Gå til innhold

Om å håndhilse,normal folkeskikk?


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Var hjemme hos foreldrene mine på besøk nå nylig.

De hadde invitert noen slektninger til selkap.

Vi har såppass stor slekt at jeg ikke har fått hilse på eller kjenner alle sammen.

Vi var allerede inne i stua da det kommmer inn en nevø med kone og barn.

Jeg har aldri snaket med ,eller hilst på kona.

Her er min mening.

Når vi allerede er til stede,og nye kommer inn,mener jeg det er deres oppgave å komme bort til meg å hilse.

Er en type som avventer å ta initiativet selv,for første hils i en slik situasjon.

Jeg praktiserer alltid dette selv,og mener det har med normal folkeskikk å gjøre.

Personen overså meg ,og hilste ikke.

Min nevø sa ikke engang hei,når han kom inn døren.

Men gikk rett bort i sofaen og pratet med dem han kjente godt.

Når dette skjer er det heller ikke naturlig for meg å gå bort til vedkommende for å føre en samtale.

Kanskje er jeg vanskelig,men har jeg ikke rett i at de som kommer inn etter andre ,er de som bør ta initiativet til å hilse?

Er ikke dette normal folkeskikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker ikke som du har så veldig mye folkekskikk heller, syns jeg. Du kunne vel reist deg opp av sofaen og slengt fram handa selv, vel?

Jeezez!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Låvedøra

hmm..pleier å gå bort for å håndhilse når det kommer nye folk inn i et rom jeg. Er det helt feil det altså?

_normalt_, så er det de nye som kommer til, som tar en kjapp hilserunde. Hvis de ikke har folkeskikk til det, så kan man jo underveis si(litt spydig..) "jeg fikk visst ikke hilst på deg ista, jeg..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke hilse på folk er en ekstremt dårlig start. Det er noe som heter alminnelig folkeskikk. Selv om folk er sjenerte og brydde over å møte folk, må man kunne forlange såpass at de tar seg sammen og hilser på folk på en skikkelig måte.

Generelt sett er det den som kommer inn som bør hilse. Jeg hadde heller ikke gått bort til dem etterpå for å snakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje kona var nervøs. Det hadde sikkert hjulpet med en utstrakt hånd fra deg f.eks.

Det er ikke alltid så gøy å komme inn i en folkemengde stor som juling - tro meg, jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_normalt_, så er det de nye som kommer til, som tar en kjapp hilserunde. Hvis de ikke har folkeskikk til det, så kan man jo underveis si(litt spydig..) "jeg fikk visst ikke hilst på deg ista, jeg..."

hehe - kanskje jeg rett og slett ikke omgås normale folk da ;)

Om jeg kommer inn i et rom, så hilser jeg på de som er der, men jeg tar også initiativ til å hilse om jeg er der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er uhøflig fra din nevøs side.

Kona var sikkert nervøs og det hadde nok hjulpet henne om folk kom bort og hilste på henne siden mannen ikke hadde vett nok til å presentere henne for slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Virker ikke som du har så veldig mye folkekskikk heller, syns jeg. Du kunne vel reist deg opp av sofaen og slengt fram handa selv, vel?

Jeezez!

Føler du deg truffet?

Hadde faktisk lyst å hilse jeg,men siden hun virket så dønn uinteressert droppet jeg det.

Det er en gylden regel,at de som kommer inn håndhilser først.Om ikke det,så kan en i allefall si hei.

Men du vet det er ikke alle i slekta som like viktig å få hilst på..

Hun kom inn i mitt barndomshjem,jeg var der først,hun var invitert i vårt selskap.

Hadde jeg kommet hjem til hennes familie,ville det være svært upassende om jeg ikke tok en hilserunde først.

Det er vel her absolutt ingen tvil om hva som er normal folkeskikk?

Slike arrogante mennesker greier jeg meg uten,ikke verdt å ta i hånda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jo det er uhøflig fra din nevøs side.

Kona var sikkert nervøs og det hadde nok hjulpet henne om folk kom bort og hilste på henne siden mannen ikke hadde vett nok til å presentere henne for slekta.

Det var vel bare jeg av alle som var til stede ,som ikke hadde hilst på henne før.

Vi var ikke så mange samlet den dagen.

Så jeg regner med at hun også var klar over at vi ikke hadde truffet hverandre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør en fra vertskapet ta i mot den nyankomne og ønske velkommen. Deretter legger den nyankomne ut på hilserunde. De øvrige gjestene kan godt bli sittende i første omgang, men bør opprett øyenkontakt med den nyankomne og smile hyggelig. I det han kommer bort for å hilse bør de reise seg.

Ellers blir jeg ofte litt forvirret når folk hilser med "takk for sist". Når pokker var det, tenker jeg da.

Babette er meget interessert i skikk og bruk. Og ikke glem at hvis dere er flere enn 6 til bords og maten er varm, kan dere godt begynne å spise før alle har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri tenkt over hva som er normal folkeskikk på dette området. Jeg pleier å hilse på de jeg ikke har truffet før, uansett om jeg er kommet først eller sist inn i et rom.

Men hvis det er en ny person i familien, ville jeg tenke at hun sikkert ikke syntes det var så morsomt med mange nye fjes, og jeg ville nok tatt initiativ selv til hilsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest santana

Føler du deg truffet?

Hadde faktisk lyst å hilse jeg,men siden hun virket så dønn uinteressert droppet jeg det.

Det er en gylden regel,at de som kommer inn håndhilser først.Om ikke det,så kan en i allefall si hei.

Men du vet det er ikke alle i slekta som like viktig å få hilst på..

Hun kom inn i mitt barndomshjem,jeg var der først,hun var invitert i vårt selskap.

Hadde jeg kommet hjem til hennes familie,ville det være svært upassende om jeg ikke tok en hilserunde først.

Det er vel her absolutt ingen tvil om hva som er normal folkeskikk?

Slike arrogante mennesker greier jeg meg uten,ikke verdt å ta i hånda en gang.

Så fiendtlig som du høres ut er det ikke rart hun ikke torde hilse på deg. Litt rund i kantene kan man vel være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer inn i et rom, er det lett for å være litt usikker på hva man skal gjøre, man vet jo ikke hva de andre har gjort da de kom inn.

Det er normal folkeskikk at DU tar initiativ i denne situasjonen, og er vennlig og hjelper dem inn i sirkelen ved å rette hånda fram, presentere deg og SMILE.

Jeg syns du var uhøflig, og når du i tillegg blir fornærmet, så syns jeg du virker som en litt vanskelig person.

Har det slått deg at du ved din avventende holdning gjør det vanskelig for andre mennesker i selskapslivet, og dermed på uhøfligste måte bidrar til usikkerhet rundt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg truffet?

Hadde faktisk lyst å hilse jeg,men siden hun virket så dønn uinteressert droppet jeg det.

Det er en gylden regel,at de som kommer inn håndhilser først.Om ikke det,så kan en i allefall si hei.

Men du vet det er ikke alle i slekta som like viktig å få hilst på..

Hun kom inn i mitt barndomshjem,jeg var der først,hun var invitert i vårt selskap.

Hadde jeg kommet hjem til hennes familie,ville det være svært upassende om jeg ikke tok en hilserunde først.

Det er vel her absolutt ingen tvil om hva som er normal folkeskikk?

Slike arrogante mennesker greier jeg meg uten,ikke verdt å ta i hånda en gang.

Det er en gylden regel at man tilpasser seg og forsøker å bidra til en god og uanstrengt stemning.

Derav de berømte skikk-og-bruk-historiene om kongen som spiste erter med kniven fordi sidemannen gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør en fra vertskapet ta i mot den nyankomne og ønske velkommen. Deretter legger den nyankomne ut på hilserunde. De øvrige gjestene kan godt bli sittende i første omgang, men bør opprett øyenkontakt med den nyankomne og smile hyggelig. I det han kommer bort for å hilse bør de reise seg.

Ellers blir jeg ofte litt forvirret når folk hilser med "takk for sist". Når pokker var det, tenker jeg da.

Babette er meget interessert i skikk og bruk. Og ikke glem at hvis dere er flere enn 6 til bords og maten er varm, kan dere godt begynne å spise før alle har fått.

Takk for tips om det med maten! Det var jeg ikke klar over, og det gjør ting enklere for meg som vertinne på julaften, vi skal ha stor familie her :0)

Forøvrig gjør jeg som vertinne det slik at jeg presenterer de nyankomne for folk som allerede sitter når de kommer.

Slik at "hvem som skal hilse først" blir ungått og folk slapper mer av og begynner å prate med hverandre naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som du har problemer med folkeskikken, men ditt største problem må være at du har en sur og nedlatende holdning til nye folk i familien.

Og du; nick er en fin ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som bør hilse først, vet jeg ikke. Men fra "gamledager" skulle mannen hilse først hvis det var en dame som var "ny".

Personlig hilser jeg uten å tenke på om jeg var kommet først eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...