Gå til innhold

medisiner og tannhelse

uffamei

Anbefalte innlegg

Til Tannlegen:

håper du kan hjelpe meg med følgende:har nettopp vært hos tannlegen for kontroll.som avslørte tidenes verste karis-angrep i mitt liv!Ble aldeles sjokkert da han kunne meddele betydelig mange og tildels store hull!!Og jeg som ikke har kjent noen ting??!!Hvordan kan slikt skje?

"min" tannlege er ny for meg,hankjøpte praksisen av min forrige tannlge som gikk av med pensjon.Har tidl. gått til årlig ktr.,og rtg.us annet hvert år,siste årene ingen hull,bare litt tannsten.

Så litt om meg:kvinne sist i 40-åra,som etter hvert har fått helseplager som medfører div. medisinbruk:anstrengelses-astma(fra 1996);Seretide diskus 1inh.,evt 2*2.Bricanyl 0,25mg v/beh.

Trisekvens forte.

Psyk.lidele:1/2 seroxatdgl.

Orfiril 3tbl.*2/a150mg,siden februar -02).

Kan bruk av disse medisinene,og da særlig Orfiril gjøre så stor skade på så kort tid??Tannlegen nevnte også at munntørrhet,gjerne utløst av medisin,kan være en årsak.

Jeg er både sint og utrlig skuffet over ikke å ha fått noen innfo.om forholdsregler ifht.tannhygine,hverken fra min fastlege eller tidl.tannlege.Ligger det ikke et klart innformasjonsbehov til oss som desverre er blitt syke og medikament-"avhengige"??jJeg bare spør!!

Ingen har fortalt hvor viktig det er å følges nøye av tnnlege,så lenge man må bruke medisiner,Ei heller at munntørrhet,forårsaket av feks.mesiner utgjør en stor risiko for tennene.

Har for øvrig god tannhygiene.Drikker masse vann,tygger sukkerfri tyggi og ditto pastiller(munntørrhet..ja---)Frukt,grønnsaker,grovt brød,mm.

Hva gjør jeg så videre??Us hos en annen tannlege?Stole på min nye (ung)tannlege har den ekspertise som skal til for å hjelpe meg?Det blir et økonomisk løft,men han vil søke trygdekontoret vedlagt lege-ærklæring på at medik.er nødvendig...(SVÆRT ydmykende i en allerede vanskelig sykd.periode...).Har kontaktet legen.hun skriver den,men tror at trygdekontoret kan kreve beh. på en off. tannklinikk;i såfall,hvorfor det?Kan jeg ikke få starte opp hos egen tannlege?

Har du eller andre noen råd i denne sammenheng?Spørsmålet er også om jeg må slutt med medisin og bli dårligere...

Pliiis svar,tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Når kariesaktiviteten øker dramatisk på kort tid slik som hos deg, er det nesten alltid en sammenheng med ytre faktorer.

Jeg er rimelig sikker på at det er en årsaksammenheng mellom ditt bruk av medikamenter som kan gi munntørrhet og forværring av din tannhelse.

Jeg er helt enig med deg i at det mangler informasjon om mulige bivirkninger når leger foreskriver nødvendige medikamenter.

Det kan være frustrerende både for pasient og tannlege når nye kariesangrep dukker opp uten at man riktig forstår hvorfor og regningene for behandlingen blir skyhøye.

Medikamenter som gir munntørrhet er vanlige. Det er ingen grunn å se på dette som ydmykende. Slike tilstander er vel kjent og folketrygden yter bidrag med 90 % etter egne takster og etter at en egenandel på kr. 1200 er trukket i fra. Tannlegen din skal fylle ut et skjema og vedlegge attest fra legen på at du bruker medikamentene.

Alt foregår helt under taushetsplikt. Dersom tannlegen din er usikker på hvordan han skal gå fram kan han bare ringe trygdekontorets rådgivende tannlege på stedet du bor.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kariesaktiviteten øker dramatisk på kort tid slik som hos deg, er det nesten alltid en sammenheng med ytre faktorer.

Jeg er rimelig sikker på at det er en årsaksammenheng mellom ditt bruk av medikamenter som kan gi munntørrhet og forværring av din tannhelse.

Jeg er helt enig med deg i at det mangler informasjon om mulige bivirkninger når leger foreskriver nødvendige medikamenter.

Det kan være frustrerende både for pasient og tannlege når nye kariesangrep dukker opp uten at man riktig forstår hvorfor og regningene for behandlingen blir skyhøye.

Medikamenter som gir munntørrhet er vanlige. Det er ingen grunn å se på dette som ydmykende. Slike tilstander er vel kjent og folketrygden yter bidrag med 90 % etter egne takster og etter at en egenandel på kr. 1200 er trukket i fra. Tannlegen din skal fylle ut et skjema og vedlegge attest fra legen på at du bruker medikamentene.

Alt foregår helt under taushetsplikt. Dersom tannlegen din er usikker på hvordan han skal gå fram kan han bare ringe trygdekontorets rådgivende tannlege på stedet du bor.

Lykke til.

Til Tannlege Erik Johansen:tusen takk for at du svarte,skal nå til legen for å hente lege-ærklæring.Er veldig spendt på veien videre...

uffamei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...