Gå til innhold

FU: Klarer du å drepe din egen mat ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ja klart jeg kan drepe min egen mat! Å skyte fugl elg o.l.bør ikke by på noe problem.. Eller da å slå ihjel kaniner.. Tilberedelse derimot.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • Atene

    4

  • Melaisa

    2

  • naiv

    2

Mest aktive i denne tråden

Spør du meg, er det forskjell på å drepe og spise dyr man har som kjæledyr/husdyr og å gå ut i skogen og skyte en hjort. Persolig foretrekker jeg ingen av delene, men må man så må man kanskje...

"..........."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Jeg skjønte aldri oppstyret rundt kaninslaktingen i Farmen.

Når vi slakter sau, er det som regel min jobb å holde ei bøtte under for å fange opp blodet, og røre så det ikke koagulerer. Helt greit det.

Men jeg tror ikke jeg vil klare å gå på jakt. Er for redd for å skadeskyte.

Vokst opp på landet ? Nei, i tjukkeste Oslo-utkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Du har peil på maling og sånt ikke sant ?

Vet du om noe kjemisk som fjerner linolje ? Eller er det bare knokefett som duger ?

Linolje på rent treverk trekker seg inn, du får ikke fjernet det. Ellers er løsemiddelet white spirit eller terpentin. Nå r du har brukt linolje på treverk, vil ikke maling sitte, den flasser av i sola. så du må fortsete med linolje og ikke noe annet. Det finnes kokt eller rå, rå brukes vel ikke til noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du har peil på maling og sånt ikke sant ?

Vet du om noe kjemisk som fjerner linolje ? Eller er det bare knokefett som duger ?

Jeg glemte å si malingfjerner. Det lager du av lut, tapetlim og såpe, eller kjøper like god ferdig til 100 ganger prisen. Fjerner linolje på overflaten, men dessverre ikke i dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, jeg hadde kjapt gått over i vegetarianernes rekker om jeg måtte drepe kjøttkildene selv.

Tror jeg.

På en øde øy med bare kaniner å spise, ville du sulte i hjel mens de hoppet rundt deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en øde øy med bare kaniner å spise, ville du sulte i hjel mens de hoppet rundt deg ?

Nei, da hadde jeg sikkert blitt en kløpper til å drepe og slakte kaniner. Det ville jo muligens vært måten å unngå å kjede seg i hjel på.

Går ut i fra at det ville vært annen mat der... om ikke kaninene ble importert daglig eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, da hadde jeg sikkert blitt en kløpper til å drepe og slakte kaniner. Det ville jo muligens vært måten å unngå å kjede seg i hjel på.

Går ut i fra at det ville vært annen mat der... om ikke kaninene ble importert daglig eller noe.

Det blir en vane, jeg likte ikke å kutte huet av ei høne, men etter et par ganger gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si malingfjerner. Det lager du av lut, tapetlim og såpe, eller kjøper like god ferdig til 100 ganger prisen. Fjerner linolje på overflaten, men dessverre ikke i dybden.

Treet er beiset under linoljen. Vil det ha hindret oljen i å trekke inn i treverket ? Er det isåfall håp om å få den vekk ?

Hadde store planer om å male. Beisen er så stygg at noe må gjøres, og jeg har neppe tålmodighet til å fjerne den, så maling ser ut til å være eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Treet er beiset under linoljen. Vil det ha hindret oljen i å trekke inn i treverket ? Er det isåfall håp om å få den vekk ?

Hadde store planer om å male. Beisen er så stygg at noe må gjøres, og jeg har neppe tålmodighet til å fjerne den, så maling ser ut til å være eneste alternativ.

Hvem klinte på linolje ? Det er kun til bart treverk, og du kan ikke ha på noe annet så lenge det finnes rester av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Treet er beiset under linoljen. Vil det ha hindret oljen i å trekke inn i treverket ? Er det isåfall håp om å få den vekk ?

Hadde store planer om å male. Beisen er så stygg at noe må gjøres, og jeg har neppe tålmodighet til å fjerne den, så maling ser ut til å være eneste alternativ.

Jeg kom på noe mer:

http://www.fs.dk/pdf/rr/99/rr990814.pdf

Jeg vet ikke hva brun såpe er, danskene kaller det det. Grønnsåpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem klinte på linolje ? Det er kun til bart treverk, og du kan ikke ha på noe annet så lenge det finnes rester av den.

Aner ikke. Uansett er nok vedkommende død for lengst. Sengen er ca. 100 år gammel.

Takk for tips, jeg får forsøke malingfjerneren. Slipepapiret tetter seg jo øyeblikkelig av klisset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

dere er helt groteske! Dyrene har jo et liv de også!

Hauken tok den ene kaninen, vi spiste den andre, reven tok den tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er helt groteske! Dyrene har jo et liv de også!

Når du spiser pølser og kjøttkaker - du tror vel ikke at de dyrene har begått selvmord ? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...