Gå til innhold

Betaling hjemme


Gjest gjerrig mamma ?

Anbefalte innlegg

Gjest gjerrig mamma ?

Sønnen min på 20 kom hjem fra militæret for 2 mnd siden. Han bare sitter hjemme, sparker fotball og er ute med gutta.

Han har ikke løftet en finger for å få jobb og jeg får beskjed å holde kjeft når jeg snakker om det.

Han hjelper heller ikke til hjemme, det er knapt så han bærer tallerkenen inn på kjøkkenet etter han har spist.

Når han får seg jobb har han sagt tydelig i fra at han ikke er interessert i å betale for seg. Han deler rom med lillebroren og det koster ikke meg noe å ha ham hjemme.

Vi krangler og jeg har bedt ham flytte men han vil ikke. Har mest lyst å pakke tingene hans og sette dem utenfor døra.

Jeg er uføretrygdet og jobber ikke ved siden av. Har 2 andre barn og økonomien begynner nå å bli en katastrofe Han synes det er en selvfølge at han skal bo hjemme og jeg er gjerrig som vil ha penger av ham. Har forklart mange ganger at vi alle lider under denne dårlige økonomien. Likevel er han den som klager over billige middager og lite pålegg i skapet.

Hva fa.. skal jeg gjøre? Han har ikke kontakt med faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han må dele rom med lillebroren sin, skjønner jeg faktisk at han ikke vil betale noe for seg. Men å ha noen oppgaver i huset bør da gå an? Også kan han jo være med på utgifter til mat den dagen han får seg jobb. Vaske klær selv tar jeg som en selvfølge at han gjør, hvis ikke bør du stramme han opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerrig mamma?

Hvis han må dele rom med lillebroren sin, skjønner jeg faktisk at han ikke vil betale noe for seg. Men å ha noen oppgaver i huset bør da gå an? Også kan han jo være med på utgifter til mat den dagen han får seg jobb. Vaske klær selv tar jeg som en selvfølge at han gjør, hvis ikke bør du stramme han opp.

Jeg har spurt om han vil hjelpe meg å flytte lillebrorens ting på kjøkkenet men han vil heller dele rom. Har dessverre ikke mer enn tre soverom og rommet mitt er så lite at det ikke er plass til lillebrorens seng.

Han vil ikke vaske klær selv men truer søsteren til det da jeg ikke vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Sønnen min betalte for seg hjemme før han flytta ut. Husker ikke hvor mye, men det var en viss prosentsats av nettoinntekta. I tillegg vaska han sine egne klær, holdt selvsagt rommet sitt i orden og hjalp til med matlaging, handling etc.

Du hjelper ham ikke til å utvikle ansvarsfølelse og selvstendighet ved å la ham slippe å bidra økonomisk.

Stå på krava, du! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Jeg har spurt om han vil hjelpe meg å flytte lillebrorens ting på kjøkkenet men han vil heller dele rom. Har dessverre ikke mer enn tre soverom og rommet mitt er så lite at det ikke er plass til lillebrorens seng.

Han vil ikke vaske klær selv men truer søsteren til det da jeg ikke vil!

Hmm her må du nok stramme grepet knall hardt!

Mulig jeg tar feil,men av innleggene dine virker det som om du foretrekker å sutre mer enn å handle!

Det er en sjef i huset og det er du..Dette er noe som bør understrekes tidlig!Ikke noe makt tog mener jeg,men barna bør vite hvor grensene går..

Det virker ikke som om du har gjort det helt klart for sønnen din hvor skapet skal stå.Ingen barn skal be foreldre om å holde kjeft å gå vekk ustraffet.......selv om han er 20!!

Ett ultimatum er det eneste rette syns jeg i ditt tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gjerrig. Vil han ikke betale kan han jo flytte for seg selv.

Jeg betalte etter at jeg var ferdig med videregående.

Du har ikke noe ansvar for ham lenger. Han er en voksen mann. Tror du gjør han en tjeneste dersom du kaster ham ut. Da må han skjerpe seg og bli voksen. Ikke sy puter under armene på ham. Det er han ikke tjent med over tid.

Så må han skaffe seg jobb for å få råd til leilighet og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjerrig mamma?

Hmm her må du nok stramme grepet knall hardt!

Mulig jeg tar feil,men av innleggene dine virker det som om du foretrekker å sutre mer enn å handle!

Det er en sjef i huset og det er du..Dette er noe som bør understrekes tidlig!Ikke noe makt tog mener jeg,men barna bør vite hvor grensene går..

Det virker ikke som om du har gjort det helt klart for sønnen din hvor skapet skal stå.Ingen barn skal be foreldre om å holde kjeft å gå vekk ustraffet.......selv om han er 20!!

Ett ultimatum er det eneste rette syns jeg i ditt tilfelle!

Han vet ikke hvor grensene går og har aldri, i motsetning til de andre, visst det.

Jeg skal love deg at jeg har sagt fra tydelig hvem som er sjefen men problemet er at han ikke vil innse det. Han ble sjefen i huset da faren flyttet og han var 3 år. Siden har vi hatt en evig kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerrig mamma ?

Sønnen min betalte for seg hjemme før han flytta ut. Husker ikke hvor mye, men det var en viss prosentsats av nettoinntekta. I tillegg vaska han sine egne klær, holdt selvsagt rommet sitt i orden og hjalp til med matlaging, handling etc.

Du hjelper ham ikke til å utvikle ansvarsfølelse og selvstendighet ved å la ham slippe å bidra økonomisk.

Stå på krava, du! :-)

Jeg lover det :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goldmann

Jeg måtte betale litt for meg hjemme, om sommeren når jeg jobbet, fra jeg var 17 år.

Har ikke tatt noen skade, kanskje tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Han vet ikke hvor grensene går og har aldri, i motsetning til de andre, visst det.

Jeg skal love deg at jeg har sagt fra tydelig hvem som er sjefen men problemet er at han ikke vil innse det. Han ble sjefen i huset da faren flyttet og han var 3 år. Siden har vi hatt en evig kamp.

Huff trasig situasjon du har kommet i....

Men jeg sier det en gang til..Gi ham et ultimatum!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sønnen din tydeligvis ikke ser på seg selv som en voksen person, må du som mor introdusere ham for noen av konsekvensene ved å bli eldre. Du må ta husleie av han, han skal betale maten sin, og han skal selvsagt gjøre akkurat like mye husarbeide som resten av familien. Det er ikke noe å spørre om engang -ingen andre kommer til å varte opp ham på den måten du gjør nå.

Eller så får du behandle ham som et barn og nekte han å gå på byen, nekte ham å bruke penger på det han vil, osv. Da får nok pipen en annen lyd.

Han får finne seg sitt eget sted å bo eller oppføre seg som det voksne mennesket han er. Still krav, ellers gjør du ham ikke noe godt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en av oss 'ikke undertegnet'!

Han vet ikke hvor grensene går og har aldri, i motsetning til de andre, visst det.

Jeg skal love deg at jeg har sagt fra tydelig hvem som er sjefen men problemet er at han ikke vil innse det. Han ble sjefen i huset da faren flyttet og han var 3 år. Siden har vi hatt en evig kamp.

Søk hjelp hos en familieterapeut. De kan hjelpe og råde.

Sønnen din har sannsynligvis en personlighetsforstyrrelse.

Du kommer til å slite deg ut på konflikter med han.

Slikt må det profesjonell hjelp til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet ikke hvor grensene går og har aldri, i motsetning til de andre, visst det.

Jeg skal love deg at jeg har sagt fra tydelig hvem som er sjefen men problemet er at han ikke vil innse det. Han ble sjefen i huset da faren flyttet og han var 3 år. Siden har vi hatt en evig kamp.

Kunne rådet deg til å ta kontakt med bup for å få hjelp med oppdragelsen, men det er egentlig litt seint.

Jeg hadde søkt ham inn på folkehøgskole, pakket sakene hans og send ham til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, for en tufs. Beklager... Nei, dette er dårlig oppførsel av sønnen din.

Hva skal du gjøre? Hive ham ut. En voksen mann skal da ikke snylte på uføretrygdet mor. Hørt på makan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet ikke hvor grensene går og har aldri, i motsetning til de andre, visst det.

Jeg skal love deg at jeg har sagt fra tydelig hvem som er sjefen men problemet er at han ikke vil innse det. Han ble sjefen i huset da faren flyttet og han var 3 år. Siden har vi hatt en evig kamp.

Du er slett ikke gjerrig. Det er normalt at voksne barn betaler for seg hjemme, så lenge de jobber vel og merke. Du driver ikke noe Blå Kors heller, vel? Så be han pelle seg avgårde og få en jobb, ellers finner han sakene sine på trappa og låsen skiftet i døra snart.

Jeg betalte hjemme for meg den gang jeg bodde hjemme, og det gjaldt helt fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang han er på fotballkamp skifer du lås i døra og setter alle tingene hans utenfor huset. Han er skikkelig bortskjemt og har ingen anelser om hva det er normalt at en 20-åring gjør selv!

Har du såpass kontakt med faren at han kan dras med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerrig mamma?

Neste gang han er på fotballkamp skifer du lås i døra og setter alle tingene hans utenfor huset. Han er skikkelig bortskjemt og har ingen anelser om hva det er normalt at en 20-åring gjør selv!

Har du såpass kontakt med faren at han kan dras med her?

Jeg er helt enig i at han er skikkelig bortskjemt men forstår ikke hvordan han har blitt det. Jeg er dritforbannet akkurat nå og har vært det i mange år. Han bråker og truer til han får viljen sin. Nå høres han forferdelig ut men han er i utgangspunktet en veldig sympatisk gutt som alle liker. Bortsett fra meg når han ikke vil høre på meg :-).

Har mest lyst til å følge ditt råd men synes det er vanskelig å kaste ham på gata. Han har ingen steder han kan gå da alle kameratene hans bor hjemme fremdeles.

Faren hans har vi ikke sett på 17 år og ikke vet jeg hvor han befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster deg ingenting å ha ham hjemme? Hva med mat, klesvask, energi brukt på å vaske opp og rydde etter ham. Du har ingen plikt til å passe på ham, han er mer enn gammel nok til å tjene penger selv og betale for seg. Det skulle da også bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har han et sted å gå... Har dere ikke annen familie? Eller i verste fall et sosialkontor å kontakte?

Der kan du jo si at hvis ikke de hjelper til å skaffe bolig til sønnen din, må du søke om forsørgertillegg fra de. Da skal du se det blir fart i sakene...

Etterpå forteller du sønnen din at han sannsynligvis får utdelt en bitteliten hybel av kommunen, så kanskje det blir litt fart i ræva hans også, for han vil sikkert ikke bo sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...