Gå til innhold

Svar meg om BEDEHUSA??


misjonær

Anbefalte innlegg

Gjest Papinjas

Ordet bedehus gir meg disse assosiasjonene:

-hykler

-trist

-lukker øynene

-flaut

-ertet

-gammeldags

-holde ting skjult

-sexovergrep

-seg selv nærmest

-dekke seg bak gudstroen

-julekake i papirserviett

-kollekt

-lite åpenhet

-kun vi er bra

-utroskap

Gidder ikke mer!

Glad det ikke er mitt liv...

Har vært der av familiære årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

- Har du vert innom eit bedehus?

- Jada, mange ganger, men mest da jeg var barn. Da var vi der støtt og stadig på basarer og juletrefester.

Jeg gikk også på søndagsskolen (ikke regelmessing) og senere på noe som het Yngres av og til. Jeg må innrømme at jeg syntes det var kjedelige greier, men i mangel av andre fritidstilbud hendte det vi stakk innom. Jeg har faktisk også gått på skole i bedehuset i en periode da skolen vår var under ombygging, så bedehuset i hjembygda mi var jeg godt kjent med.

- Korleis blei du mottatt?

- Helt greit.

- Har noen innvitert deg med på eit bedehus?

- Ikke på "vanlige" møter, men da ungene mine gikk på søndagsskolen var det arrangementer der foreldrene ble invitert. Da følte vi oss jo forpliktet til å gå, men jeg må innrømme at jeg følte meg ikke hjemme der.

- Kva trur du dei som går på Bedehuset tenker om deg??

- Jeg vet ikke om de tenker på meg i det hele tatt - i hvert fall ikke som enkeltindivid. Jeg er vel en del av de "ufrelste" eller hva en bruker for slags uttrykk.

- Er det eit bedehus i nærheten av deg, og kva må til for at du skal ta turen på bedehuset??

- Bedehuset er like ved siden av her hvor jeg bor. Jeg har ikke noen interesse av det som foregår der, så jeg kommer nok ikke til å gå dit med mindre noen leier huset til et privat arrangement som barnedåp eller konfirmasjon der jeg er invitert. Eventuelt kan jeg komme til å gå dit hvis en av ungene skulle begynne i barnekoret, siden de har øvingene sine der, eller hvis mitt eget kor skal ha noe fellesopplegg med barne- eller ungdomskoret.

--

Som du ser, har jeg ikke noe spesielt forhold til bedehuset og det som skjer der, verken på godt eller vondt. De holder på med sitt og jeg med mitt. Det er helt greit, synes jeg.

Hei og takk for svar!

Bare noe eg lurte litt på!

Du skrev at du ikkje følte deg heime der ( arrangementet som du ble innvitert på..)

Var det noe spes som gjore det?

Måten folk tok imot deg ( ikkje tok imot deg)

Atmosfæren?

Opplegget?

Det som ble sakt?

--

Forsto det sånn at du sender barna dine på søndagsskolen og kanskje skal du sende de på barnekor..

( noe eg synest er kjempe flott! )

Synest du det virker greit?

Trives barna dine?

Ønsker der en fortsatt flott dag!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vert innom eit bedehus?

Ja, i barndommen. Både på basar og flanelograf-show. Begge deler p.g.a. det var ikke så mye annet som skjedde i bygda.

Korleis blei du mottatt?

Godt. De så vel potensielle frelste barn.

Har noen innvitert deg med på eit bedehus?

Mulig, husker ikke.

Kva trur du dei som går på Bedehuset tenker om deg??

Aner ikke.

Er det eit bedehus i nærheten av deg, og kva må til for at du skal ta turen på bedehuset??

Det er muligens et bedehus her i byen. Vet faktisk ikke.

Det måtte nok en total forandring og hjernevask til for at jeg skulle gå dit.

Hei og TAKK for svar!

Bare lurte på om du husker noe fra flanelografshowet??

( bortsett fra at figurene datt ned og sånn! )

Håper du svarer viss du gidder!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg har vore på bedehuset mange gonger.

Ja, nokon inviterte meg med.

Eg vart godt motteken.Trur dei fleste var ganske nysgjerrige på meg.

Eg kunne jo nokre av songane !( frå barndommen)

Men eg har ikkje vore der sidan denne gongen i fjor.

Eg tykkjer rett og slett det blir for intimt og personleg- eg er vel ikkje innstilt på det.

Hei og H!

Takk for svaret!!

Eg og er jo litt nyskjerrig..

Eg lure litt på om du kan gi tips om kva som burde vert annerledes..

Kva som kunne vert gjort for at du skulle opplevd det greit å gå på bedehuset...

Du skreiv at det blei for inntimt... Korleis kunne ein endra på det?

--

Husker du noe fra du var barn på bedehuset?

Korleis var det?

Ha ein fortsatt god dag!

Og svar dersom du orkar!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Bare noe eg lurte litt på!

Du skrev at du ikkje følte deg heime der ( arrangementet som du ble innvitert på..)

Var det noe spes som gjore det?

Måten folk tok imot deg ( ikkje tok imot deg)

Atmosfæren?

Opplegget?

Det som ble sakt?

--

Forsto det sånn at du sender barna dine på søndagsskolen og kanskje skal du sende de på barnekor..

( noe eg synest er kjempe flott! )

Synest du det virker greit?

Trives barna dine?

Ønsker der en fortsatt flott dag!

mvh

"Bare noe eg lurte litt på! Du skrev at du ikkje følte deg heime der ( arrangementet som du ble innvitert på..)"

- Alle var hyggelige nok, sånn sett, og i kaffepausen satt jeg sammen med noen jeg har jobbet sammen med tidligere og pratet om løst og fast. Det var selvfølgelig helt ok. "Fremmedfølelsen" kom nok av det som hadde med bønn og forkynning å gjøre, siden så godt som alle de andre var troende kristne og jeg ser på det "fra utsiden". Det blir mye mer personlig i bedehuset (og dermed mer ukomfortabelt for oss som ikke tror) enn det er i kirken, der opplegget stort sett går etter faste ritualer.

Det var ikke de andre som fikk meg til å føle meg utenfor, men det at jeg rett og slett ikke har noe i et slikt fellesskap å gjøre. Jeg blir en tilskuer mens de er deltakere, og det synes jeg blir feil.

--

"Forsto det sånn at du sender barna dine på søndagsskolen og kanskje skal du sende de på barnekor..

( noe eg synest er kjempe flott! )

Synest du det virker greit? Trives barna dine?"

- Jeg har et helt avslappet forhold til både søndagsskolen og barnekoret, og mener at så lenge ungene har glede og utbytte av å være med på det så er det ok. Søndagsskolen er de imidlertid lei av for en god stund siden. Det ble for kjedelig, tror jeg, så de er sluttet. Den eldste var med i barnekoret i en periode og trivdes greit, men da han også begynte i skolekorpset (i tillegg til fotball) ble det for mye, så han valgte bort koret. De andre to som er i aktuell alder har ikke vist noen interesse for korsang, men skulle de ombestemme seg, eller hvis yngstemann får lyst til å gå på søndagsskolen eller synge i kor når den tid kommer har jeg ingen motforestillinger mot det.

"Ønsker der en fortsatt flott dag!"

- Takk det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og TAKK for svar!

Bare lurte på om du husker noe fra flanelografshowet??

( bortsett fra at figurene datt ned og sånn! )

Håper du svarer viss du gidder!

mvh

Fortellingene ble jo visualisert,og det gjorde at det ble mer spennende. Jeg tror at vi oppfattet "showet" som ren underholdning.

Har dere en kampanje på gang? Ønsker dere å få fullt bedehus med alle plasser opptatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hei&håsann

Har du vert innom eit bedehus?

-Ja,desverre!

Korleis blei du mottatt?

-med kåte,glinsende bedehuskjerringøyner!

Har noen innvitert deg med på eit bedehus?

-Ja, de samme kåte kjerringene!

Kva trur du dei som går på Bedehuset tenker om deg??

-Det gir jeg blanke faen i!

Er det eit bedehus i nærheten av deg, og kva må til for at du skal ta turen på bedehuset??

-Ja, her er det bedehus rundt hvert hjørne.Det som kunne lokket meg dit?hmmm....En kasse med lysholmer spesialøl m/ min yndlingsmusikk(Live),dvs full fest!kirkekjerringene kunne vi jo bare lempa ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..fri og bevare meg fra sånne plasser!..her nede på gummikysten kryr det av sånne buler..jeg skyr dem som pesten!

skyr forøvrig alt som har med kristendom å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og H!

Takk for svaret!!

Eg og er jo litt nyskjerrig..

Eg lure litt på om du kan gi tips om kva som burde vert annerledes..

Kva som kunne vert gjort for at du skulle opplevd det greit å gå på bedehuset...

Du skreiv at det blei for inntimt... Korleis kunne ein endra på det?

--

Husker du noe fra du var barn på bedehuset?

Korleis var det?

Ha ein fortsatt god dag!

Og svar dersom du orkar!

mvh

Møtet på bedehuset.

Det var ein del song. Det set eg pris på. og for min del tykkjer det gjerne kunne ha vore meir.

Talaren som heldt hovudinnlegget, las først eit bibelvers, så gjekk han rett over til å fortelje om seg sjølv- og det vart svært personleg.

Dette tykte eg vart litt for mykje- altså for intimt.( Du forstår sikkert kva eg meiner)

Eg kunne tenkt meg at talaren hadde stogga opp litt ved teksten han las, mange poeng å ta tak i der .

Slik opplevde eg dette møtet.

Det passa meg liksom ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortellingene ble jo visualisert,og det gjorde at det ble mer spennende. Jeg tror at vi oppfattet "showet" som ren underholdning.

Har dere en kampanje på gang? Ønsker dere å få fullt bedehus med alle plasser opptatt?

Hei!

Kampanje..

Nei...

Ingen konkrete planer om det enda!

Men selfølgelig skulle eg ønske at alle plassene på bedehusa ble fylt!

Men mest av alt at Bedehusa kunne vert en plass der alle føler de er velkommne!

Og at de som kommer føler seg godt mottat!

Ikkje en sånn " kom som du er, bli som oss" holdning som kanskje florerer litt i meste laget!

Så har du flere tips/råd er det bare å fyre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtet på bedehuset.

Det var ein del song. Det set eg pris på. og for min del tykkjer det gjerne kunne ha vore meir.

Talaren som heldt hovudinnlegget, las først eit bibelvers, så gjekk han rett over til å fortelje om seg sjølv- og det vart svært personleg.

Dette tykte eg vart litt for mykje- altså for intimt.( Du forstår sikkert kva eg meiner)

Eg kunne tenkt meg at talaren hadde stogga opp litt ved teksten han las, mange poeng å ta tak i der .

Slik opplevde eg dette møtet.

Det passa meg liksom ikkje.

Hei!

Takk for enda eit svar!!

Heilt enig med deg i at fokuset i talen bør være på det som sto i teksten!

Husker du forresten hvilken tekst det var?

Mer sang er notert!

Håper du har en flott dag!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...