Gå til innhold

Til dere som har lest "Rødstrupe" av Jo Nesbø


flisa

Anbefalte innlegg

Jeg har boka, men har aldri kommet lenger enn til ca. side 45.

Den fenget ikke meg, rett og slett.

Samme her vettø - så jeg lurte på om det var noe gæli med meg, at jeg var sliten etter å ha lest en hel Foussum på en dag el. :-)

Men jeg tror nok jeg må igjennom - - jeg er sta serru! .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste Rødstrupe for en tid tilbake, og må si meg ganske uenig med dere alle sammen. Til tross for at det er noen tidsfestede blemmer er det en gripende historie. Det at det er delt opp i stykkevise handlinger som leses parralelt gir en helhet på boka som er fantastisk. Når delhistoriene et stykke ut møtes til å bli en helhet skjønner man hvor godt dette virkelig er skrevet.

Noe annet som gjorde inntrykk på meg er detaljene om landssviker oppgjøret i 1945-46. Hitler gikk svæ'rt hardt ut mot de russiske bolsjevikene og lokket mange unge norske menn til å sloss ved den tyske fronten under tysk kommando. De var da av den tro at den var russerne som var den store faren for norge, og valgte å følge hitlers råd om å forsvare norge mot dem.

Disse unge mennene ville det beste for landet sitt og var i den tro at de sloss for å redde norge, men ble likevel stemplet og straffet som landssvikere........................... En bit av historien som ikke jeg kjente til.

Jeg ble bergtatt av denne boken og leste til klokken var 6 en morgen for å bli ferdig. Jeg vil anbefale den på det varmeste.

Så det så!"*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Rødstrupe for en tid tilbake, og må si meg ganske uenig med dere alle sammen. Til tross for at det er noen tidsfestede blemmer er det en gripende historie. Det at det er delt opp i stykkevise handlinger som leses parralelt gir en helhet på boka som er fantastisk. Når delhistoriene et stykke ut møtes til å bli en helhet skjønner man hvor godt dette virkelig er skrevet.

Noe annet som gjorde inntrykk på meg er detaljene om landssviker oppgjøret i 1945-46. Hitler gikk svæ'rt hardt ut mot de russiske bolsjevikene og lokket mange unge norske menn til å sloss ved den tyske fronten under tysk kommando. De var da av den tro at den var russerne som var den store faren for norge, og valgte å følge hitlers råd om å forsvare norge mot dem.

Disse unge mennene ville det beste for landet sitt og var i den tro at de sloss for å redde norge, men ble likevel stemplet og straffet som landssvikere........................... En bit av historien som ikke jeg kjente til.

Jeg ble bergtatt av denne boken og leste til klokken var 6 en morgen for å bli ferdig. Jeg vil anbefale den på det varmeste.

Så det så!"*S*

nei - du leste til klokken var 04.15 - skrev du ! hehe *erter*

Jo, jeg har hørt om de gutta som trodde de gjorde det beste for Norge, -mulig jeg er litt lei det der :-) har sett MANGE slike dokumentarer om den saken. Svenskene har laget noen fine programmer om den tiden.

Men jeg har ikke gitt meg, -jeg SKAL lese den, når jeg har klart å lese "Mordene i Gorkij-parken" - da klarer jeg vel denne også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei - du leste til klokken var 04.15 - skrev du ! hehe *erter*

Jo, jeg har hørt om de gutta som trodde de gjorde det beste for Norge, -mulig jeg er litt lei det der :-) har sett MANGE slike dokumentarer om den saken. Svenskene har laget noen fine programmer om den tiden.

Men jeg har ikke gitt meg, -jeg SKAL lese den, når jeg har klart å lese "Mordene i Gorkij-parken" - da klarer jeg vel denne også :-)

hehe, Husker bare at jentungen våknet usedvanlig tidlig den dagen jeg, og at jeg akkurat hadde lagt meg................ Men nå er jeg godt kjent for å surre litt da.

Men det skal du ha! Du har oversikten.*L*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Rødstrupe for en tid tilbake, og må si meg ganske uenig med dere alle sammen. Til tross for at det er noen tidsfestede blemmer er det en gripende historie. Det at det er delt opp i stykkevise handlinger som leses parralelt gir en helhet på boka som er fantastisk. Når delhistoriene et stykke ut møtes til å bli en helhet skjønner man hvor godt dette virkelig er skrevet.

Noe annet som gjorde inntrykk på meg er detaljene om landssviker oppgjøret i 1945-46. Hitler gikk svæ'rt hardt ut mot de russiske bolsjevikene og lokket mange unge norske menn til å sloss ved den tyske fronten under tysk kommando. De var da av den tro at den var russerne som var den store faren for norge, og valgte å følge hitlers råd om å forsvare norge mot dem.

Disse unge mennene ville det beste for landet sitt og var i den tro at de sloss for å redde norge, men ble likevel stemplet og straffet som landssvikere........................... En bit av historien som ikke jeg kjente til.

Jeg ble bergtatt av denne boken og leste til klokken var 6 en morgen for å bli ferdig. Jeg vil anbefale den på det varmeste.

Så det så!"*S*

Var det ikke disse mennene og/eller etterkommere av disse, som endelig fikk en offentlig oppreisning og unnskyldning av Kong Harald?

Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest den. Vanligvis er det 'annen' litteratur som interesserer, men boka var spennende - en thriller.

Sannhetsgehalten kan jeg ikke bedømme og ikke er den interessant heller av den enkle grunn at dette er _fiksjon_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...