Gå til innhold

Oppsigelse - noen som vet?


Anki

Anbefalte innlegg

Her eg arbeider er i alle fall ansiennitet uviktig ved nedskjæringar, oppdragsmengde/portefølje betyr alt.

"oppdragsmengde/portefølje betyr alt. " Hva mener du med det?

Og- selv om grunnen til oppsigelsen ikke stod i oppsigelsen, så kan man vel klage på det? De har jo tross alt sagt at grunnen er at han vurderte å søke på andre jobber.. Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Vi har gjort akkurat det samme hos oss (dvs. ledelsen) og det har de "kvittet seg med" de de ikke trengte lenger.

Det vil si de har tatt hensyn til bedriftens beste, tatt vare på den arbeidskraften de trenger, og latt resten gå...

Men de fikk fete pakker da, slik at de som var på den aldere kunne førtidspensjonere for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør absolutt kontakte fagforening - evnt. advokat hvis han ikke er fagf.medlem . Om ikke han kan få omgjort oppsigelsen så kan han få en fet sluttpakke.

Han bør jo be ledelsen om å begrunne skriftlig hvorfor han må gå. De kan si opp uavhengig av ansiennitet men de må jo ha en begrunnelse/forklaring.

Utfra hva som står der kan man jo avgjøre om oppsigelsen er usaklig eller ikke.

Hvis det er tydelig at man prøver å kvitte seg med de eldste så er det jo grunn til å bråke litt mer - kanskje flere kan slå seg sammen om en advokat.

Så får man jo også vurdere konsekvensene av et evnt. bråk - hvor store konsekvenser det vil få for bedriften. Går hele greia konk. så er det jo ikke verdt det.

Jeg tror mange bedrifter bruker dårlige tider som et påskudd for å kvitte seg med noen folk.

Nå er jo ikke alt håp ute selv om han har mistet jobben. Han må bare stå på litt selv for å skaffe seg noe nytt.

Takk for svar!

Begrunnelsen han fikk til at han var en av de mulige som skulle bli oppsagt da han var til samtale med sjefen var som sagt at "han hadde jo vurdert å søke en annen jobb". Og det kan umulig være en saklig grunn..

De skulle jo si opp folk pga økonomi, men de må vel ha en grunn til at akkurat han ble valgt ut.. eller?

Sjansen for at Preus går konk er antagelig ikke så stor, vil jeg tro :) Bare synd de behandler de ansatte så sinnssykt dårlig.. (Det har de gjort lenge)

Og ja, han kommer til å stå på for å prøve å få seg en ny jobb :) Han har jo bra utdannelse og er dyktig så det holder, så .. får håpe det løser seg på et eller annet slags vis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort akkurat det samme hos oss (dvs. ledelsen) og det har de "kvittet seg med" de de ikke trengte lenger.

Det vil si de har tatt hensyn til bedriftens beste, tatt vare på den arbeidskraften de trenger, og latt resten gå...

Men de fikk fete pakker da, slik at de som var på den aldere kunne førtidspensjonere for eksempel...

"Men de fikk fete pakker da, slik at de som var på den aldere kunne førtidspensjonere for eksempel... " Hadde det enda bare vært så vel, så :)

Jaja, 5 mndr oppsigelse hadde han i hvert fall krav på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Begrunnelsen han fikk til at han var en av de mulige som skulle bli oppsagt da han var til samtale med sjefen var som sagt at "han hadde jo vurdert å søke en annen jobb". Og det kan umulig være en saklig grunn..

De skulle jo si opp folk pga økonomi, men de må vel ha en grunn til at akkurat han ble valgt ut.. eller?

Sjansen for at Preus går konk er antagelig ikke så stor, vil jeg tro :) Bare synd de behandler de ansatte så sinnssykt dårlig.. (Det har de gjort lenge)

Og ja, han kommer til å stå på for å prøve å få seg en ny jobb :) Han har jo bra utdannelse og er dyktig så det holder, så .. får håpe det løser seg på et eller annet slags vis. :)

Det er derfor jeg mener han bør få grunnen til oppsigelse skriftlig. At han har sagt han snuser på en annen jobb er usaklig så det holder. Men det vil de neppe skrive som begrunnelse heller.

Hvis det er et stort firma (preus = 'forogreier' ? ) så er det hvertfall bare å kjøre hardt ut. Sannsynligvis vil kanskje oppsigelsen stå ved lag - men de må gi han et skikkelig sluttvederlag. Vil jo tro at han har blandede følelser med å fortsette i det firmaet uansett.

Jeg hadde villet brukt penger på en skikkelig advokat hvis jeg var han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg mener han bør få grunnen til oppsigelse skriftlig. At han har sagt han snuser på en annen jobb er usaklig så det holder. Men det vil de neppe skrive som begrunnelse heller.

Hvis det er et stort firma (preus = 'forogreier' ? ) så er det hvertfall bare å kjøre hardt ut. Sannsynligvis vil kanskje oppsigelsen stå ved lag - men de må gi han et skikkelig sluttvederlag. Vil jo tro at han har blandede følelser med å fortsette i det firmaet uansett.

Jeg hadde villet brukt penger på en skikkelig advokat hvis jeg var han.

Håper virkelig han kommer til å kjempe sjøl også jeg. det hadde sikkert jeg gjort i hvert fall.

Preus er "fotogreier" ja (et fotolaboratorium).

jeg skal i alle fall oppmuntre han alt jeg kan til å gå videre med det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

"Men de fikk fete pakker da, slik at de som var på den aldere kunne førtidspensjonere for eksempel... " Hadde det enda bare vært så vel, så :)

Jaja, 5 mndr oppsigelse hadde han i hvert fall krav på :)

Jeg ville gjort som andre nevner her; tatt kontakt med fagforeninger etc. Han har jo ingenting å tape på det...

Sambo mistet jobben for et år siden, samme grunn, og det var ikke superlett å få ny jobb selv om han bare var 24 da...

Jeg tror man klarer det meste om man bare vil =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...