Gå til innhold

Til dere som har lest "Rødstrupe" av Jo Nesbø


flisa

Anbefalte innlegg

Er dere som har lest denne boken - enig i dette som Aftenposten har skrevet? ;

********* "Bokens 118 kapitler er

fordelt på 430 sider, og i mange tilfeller er også

enkeltkapitlene stykket opp i hyppige sceneskift. Denne

komposisjonsteknikken - alle kapitlene bærer titler som

«Slottsparken, 10. november 1999», eller «Leningrad, 3.

januar 1943» - er skreddersydd for thrillerens heseblesende,

spenningsdrivende tempo, og innbyr ikke akkurat til den type

refleksjon som fordypelse i for eksempel svikets natur

forutsetter.

Den internasjonale thriller-litteraturen er breddfull av

eksempler på hvor virkningsfull denne teknikken kan være når

man ønsker å spre leserens oppmerksomhet på et stort antall

tilsynelatende løsrevne informasjonsbrokker, for deretter å

holde ham på pinebenken mens bitene møysommelig pusles

sammen til et helhetlig bilde. I «Rødstrupe» derimot, der

forfatteren har andre og større ambisjoner enn det den

rendyrkede thrilleren eller kriminalromanen er skapt for å

bære, virker en slik teknikk snarere distraherende. Det

hjelper heller ikke på saken at den innfløkte kronologien

rett som det er går i surr, slik at for eksempel en av

hovedpersonene kan vandre rundt på Egertorget syv måneder

etter at han døde.

"

................

jeg holder på å lese den nå. og vurderer å gi opp, -den er for "maskulin" for meg....synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjerringskinn

Leste Rødstrupe for en stund siden, og minnes at den var tung å komme inn i. Ikke en sånn bok du leser noen sider nå og da, den krever konsentrasjon. Og plutselig måååå du bare lese resten, i ett stykke...mens barnet sulter og hybelkaninene vokser ;-)

Sånn apropos bøker... har akkurat avsluttet Halvbroren (Saabye Christensen) og lurer fortsatt på hva som gjør at den topper alle salgsstatistikker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Rødstrupe for en stund siden, og minnes at den var tung å komme inn i. Ikke en sånn bok du leser noen sider nå og da, den krever konsentrasjon. Og plutselig måååå du bare lese resten, i ett stykke...mens barnet sulter og hybelkaninene vokser ;-)

Sånn apropos bøker... har akkurat avsluttet Halvbroren (Saabye Christensen) og lurer fortsatt på hva som gjør at den topper alle salgsstatistikker.....

Jeg skal også lese den Halvbroren tror jeg......en dag.

Leste ut SVARTE SEKUNDER av Karin Fossum igår, den var fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også lese den Halvbroren tror jeg......en dag.

Leste ut SVARTE SEKUNDER av Karin Fossum igår, den var fin!

Det gjorde eg også, den var flott. Anbefaler Halvbroren, den er enda betre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi den opp, men les boka enda mer grundig enn det du gjør nå.

Du vil finne en hel haug med åpenbare feil i boka, og det vil more deg stort! :)

For øvrig en god bok, om man ser gjennom fingrene i forhold til en del ganske store feil (ikke skrivefeil, men en del greier som rett og slett ikke stemmer med hva han tidligere skriver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi den opp, men les boka enda mer grundig enn det du gjør nå.

Du vil finne en hel haug med åpenbare feil i boka, og det vil more deg stort! :)

For øvrig en god bok, om man ser gjennom fingrene i forhold til en del ganske store feil (ikke skrivefeil, men en del greier som rett og slett ikke stemmer med hva han tidligere skriver).

Har Jo Nesbø en kriminalbok fra idrettsmiljø, tenkte den kanskje var mer i min smak? Men har ikke funnet den..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gi den opp, men les boka enda mer grundig enn det du gjør nå.

Du vil finne en hel haug med åpenbare feil i boka, og det vil more deg stort! :)

For øvrig en god bok, om man ser gjennom fingrene i forhold til en del ganske store feil (ikke skrivefeil, men en del greier som rett og slett ikke stemmer med hva han tidligere skriver).

Tror du det er bevisst? - - huff, jeg takler ikke sånt jeg! :-) - Og i går slet jeg med at Fossum FINNER på veier og steder som ikke finnes, -likvel tar de bussen til OSLO! - hehe

Mulig jeg er så kritisk i ren frykt for det du vet? .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Jo Nesbø en kriminalbok fra idrettsmiljø, tenkte den kanskje var mer i min smak? Men har ikke funnet den..........

Jeg _tror_ han bare har skrevet tre bøker, men jeg skal ikke uttale meg helt sikkert om det her.

Og jeg mener at jeg har lest alle tre. Det er Flaggarmusmannen (som jeg ikke har lest, men jeg tror ikke den er fra noe idrettsmiljø, Kakkerlakkene og Rødstrupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er bevisst? - - huff, jeg takler ikke sånt jeg! :-) - Og i går slet jeg med at Fossum FINNER på veier og steder som ikke finnes, -likvel tar de bussen til OSLO! - hehe

Mulig jeg er så kritisk i ren frykt for det du vet? .-)

Jeg var veldig kritisk når jeg leste Rødsrupe. Husker ikke hvorfor, men jeg leste den i det minste ned til hver detalj. Likte jo boka veldig godt, men han gjør noen veldig banale feil, uten at jeg på det nåværende tidspunkt husker akkurat hva det var.

Men jeg husker jeg skrev ett innlegg om dette like etter at jeg hadde leste boka, så det er kanskje mulig å finne det om du søker litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig kritisk når jeg leste Rødsrupe. Husker ikke hvorfor, men jeg leste den i det minste ned til hver detalj. Likte jo boka veldig godt, men han gjør noen veldig banale feil, uten at jeg på det nåværende tidspunkt husker akkurat hva det var.

Men jeg husker jeg skrev ett innlegg om dette like etter at jeg hadde leste boka, så det er kanskje mulig å finne det om du søker litt :)

Den er borte, borte, borte......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er borte, borte, borte......

Oki, men uansett.. Sånne feil gjør jo ikke allverden, og han vimser så mye fram og tilbake i tid, har så mange datoer og så mange tall som han må holde rede på, at det egentlig ikke er så rart at han gikk litt i surr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, men uansett.. Sånne feil gjør jo ikke allverden, og han vimser så mye fram og tilbake i tid, har så mange datoer og så mange tall som han må holde rede på, at det egentlig ikke er så rart at han gikk litt i surr :)

Det er lett å holde styr på sånt, -om man lager seg et "flytskjema" på en A3-blokk med ruter. Den skal hele tiden ligge ved siden av pc'en - og den drodler man på - skriver tabeller med navn,- personagalleri, slektstre, datoer, tidsakse etc. etc. :-)

Han må da være FLAU over de feilene???? eller er det bevisst tro= - for nå vil sikkert MINST 2 til, bare her på DOL lese den boka....og jeg har bestemt meg for å slttføre den.

I dag har jeg forresten skaffet meg musematte,- hadde ikke det skjønner du, -til akkurat DEN pc'en! see? hehehe *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å holde styr på sånt, -om man lager seg et "flytskjema" på en A3-blokk med ruter. Den skal hele tiden ligge ved siden av pc'en - og den drodler man på - skriver tabeller med navn,- personagalleri, slektstre, datoer, tidsakse etc. etc. :-)

Han må da være FLAU over de feilene???? eller er det bevisst tro= - for nå vil sikkert MINST 2 til, bare her på DOL lese den boka....og jeg har bestemt meg for å slttføre den.

I dag har jeg forresten skaffet meg musematte,- hadde ikke det skjønner du, -til akkurat DEN pc'en! see? hehehe *s*

Den droodletingen hørtes ikke så veldig dum ut, selv om jeg vel ikke helt forsto hva du snakket om....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg _tror_ han bare har skrevet tre bøker, men jeg skal ikke uttale meg helt sikkert om det her.

Og jeg mener at jeg har lest alle tre. Det er Flaggarmusmannen (som jeg ikke har lest, men jeg tror ikke den er fra noe idrettsmiljø, Kakkerlakkene og Rødstrupe.

Ok, kanskje den bare er på planleggingsstadiet, da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den droodletingen hørtes ikke så veldig dum ut, selv om jeg vel ikke helt forsto hva du snakket om....:)

ok - vent litt så skal jeg vise deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var lurt, men jeg mistenker at lillehjernen min er på et så grusomt nivå at jeg ville tatt det der i hodet :)

Neida, det der var faktisk ikke dumt og langt bedre enn mange små, gule huskelapper.

Ja, og så er det litt hyggelig! :-)

Jeg skriver møtereferater på den måten der jeg - hehe, og det kommer alltid pent og riktig ut! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så er det litt hyggelig! :-)

Jeg skriver møtereferater på den måten der jeg - hehe, og det kommer alltid pent og riktig ut! *s*

Skrivebordet mitt ser ut som helvete på jord, så jeg måtte ryddet ganske kraftig før jeg skulle fått plass til noen sånne plakater her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...