Gå til innhold

Skarrring


Gjest gjeeesp

Anbefalte innlegg

Gjest gjeeesp

Skarrrring

Heisann

Jeg snakker trøndelagsdialekt, men har medfødt skarring fra to sørlendingsforeldre.. Dette danner en veldig stygg dialekt, for skarring passer kun med originale skarredialekter, ellers høres man ut som en liten unge som sier jgock i stedet for rock.. Er skarring medfødt? Er det fysisk eller psykisk? Kan jeg legge om til vanlig r? hvordan får jeg det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skarring er ikke noe medfødt anatomisk, men noe tillært, slik som resten av språket.

Det er ikke uvanlig at barn med foreldre som har en annen r-variant enn den som de andre i nærmiljøet har, ender opp med en litt dårlig / utydelig r. F.eks. en som vokser opp på Østlandet med foreldre som skarrer, kan slite lenge med å klare å si r fordi det liksom er vanskelig å bestemme seg.

Hvis du synes at en litt utydelig sørlands-r passer dårlig med trøndersk, kan du få hjelp av en logoped med å få den på plass. Det er en enkel sak i voksen alder (antar du er ungdom / voksen). Hvis du går på skole, kan du spørre der hvordan du skal få kontakt med en logoped i ditt distrikt. Hvis ikke, ring og spør hos fastlegen din.

I sjeldne tilfeller kan det være noe fysisk som gjør at man har problemer med å si r (stramt tungebånd). Dette avsløres også evt. av logopeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...