Gå til innhold

K. Clemet er smart


jacob

Anbefalte innlegg

K. Clemet er, som den første utdanningsminister, interessert i å forbedre kvaliteten i den norske grunnskolen. Av sosialistene får hun nikjeft fordi kvalitetsbegrepet blir tolket for snevert - det er det debatten egentlig dreier seg om. Sosialistene og venstreradikalerne mener at "opplevd kvalitet" på elevenes vegne bør være like viktig. Derfor alt dette maset om lek og kreativitet.

To spørsmål blir da sentrale:

Hvor omfattende og ressurskrevende skal en slik løpende kartlegging være,-

og hvodan skal man porsjonere trykket i en slik undersøkelse gitt de ressurser man kanaliserer inn?

Om sosialistene får gjennomslag for sine synspunkter blir lærerne opptatt med undersøkelser og analyser på fulltid som de overhodet ikke er kompetente til å gjennomføre. Strengt tatt fordrer slike kartlegginger med etterfulgt analyse at man innvolverer både pedagoger, psykologer, adferdsterapeuter, lærere, sosiologer og gudene vet hva. Det er jo den opplevde kvaliteten i forhold til læringsnivå som skal vurderes.

Clemet derimot vil undersøke hva elevene kan rent faglig - thats it! Det er en mer ryddig og relevant målsetting gitt det faktum at norske elever ikke vet opp ned på noe som helst.

Den utvidede samfunnsdebatten sett i relasjon til dette baserer seg på sosialistenes antakelse om at slike offentlige undersøkelser, med tilhørende publiserte resultat, vil synliggjøre A og B skoler. Man er derfor livredd for at foreldre selektivt vil velge skoler - spesielt "rike" foreldre.

Vel, jeg tror sosialistene overvurder foreldrenes interesse og ambisjoner i så måte. De fleste foreldre driter loddrett i det kvalitative læringsaspektet på barnas vegne. Langt viktigere for foreldrene er det at skolen ligger nærme hjemmet - aller helst vegg i vegg til sin egen bolig. Skoleskyssen blir ikke så brysom da.

Dernest er det en håndfull "rike" foreldre som selektivt vil velge skole, men det har de gjort siden 1850. "Rike" foreldre har alltid vært mer opptatt av å gi barna sine en utdanning enn det "urike" foreldre har vært, men det er en annen diskusjon.

Lek my ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    15

  • jacob

    13

  • Dorthe

    4

  • Zirine

    3

Mest aktive i denne tråden

Lek er viktig. Uhyre viktig. Det er skremmende hvor mye norske barn sitter i ro. Man lærer da selv om man leker. Jeg har tro på å leke inn lærdommen og ikke være så bundet til klasserommet og pultene, men så er jo jeg førskolelærer og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek er viktig. Uhyre viktig. Det er skremmende hvor mye norske barn sitter i ro. Man lærer da selv om man leker. Jeg har tro på å leke inn lærdommen og ikke være så bundet til klasserommet og pultene, men så er jo jeg førskolelærer og da.

Jeg vil formulere det anderledes; det er skremmende hvor lite norske barn sitter i ro når de skal sitte i ro. Motsatt er det skremmende hvor mye norske barn sitter i ro når de ikke skal eller bør sitte i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil formulere det anderledes; det er skremmende hvor lite norske barn sitter i ro når de skal sitte i ro. Motsatt er det skremmende hvor mye norske barn sitter i ro når de ikke skal eller bør sitte i ro.

Joda. Men de skal sitte i ro for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek er viktig. Uhyre viktig. Det er skremmende hvor mye norske barn sitter i ro. Man lærer da selv om man leker. Jeg har tro på å leke inn lærdommen og ikke være så bundet til klasserommet og pultene, men så er jo jeg førskolelærer og da.

Hva synes du da om dette?

Minstemann har akkurat begynt på skolen og de har 5 timer hver dag. Hver onsdag er det turdag, På de andre dagene står det;1 time høytlesning og bevegelse og resten av dagen står det frilek.

Vet ikke hvordan det blir resten av året men dette synes jeg er en bra begynnelse. Synes igrunnen 6-åringer er for små til å sitte rolig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du da om dette?

Minstemann har akkurat begynt på skolen og de har 5 timer hver dag. Hver onsdag er det turdag, På de andre dagene står det;1 time høytlesning og bevegelse og resten av dagen står det frilek.

Vet ikke hvordan det blir resten av året men dette synes jeg er en bra begynnelse. Synes igrunnen 6-åringer er for små til å sitte rolig lenge.

Jeg har vært imot det før, men når jeg hører at det mest er lek, tenker jeg at det er ett år barnehage uten å måtte betale for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva synes du da om dette?

Minstemann har akkurat begynt på skolen og de har 5 timer hver dag. Hver onsdag er det turdag, På de andre dagene står det;1 time høytlesning og bevegelse og resten av dagen står det frilek.

Vet ikke hvordan det blir resten av året men dette synes jeg er en bra begynnelse. Synes igrunnen 6-åringer er for små til å sitte rolig lenge.

Det synes jeg virker lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg virker lovende.

Det var godt å høre at du som førskolelærer er enig. De har 3 lærere i klassen også, 1 førskolelærer, 1 lærer og den siste vet jeg ikke hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"K. Clemet er, som den første utdanningsminister, interessert i å forbedre kvaliteten i den norske grunnskolen"

Var ikke Inge Lønning utdanningsminister? Riktignok tok han utgangspunkt i universitetene og opptakskrav, men signalene fra Høyre er klare - og jeg liker dem.

Kristin Clemet er dyktig. Hun forstår barnas frustrasjon når de kommer til skolen i 1.klasse, med tomme skolesekker, forventningsfulle til alt det de skal lære og gjøre. Men hva opplever de? Jo, de må leke - akkurat som de har gjort i barnehagen. Og de må gå på de fordømte turene i skogen - minst en gang i uken. Hvorfor? De skulle jo lære å lese - de er stor nå som de har begynt i 1.klasse. I vårt tilfelle kom jenta skuffende hjem med en like tom sekk som den hun hadde om morgenen da hun forventningsfult dro avgårde. Men hun visste råd - hun kommanderte søsteren til å lære seg å lese og skrive løkke, er nå oppe i 2. klasse og kan allerede en god del matematikk. Men på skolen var det kjedelig, for der måtte de bare tegne.

Kristin Clemet har forstått at barn ønsker å lære og at de har stor kapasitet i den alderen. Og jeg er enig med henne - når vi først fikk 6 års reformen, så får vi pokker meg lage ordentlig skole til barna våre - ikke la 1 klasse et virkemiddel for bedre tall i barnehagedekningsstatistikken.

Litt på siden av det du skrev, men dog ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at du som førskolelærer er enig. De har 3 lærere i klassen også, 1 førskolelærer, 1 lærer og den siste vet jeg ikke hva er.

Det er også veldig positivt at de har 3 personer hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"K. Clemet er, som den første utdanningsminister, interessert i å forbedre kvaliteten i den norske grunnskolen"

Var ikke Inge Lønning utdanningsminister? Riktignok tok han utgangspunkt i universitetene og opptakskrav, men signalene fra Høyre er klare - og jeg liker dem.

Kristin Clemet er dyktig. Hun forstår barnas frustrasjon når de kommer til skolen i 1.klasse, med tomme skolesekker, forventningsfulle til alt det de skal lære og gjøre. Men hva opplever de? Jo, de må leke - akkurat som de har gjort i barnehagen. Og de må gå på de fordømte turene i skogen - minst en gang i uken. Hvorfor? De skulle jo lære å lese - de er stor nå som de har begynt i 1.klasse. I vårt tilfelle kom jenta skuffende hjem med en like tom sekk som den hun hadde om morgenen da hun forventningsfult dro avgårde. Men hun visste råd - hun kommanderte søsteren til å lære seg å lese og skrive løkke, er nå oppe i 2. klasse og kan allerede en god del matematikk. Men på skolen var det kjedelig, for der måtte de bare tegne.

Kristin Clemet har forstått at barn ønsker å lære og at de har stor kapasitet i den alderen. Og jeg er enig med henne - når vi først fikk 6 års reformen, så får vi pokker meg lage ordentlig skole til barna våre - ikke la 1 klasse et virkemiddel for bedre tall i barnehagedekningsstatistikken.

Litt på siden av det du skrev, men dog ...

Minstemann fikk to bøker første dagen, mattebok og skrivebok. Han har tegnet to tegninger og lært å skrive navnet sitt:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann fikk to bøker første dagen, mattebok og skrivebok. Han har tegnet to tegninger og lært å skrive navnet sitt:-).

Det er flott å høre :) og jeg håper han er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg virker lovende.

Siden det eksisternde virker så lovende;

kan du da forklare meg hvorfor norske lever verken kan lese, skrive eller regne i forhold til jevngamle elever i resten av europa (med enkelte unntakk riktignok)?

Har ikke dere forskolelærere og lærere ambisjoner på elevenes vegne? Om jeg får svare på det siste spørsmålet så tror jeg svaret er nei. Det baserer seg på en logisk deduksjon av hvordan dere forholder dere til et system som åpenbart fungerer dårlig - og hvordan dere forholder dere til forslag som søker å endre på dette systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"K. Clemet er, som den første utdanningsminister, interessert i å forbedre kvaliteten i den norske grunnskolen"

Var ikke Inge Lønning utdanningsminister? Riktignok tok han utgangspunkt i universitetene og opptakskrav, men signalene fra Høyre er klare - og jeg liker dem.

Kristin Clemet er dyktig. Hun forstår barnas frustrasjon når de kommer til skolen i 1.klasse, med tomme skolesekker, forventningsfulle til alt det de skal lære og gjøre. Men hva opplever de? Jo, de må leke - akkurat som de har gjort i barnehagen. Og de må gå på de fordømte turene i skogen - minst en gang i uken. Hvorfor? De skulle jo lære å lese - de er stor nå som de har begynt i 1.klasse. I vårt tilfelle kom jenta skuffende hjem med en like tom sekk som den hun hadde om morgenen da hun forventningsfult dro avgårde. Men hun visste råd - hun kommanderte søsteren til å lære seg å lese og skrive løkke, er nå oppe i 2. klasse og kan allerede en god del matematikk. Men på skolen var det kjedelig, for der måtte de bare tegne.

Kristin Clemet har forstått at barn ønsker å lære og at de har stor kapasitet i den alderen. Og jeg er enig med henne - når vi først fikk 6 års reformen, så får vi pokker meg lage ordentlig skole til barna våre - ikke la 1 klasse et virkemiddel for bedre tall i barnehagedekningsstatistikken.

Litt på siden av det du skrev, men dog ...

Dette her var jeg i grunnen veldig enig i. Men jeg har i grunnen aldri skjønt helt hvorfor 6-åringene skulle inn i skolen i det hele tatt - bortsett fra å bedre barnehagedekningen. Da jeg jobbet i barnehage (6-åringene var fortsatt der), hadde vi 6-årsklubb to dager i uka der de fikk litt oppgaver, lærte å skrive navnet sitt, ble lest for osv. Det var kjempestas!

Bare en liten digresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott å høre :) og jeg håper han er fornøyd.

Han er kjempefornøyd. Det er tom ikke noe problem å få ham avgårde om morgenen. Han kler på seg fort og greit og spiser med en gang fordi han vil avgårde så fort som mulig.

Det er noe annet enn barnehagen hvor han drøyde og drøyde om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det eksisternde virker så lovende;

kan du da forklare meg hvorfor norske lever verken kan lese, skrive eller regne i forhold til jevngamle elever i resten av europa (med enkelte unntakk riktignok)?

Har ikke dere forskolelærere og lærere ambisjoner på elevenes vegne? Om jeg får svare på det siste spørsmålet så tror jeg svaret er nei. Det baserer seg på en logisk deduksjon av hvordan dere forholder dere til et system som åpenbart fungerer dårlig - og hvordan dere forholder dere til forslag som søker å endre på dette systemet.

Man må gjerne endre på systemet, men ikke hvis dette innebærer at elevene må sitte enda mer i ro på skolen enn det de gjør i dag. Man kan utmerket lære å lese og skrive og regne uten å sitte lenket fast til en pult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her var jeg i grunnen veldig enig i. Men jeg har i grunnen aldri skjønt helt hvorfor 6-åringene skulle inn i skolen i det hele tatt - bortsett fra å bedre barnehagedekningen. Da jeg jobbet i barnehage (6-åringene var fortsatt der), hadde vi 6-årsklubb to dager i uka der de fikk litt oppgaver, lærte å skrive navnet sitt, ble lest for osv. Det var kjempestas!

Bare en liten digresjon.

Jeg var imot 6 årsreformen. Ikke fordi jeg ikke trodde 6 åringene var modne nok til å lære, men fordi jeg tenkte at det skulle bli som det er nå.

Hvis barna primært skal leke, så har barnehagen et bedre tilbud enn skolen.

mener iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne endre på systemet, men ikke hvis dette innebærer at elevene må sitte enda mer i ro på skolen enn det de gjør i dag. Man kan utmerket lære å lese og skrive og regne uten å sitte lenket fast til en pult.

Grunnskolen er altså mer enn 6-åringer. Når kan man forlange at elevene for helvete skal sitte på plassen sin da? Man kommer jo forhåpentligvis til et punkt hvor man slutter å telle appelsiner og epler for å lære seg matematikk. Her til lands er man jo fordundre meg 13-14 år før man forlater dette stadiet.

Jeg ser at Halvorsen har dreid debatten inn på et spor som omhandler 6-åringer i konsentrasjonsleir vs lek og spenning. En slik fordreining av et sakelig regjeringsinitiativ imponerer ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var imot 6 årsreformen. Ikke fordi jeg ikke trodde 6 åringene var modne nok til å lære, men fordi jeg tenkte at det skulle bli som det er nå.

Hvis barna primært skal leke, så har barnehagen et bedre tilbud enn skolen.

mener iallefall

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnskolen er altså mer enn 6-åringer. Når kan man forlange at elevene for helvete skal sitte på plassen sin da? Man kommer jo forhåpentligvis til et punkt hvor man slutter å telle appelsiner og epler for å lære seg matematikk. Her til lands er man jo fordundre meg 13-14 år før man forlater dette stadiet.

Jeg ser at Halvorsen har dreid debatten inn på et spor som omhandler 6-åringer i konsentrasjonsleir vs lek og spenning. En slik fordreining av et sakelig regjeringsinitiativ imponerer ikke meg.

Hvorfor i helvete må man sitte stille om man er 6 eller 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...