reiseklar Skrevet 17. oktober 2000 Skrevet 17. oktober 2000 Hei! Er i perioder sterkt plaget av hovne bein når jeg er ute og reiser. Dette skjer hovedsaklig når jeg er i varme land og kan til tider være svært plagsomt. Er ikke plaget av hovne bein når jeg er her hjemme, og skjønner ikke helt hvorfor dette oppstår. Var i Egypt for et år siden. Da var beina mine så hovne at det å få sandalene av og på var et stort problem. huden hang ut liksom. Lite pent, men fremfor alt ubehagelig. og neste smertefullt å gå lengre distanser. Jeg er jo bare 20 år. Det hører med til historien at da jeg kom hjem var beina tilbake til normalen i løpet av et par døgn. Men da jeg kom hjem vurderte min mamma som er sykepleier å ringe legen. Nå reiser jeg snart på "loffen" i Asia, og er litt bekymret for dette.Hva kan jeg gjøre for å unngå hovne bein? Og hvorfor får jeg dette? 0 Siter
Niels Erik Landmark, Lege Skrevet 20. oktober 2000 Skrevet 20. oktober 2000 Dette er igrunn ikke så rart som det høres ut.Man må se litt på sirkulasjonen i bena for å ha litt bakgrunn for å forstå dette.Blodet pumpes gjennom bena via arteriene.Disse blir gradvist mindre før det ender opp i kapillærene som er de minste blodårer.Det er her utvekslingen med vevene skjer.På vei tilbake til kroppen samles blodet opp i venesystemet.Imidlertid klarer de bare 90%.Resten skjer via lymfesystemet som igjen er avhengig av muskelpumpen i bena.Det vil si at når vi er inaktive skjer det en opphopning av væske i bena som gradvis blir borte når vi igjen blir aktive med bena.Blodårer reagerer og på varmen,dvs de utvider seg og dette vil og gi hevelse i bena.Dette er imidlertid ufarlig.Anderledes er det ved ensidig affeksjon med hevelse og smerter i leggen.Da må lege kontaktes. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.