Gå til innhold

K. Clemet er smart


jacob

Anbefalte innlegg

Hvorfor i helvete må man sitte stille om man er 6 eller 16?

Fordi man leser bedre, lytter bedre og kommuniserer tydligere når man sitter ved en pult kontra å spirnge rundt som en fuckings bytting i en loslitt skolegård. Dette er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    15

  • jacob

    13

  • Dorthe

    4

  • Zirine

    3

Mest aktive i denne tråden

Fordi man leser bedre, lytter bedre og kommuniserer tydligere når man sitter ved en pult kontra å spirnge rundt som en fuckings bytting i en loslitt skolegård. Dette er ikke vanskelig.

Ikke vanskelig, men totalt demotiverende og passiviserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balooba

Jeg tror rett og slett at Clemet ikke har skjønt en dritt, jeg da. Ringvirkningene en slik måling vil føre med seg, f.eks.

Jeg kan godt la noen måle mine evner som lærer, eller min skole for den del, men da vil jeg selvfølgelig forbeholde meg retten til å selv velge ut hvilke elever jeg ønsker, eller IKKE ønsker i klassen min.

De jeg ikke vil ha er de urolige som ødelegger undervisningssituasjonen for de som virkelig vil lære. Jeg ønsker heller ikke de elevene som scorer under middels, de med lærevansker eller de som har problemer hjemme som gjør at de henger etter.

Ettersom jeg betegner meg selv som en dyktig lærer ønsker jeg heller ikke å være lærer på en skole som scorer lavt, men vil forbeholde meg retten til å jobbe på en skole i øvre skikt. La gå at de "dårlige" skolene på den måten blir enda dårligere og at elever med ressurssvake foreldre, alvorlig syke foreldre eller elever med forskjellige lærevansker ikke er noe vi trenger bry oss om ettersom de trekker ned. That's life.

Det man IKKE tenker over er at all makt ligger hos de urolige elevene, og at mye ville være gjort om foreldre til andre elever i en slik klasse var flinkere til å kreve at de ønsker gode arbeidsforhold for barna sine. DET vil skape en bedre skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig, men totalt demotiverende og passiviserende.

Hva er hovedmålsettingen til grunnskolen og førskolelærere som deg?

At skolen fra 1. til 10. klasse skal være morsom for eleven?

Dersom dette fokuset skal vedvare vil nasjonen kry av loosere etter hvert - du er sikkert selv informert om hvordan kurven peker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hovedmålsettingen til grunnskolen og førskolelærere som deg?

At skolen fra 1. til 10. klasse skal være morsom for eleven?

Dersom dette fokuset skal vedvare vil nasjonen kry av loosere etter hvert - du er sikkert selv informert om hvordan kurven peker.

At den skal være innspirerende og ikke stillesittende.

Den skal være tilpasset hver enkelt elev sine behov, slik at det ikke spiller noen rolle om man i utgangspunktet er flink eller mindre flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"K. Clemet er, som den første utdanningsminister, interessert i å forbedre kvaliteten i den norske grunnskolen"

Var ikke Inge Lønning utdanningsminister? Riktignok tok han utgangspunkt i universitetene og opptakskrav, men signalene fra Høyre er klare - og jeg liker dem.

Kristin Clemet er dyktig. Hun forstår barnas frustrasjon når de kommer til skolen i 1.klasse, med tomme skolesekker, forventningsfulle til alt det de skal lære og gjøre. Men hva opplever de? Jo, de må leke - akkurat som de har gjort i barnehagen. Og de må gå på de fordømte turene i skogen - minst en gang i uken. Hvorfor? De skulle jo lære å lese - de er stor nå som de har begynt i 1.klasse. I vårt tilfelle kom jenta skuffende hjem med en like tom sekk som den hun hadde om morgenen da hun forventningsfult dro avgårde. Men hun visste råd - hun kommanderte søsteren til å lære seg å lese og skrive løkke, er nå oppe i 2. klasse og kan allerede en god del matematikk. Men på skolen var det kjedelig, for der måtte de bare tegne.

Kristin Clemet har forstått at barn ønsker å lære og at de har stor kapasitet i den alderen. Og jeg er enig med henne - når vi først fikk 6 års reformen, så får vi pokker meg lage ordentlig skole til barna våre - ikke la 1 klasse et virkemiddel for bedre tall i barnehagedekningsstatistikken.

Litt på siden av det du skrev, men dog ...

Tror nok ikke datteren din er den eneste som fikk seg en skuffelse over å begynne på skolen nei. Sønnen min og flere i hans klasse følte seg såå "store" når de skulle begynne på skolen og lære masse. Så begynner de på skolen, og dagene består av å tegne, leke og høre på dikt. Ingen lekser, ingen lesing, ingen skriving. Eller, noen bokstaver ble det jo på slutten av forrige skoleår (1. klasse), men da hadde han jo lært seg det hjemme.

Nå har han nettopp begynt i andre klasse, og var så fornøyd når han skulle få sin første lekse, så er det pokker meg tegnelekse..sååå skuffa..hehe :)

Tror egentlig ungene er motivert for å lære når de begynner på skolen, jeg. Jaja - ungene kunne likeså godt gått på barnehagen et år til sånn som 1. klasse viser seg å være mange steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror rett og slett at Clemet ikke har skjønt en dritt, jeg da. Ringvirkningene en slik måling vil føre med seg, f.eks.

Jeg kan godt la noen måle mine evner som lærer, eller min skole for den del, men da vil jeg selvfølgelig forbeholde meg retten til å selv velge ut hvilke elever jeg ønsker, eller IKKE ønsker i klassen min.

De jeg ikke vil ha er de urolige som ødelegger undervisningssituasjonen for de som virkelig vil lære. Jeg ønsker heller ikke de elevene som scorer under middels, de med lærevansker eller de som har problemer hjemme som gjør at de henger etter.

Ettersom jeg betegner meg selv som en dyktig lærer ønsker jeg heller ikke å være lærer på en skole som scorer lavt, men vil forbeholde meg retten til å jobbe på en skole i øvre skikt. La gå at de "dårlige" skolene på den måten blir enda dårligere og at elever med ressurssvake foreldre, alvorlig syke foreldre eller elever med forskjellige lærevansker ikke er noe vi trenger bry oss om ettersom de trekker ned. That's life.

Det man IKKE tenker over er at all makt ligger hos de urolige elevene, og at mye ville være gjort om foreldre til andre elever i en slik klasse var flinkere til å kreve at de ønsker gode arbeidsforhold for barna sine. DET vil skape en bedre skole!

Fryktelig enig med det du sier her:-) La dama prøve seg et halvt års tid i grunnskolen, så får gjerne pipa en annen lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den skal være innspirerende og ikke stillesittende.

Den skal være tilpasset hver enkelt elev sine behov, slik at det ikke spiller noen rolle om man i utgangspunktet er flink eller mindre flink.

Slik gikk det når forskolelærerne fikk innpass i småskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik gikk det. Heldigvis.

Og det er forunderlig at førskolelærerne mener at undervisningen skal være "kreativ" og atspredende uten vite helt hvorfor......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den skal være innspirerende og ikke stillesittende.

Den skal være tilpasset hver enkelt elev sine behov, slik at det ikke spiller noen rolle om man i utgangspunktet er flink eller mindre flink.

"Den skal være tilpasset hver enkelt elev sine behov, slik at det ikke spiller noen rolle om man i utgangspunktet er flink eller mindre flink"

Men dessverre, slik er det ikke. De som er over gjennomsnittet må klare seg selv. Får lite eller ingen utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er forunderlig at førskolelærerne mener at undervisningen skal være "kreativ" og atspredende uten vite helt hvorfor......

For at barna skal vokse opp og bli kreative og kunstneriske mennesker. Og ikke mennesker som sitter og spyr opp igjen kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den skal være tilpasset hver enkelt elev sine behov, slik at det ikke spiller noen rolle om man i utgangspunktet er flink eller mindre flink"

Men dessverre, slik er det ikke. De som er over gjennomsnittet må klare seg selv. Får lite eller ingen utfordringer.

Det er jeg enig med deg i. "Taperne" krever omtrent alt av ressurser. Fryktelig synd, for det fører jo til at de flinke muligens faller av lasset, fordi de ikke blir stimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at barna skal vokse opp og bli kreative og kunstneriske mennesker. Og ikke mennesker som sitter og spyr opp igjen kunnskap.

"For at barna skal vokse opp og bli kreative og kunstneriske mennesker"

Hahahahahahahaha!!!!

Våkn opp søta! Vi levere i et kunnskapssamfunn, et globalt informasjonssamfunn som stiller enorme krav til basiskunnskaper for unge håpefulle som skal inn på arbeidsmarkedet.

Floskelen om "kreative og kunstneriske" mennesker passer best som merkelapper på dagens loosere - tydeligvis godt støttet av sosialpedagogikken til dagens lærer- og forskolelærerskare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For at barna skal vokse opp og bli kreative og kunstneriske mennesker"

Hahahahahahahaha!!!!

Våkn opp søta! Vi levere i et kunnskapssamfunn, et globalt informasjonssamfunn som stiller enorme krav til basiskunnskaper for unge håpefulle som skal inn på arbeidsmarkedet.

Floskelen om "kreative og kunstneriske" mennesker passer best som merkelapper på dagens loosere - tydeligvis godt støttet av sosialpedagogikken til dagens lærer- og forskolelærerskare.

Javel. Det er iallefall folk innen kunstneriske yrker jeg liker best å være sammen med. De er ikke så stressende som disse karrierekvinnene som sitter på børsen eller jobber hos Notar for å tjene mest mulig penger på andre. Jeg pjuker av sånne folk. Meglere er siste sort. Var forleden borti en Freddy Johnsen. Skikkelig tilitsfullt. Merce til en og en halv mill hadde han også. *Pjuk*

Jada, nå kom jeg ikke ut på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Det er iallefall folk innen kunstneriske yrker jeg liker best å være sammen med. De er ikke så stressende som disse karrierekvinnene som sitter på børsen eller jobber hos Notar for å tjene mest mulig penger på andre. Jeg pjuker av sånne folk. Meglere er siste sort. Var forleden borti en Freddy Johnsen. Skikkelig tilitsfullt. Merce til en og en halv mill hadde han også. *Pjuk*

Jada, nå kom jeg ikke ut på viddene.

Jeg "liker" heller ikke slike folk, men jeg tviler på om det er et kraftfullt argument i debatten.

Jeg er forøvrig usikker på om ferden til nordvestlandet går med bil eller fly. Stopper jeg i Bergen blir det en liten tur på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "liker" heller ikke slike folk, men jeg tviler på om det er et kraftfullt argument i debatten.

Jeg er forøvrig usikker på om ferden til nordvestlandet går med bil eller fly. Stopper jeg i Bergen blir det en liten tur på byen.

Jeg er klar over at det ikke er et kraftfullt argument. Jeg driver stort sett med synsing.

Jeg er klar for byen. Hva var datoen? Men hvordan i hesterævva skal vi lokke Melis med oss? Det går rykter om at hun har kommet i uløkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det ikke er et kraftfullt argument. Jeg driver stort sett med synsing.

Jeg er klar for byen. Hva var datoen? Men hvordan i hesterævva skal vi lokke Melis med oss? Det går rykter om at hun har kommet i uløkka.

Hun kan drikke farris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den skal være tilpasset hver enkelt elev sine behov, slik at det ikke spiller noen rolle om man i utgangspunktet er flink eller mindre flink"

Men dessverre, slik er det ikke. De som er over gjennomsnittet må klare seg selv. Får lite eller ingen utfordringer.

Sentralt poeng - sentralt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan drikke farris.

Ok, jeg er selvsagt ikke misunnelig. Jeg skal ha vodka og battery. Er man harry så er man vel det. Jeg liker forresten godt Smirnof ice også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...