Gå til innhold

Oppsigelse - noen som vet?


Anki

Anbefalte innlegg

Faren min har jobbet i 25-26 år nå på samme sted. For et par uker siden fikk de ansatte beskjed om at de skulle si opp noen av de ansatte - og at de da ikke skulle ta hensyn til ansenitet. Mitt første spørsmål er da om det er lov til å ikke ta hensyn til ansenitet.

I dag fikk han brev om at han er oppsagt. Begrunnelsen for dette er at han tidligere vurderte å søke på en annen jobb..(?!?)

dette blir så klart dødsvanskelig for foreldrene mine økonomisk. Faren min er snart 57 år og har antagelig mye større problemer med å få seg en ny jobb enn folk på 30 år ville hatt...

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At han vurderte å søke en annen jobb er en totalt ugyldig grunn til å si opp noen.

Eller - de skulle jo si opp folk uansett da, men grunnen til at det ble han som ble oppsagt er at han vurderte å søke en annen jobb for litt siden.. Han var i møte der for en ukes tid siden, og ble da spurt om han hadde tenkt til å fortsette i denne jobben, og det sa han ja til. Og så får han fyken i dag... Skjønner bare ikke åssen de kan gjøre det når han er en av de som har jobbet der lengst... Er det virkelig lov? *Arg* Det er så synd at de ikke er organiserte på den arbeidsplassen hans ..men - man har vel rettigheter selv om man ikke er organisert også..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller - de skulle jo si opp folk uansett da, men grunnen til at det ble han som ble oppsagt er at han vurderte å søke en annen jobb for litt siden.. Han var i møte der for en ukes tid siden, og ble da spurt om han hadde tenkt til å fortsette i denne jobben, og det sa han ja til. Og så får han fyken i dag... Skjønner bare ikke åssen de kan gjøre det når han er en av de som har jobbet der lengst... Er det virkelig lov? *Arg* Det er så synd at de ikke er organiserte på den arbeidsplassen hans ..men - man har vel rettigheter selv om man ikke er organisert også..?

Det er av slike grunner de fleste organsierer seg.....

Han må se på arbeidsavtalen sin samt "forske" på loven selv og eventuellt stå for en rettsak.

Min største sympati

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være en saklig begrunnelse for en oppsigelse. Det er det ikke.

Be han kontakte HK, eller hvilken organisasjon han burde vært medlem av, og søk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, han har fått den skriftlig..*frustrert* jeg søker rundt på lovdata-sidene og finner ikke ut av det der

Hei,

Har han fått *årsaken* til oppsigelsen ("at han vurderte å bytte jobb") svart på hvitt???

Da vil jeg tro at han kan bare ta brevet til nærmeste advokat, og få jobben tilbake på dagen, samt erstatning!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strekjen

5 mann ble OPPSAGDE ved Trysil Sag og Høvleri.

En tragedie, hele bygda sørger de omkomne.... *LOL*

Leinga har truga med å sage opp fleire neste veke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har han fått *årsaken* til oppsigelsen ("at han vurderte å bytte jobb") svart på hvitt???

Da vil jeg tro at han kan bare ta brevet til nærmeste advokat, og få jobben tilbake på dagen, samt erstatning!

*klem*

hmm..jeg snakker med han på telefonen nå, og det står visstnok ikke i oppsigelsen, men det var det han fikk vite i møte med sjefen. synd det ikke står i oppsigelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har han fått *årsaken* til oppsigelsen ("at han vurderte å bytte jobb") svart på hvitt???

Da vil jeg tro at han kan bare ta brevet til nærmeste advokat, og få jobben tilbake på dagen, samt erstatning!

*klem*

forresten - vet du om det virkelig er lov til å si opp folk uten å ta hensyn til ansenitet? Jeg leter og leter her i frustrasjon nå, men finner ikke ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest flæskeprinsen

Leinga har truga med å sage opp fleire neste veke...

Den formuleringen blir litt tam... "sage opp", blir ikke like morsomt, sånn "ordspillmessig", som "oppsagde"...

Nå kan jeg for dårlig nynorsk, til å sette "oppsagde" inn i en riktig nynorskformulering da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strekjen

Den formuleringen blir litt tam... "sage opp", blir ikke like morsomt, sånn "ordspillmessig", som "oppsagde"...

Nå kan jeg for dårlig nynorsk, til å sette "oppsagde" inn i en riktig nynorskformulering da men...

Dette er en 25 år gammel "sketsj" av KLM fra radio. Sketsjen har form av en nyhetsopplesning og er omtrent som følger:

"Meir en halvparten av arbeidarane ved xxxxx sagbruk og høvleri vart i går oppsagde på grunn av usemje med bedriftsleinga. Leinga har truga med å sage opp fleire av arbeidarane neste veke."

FYI...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten - vet du om det virkelig er lov til å si opp folk uten å ta hensyn til ansenitet? Jeg leter og leter her i frustrasjon nå, men finner ikke ut av det

Her eg arbeider er i alle fall ansiennitet uviktig ved nedskjæringar, oppdragsmengde/portefølje betyr alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, han har fått den skriftlig..*frustrert* jeg søker rundt på lovdata-sidene og finner ikke ut av det der

Du ser av § 58 pkt. 3 at han skal ha 5 mnd oppsigelsestid.

Kriteriene ved masseoppsigelse fastsettes ofte i samarbeid mellom bedriften og fagforeningene. Ansiennitet er gjerne ett av kriteriene, men det er ikke lovfestet at dette veier sterkere enn andre kriterier.

Se også § 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten - vet du om det virkelig er lov til å si opp folk uten å ta hensyn til ansenitet? Jeg leter og leter her i frustrasjon nå, men finner ikke ut av det

Hei,

Nei, jeg er ikke sikker. Ring til en advokat, eller en fagforening og hør. Det er jo et enkeltspørsmål for dem å besvare.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør absolutt kontakte fagforening - evnt. advokat hvis han ikke er fagf.medlem . Om ikke han kan få omgjort oppsigelsen så kan han få en fet sluttpakke.

Han bør jo be ledelsen om å begrunne skriftlig hvorfor han må gå. De kan si opp uavhengig av ansiennitet men de må jo ha en begrunnelse/forklaring.

Utfra hva som står der kan man jo avgjøre om oppsigelsen er usaklig eller ikke.

Hvis det er tydelig at man prøver å kvitte seg med de eldste så er det jo grunn til å bråke litt mer - kanskje flere kan slå seg sammen om en advokat.

Så får man jo også vurdere konsekvensene av et evnt. bråk - hvor store konsekvenser det vil få for bedriften. Går hele greia konk. så er det jo ikke verdt det.

Jeg tror mange bedrifter bruker dårlige tider som et påskudd for å kvitte seg med noen folk.

Nå er jo ikke alt håp ute selv om han har mistet jobben. Han må bare stå på litt selv for å skaffe seg noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...