Gå til innhold

Har du kontakt med alle dine fettere og kusiner?


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jeg har en god del fettere og kusiner, men har bare kontakt med noen få av de. Mange av de kan det sikkert ta en femten år før jeg ser, men fikk se en god del for noen år siden på et slektsstevne. Synes egentlig det er synd og ha så lite kontakt for det er jo egentlig noe spesielt med så nær slekt. Håper ikke mine barn i fremtiden får så lite kontakt med sine fettere og kusiner.

Hvor mye kontakt har dere andre med deres søskenbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare en fetter, men har knapt kontakt med han. Har ikke sett han på et par år nå.

Sønnen min derimot har kontakt med fetteren sin og de 6 kusinene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en fetter, men har knapt kontakt med han. Har ikke sett han på et par år nå.

Sønnen min derimot har kontakt med fetteren sin og de 6 kusinene sine :)

nei jeg har ikke kontakt med et eneste medlem i hele min slekt. og slik skal det fortsette å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Slike ting er nok avhengig av hvor nær hverandre man bor, og hvor mye foreldrene våre har vært sammen.

Min erfaring er at så lenge foreldregenerasjonen er i live så holder de kontakten og informerer 'nedover' om hva som skjer i familien. Etterhvert som foreldrene begynner å forsvinne tror jeg det er ganske vanlig at fettere og kusiner begynner å ta mer kontakt for å holde slekta samlet. Det blir på en måte vår jobb å holde 'orden' på hva som skjer når de eldre dør.

Dette tror jeg går ganske automatisk. En treffes jo i begravelsene. Mange bånd blir knyttet der når en ser at slekta tynnes ut og en selv nærmer seg 'toppen'.

Selv hadde jeg god kontakt med de fleste søskenbarn i barndommen siden mine foreldre var flinke til å holde kontakten. I ungdomstida og ung voksen alder med jobb og små barn var det så godt som ingen ting. Naturlig nok - tida strakk ikke til. Nå har vi begynt å begrave våre gamle, er passert 40 de fleste, noen yngre, noen eldre, og vi har begynt å søke sammen ved andre anledninger enn begravelser. Det gir en 'god' følelse. Blod er tykkere enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanya1365380060

Jeg har relativt god kontakt med mine fettere og kusiner, selv om det er en god del av de! Tror det kommer mye av at de fleste er på min alder eller litt eldre eller mye yngre..har kusiner ned i babystadiet..:)

Men utover det er det dårlig med kontakt med tremeninger osv. Jeg har nærmest ingen anelse om hvem de er engang, vet heller IKKE hvor mange det er osv, så der er det heller dårlig med bekjentskaper! Litt synd egentlig, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Han bare en fetter og ei kusine som bor i England. Ser dem en gang hvert jubelår, men skriver julekort til dem hvert år. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke - pga "generasjonskløften". De på farssiden er 15-20 år eldre enn meg, og de på morssiden er 10-12 år yngre. På farssiden har det i grunnen aldri vært noen kontakt annet enn sporadiske feriebesøk (med ett unntak var det alltid vi som reiste til deres trakter); ingen julegaver el. lignende heller. Da har det vært en del mer kontakt på morssiden, men da primært via den ene tanta - som gammel og satt dame har jeg lite eller ingenting å snakke med mine "fjortisfettere" om..! ;o)

Har egentlig ingen store kvaler i denne forbindelse, heller - med unntak av den nærmeste familie synes jeg det ikke er noe poeng å holde kontakt med folk kun fordi man stammer fra samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tre år siden traff jeg alle uten om tre, har 15 stykker. Jeg traff også alle mine tanter og onkler. Ganske utrolig siden de er ganske spredt i Norge og jeg kun var på ferie der i 5 uker! :-)

Nå har jeg mest kontakt med de som har nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke så mye med de som er 10 år eldre enn meg. Har veldig god kontakt med de på rundt 20. Men det er vel fordi vi er på samme nivå;-) Har også en god tone med min fetter på 14. Jeg har fått vite mye om hans nye kjæreste. Jeg har også en fetter på 2 1/2. Han leker mer med mine barn enn med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 21 fettere og kusiner. Har jevnlig (flere ganger i året) kontakt med 6-7 av dem, resten går det vel 2-10 år mellom hver gang vi treffes.

Jeg har imidlertid FULL kontroll på hvor de bor, om de er gift/skilt og hvor mange barn de har! Mamma er veldig flink når det gjelder slekt, og informerer meg og min søster jevnlig.

Jeg er veldig glad for den kontakten jeg har med dem. Og det er faktisk sånn at selv om det har gått årevis siden sist vi treftes, er som regel kontakten der med en gang når vi ses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fetter og en kusine, fetteren min er ett år yngre mens kusinen min er i allefall 8-9 år yngre. Jeg har ikke kontakt med noen av dem. Det er egentlig mest fordi de bor i Frankrike (hvor hele familien min bor, bortsett fra foreldre og søsken). Jeg skrev brev med fetteren min jevnlig da jeg var rundt 16, men det skled ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har knapt kontakt med dem i det hele tatt, til tross for at vi bor ganske nære og er så godt som jevngamle (i hvertfall jeg, min bror, en kusine og en fetter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen. Og barna mine får heller ingen, fordi jeg er enebarn. Er sjeleglad for at jeg ikke har noen familie faktisk (bare mann, da..). Blir trøbbel av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaviseee.... Kor mange søskenbarn har eg? 15-20? Eg har litt kontakt med to. Er eg i Bergen besøker eg gjerne den eine kusina mi, og søstra hennes bur i nabohuset til pappa, så henne ser eg innimellom. Elles har eg ikkje sett andre søskenbarn sidan... tja.... 1984 i gravferda til den siste gjenlevande bestemora mi. Onklar og tanter har eg svært sporadisk kontakt med, og det kan ta år mellom kvar gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...