Gå til innhold

Muhammed Ali


Grip

Anbefalte innlegg

Eg tok meg tid til å få med meg dei to programma om Cassius Clay/Muhammed Ali på TV2. Vi som er i den rette alderen, har sterke minner knytt til denne karen og programma var ein god repitisjon.

Fyren vil i boksehistoria alltid vere den største. Ein fantastisk teknisk boksar, med ein utruleg kjeft og ei psyke som aldri tvila eller kraup.

Som svart militærnektar og attpå til nyslått muslim, hadde han mykje i mot. Like forbanna bergtok han heile verda, og vart ein Helt, sjølv i USA. (Muslimar flest stikk seg jo vekk så snart det blir litt vanskeleg. )

Han tente ilden i Atlanta-OL, og er oppegåande (med Parkinso syndrom) stadig vekk.

Ein tøff jævel som mange yngre truleg vil ha glede av å lese om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig.

Muhammed Ali er viktig historie i seg selv - biksehistorie, krigshistorie, politisk historie og rasehistorie. Jeg fulgte også med på disse programmene. God og viktig lørdagsunderholdning! Det skal være nok lesestoff om han all den tid det er skrevet 57 bøker om hans person. Dessuten er filmen "When we were kings" (The Rumble in the jungle) en av verdens beste og mest spennende dokumentarer.

Ali - en fengende og viktig person på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Muhammed Ali er viktig historie i seg selv - biksehistorie, krigshistorie, politisk historie og rasehistorie. Jeg fulgte også med på disse programmene. God og viktig lørdagsunderholdning! Det skal være nok lesestoff om han all den tid det er skrevet 57 bøker om hans person. Dessuten er filmen "When we were kings" (The Rumble in the jungle) en av verdens beste og mest spennende dokumentarer.

Ali - en fengende og viktig person på alle måter.

Kampen i Zaire (og filmen om den) er en skakende opplevelse. Ingen jævla "actionfilm" kommer i nærheten av hva en opplever når denne filmen kjøres på stor skjerm og full guffe på lyden.

Å se filmen er en anstrengelse både fysisk og psykisk.

Han tok mye juling i den kampen, den gode Ali, helvetes mye juling. At han vant over Foreman akkurat der og da, er kanskje det største symbol på Ali's storhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen i Zaire (og filmen om den) er en skakende opplevelse. Ingen jævla "actionfilm" kommer i nærheten av hva en opplever når denne filmen kjøres på stor skjerm og full guffe på lyden.

Å se filmen er en anstrengelse både fysisk og psykisk.

Han tok mye juling i den kampen, den gode Ali, helvetes mye juling. At han vant over Foreman akkurat der og da, er kanskje det største symbol på Ali's storhet.

George ble utsyka når Ali gang på gang spurte om han ikke var mann om å slå hardere i 5.6.og 7. runde. I 8. runde kom det tre kjappe kontraslag - det var nok. Du hørte George i går; han fikk ikke sove på et år etter det sure nederlaget. Dette gjør naturligvis inntrykk på slike som oss, men det største var George på pressekonferansen før kampen der han satt med en gleffsende schæfer. Ingen var i tvil om at han skulle vinne. Når Ali så hvordan Foreman slo på sandsekken var Ali sikker på at han snart skulle dø. Hans eneste mottrekk var en genial og mildt sagt utpsykene strategi.

Appropos dette; jeg tror Lennox Lewis er det største siden Ali. En fryktinngytende bokser, men du verden så elegant og smidig. Dessuten er han en gentleman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en tøff jævel, ingen tvil om det. Jeg begriper ikke hvordan han klarte Forman dengang (sett på TV) for han var jo helt vanvittig. Fin kropp hadde han også.

Stilig enda han, men noe mer sigen, ikke så rent lite heller, men den siste kampen jeg så med han husker jeg fanken ikke hvem han gikk mot. Treig som juling, men får man et slag derfra så babommmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

George ble utsyka når Ali gang på gang spurte om han ikke var mann om å slå hardere i 5.6.og 7. runde. I 8. runde kom det tre kjappe kontraslag - det var nok. Du hørte George i går; han fikk ikke sove på et år etter det sure nederlaget. Dette gjør naturligvis inntrykk på slike som oss, men det største var George på pressekonferansen før kampen der han satt med en gleffsende schæfer. Ingen var i tvil om at han skulle vinne. Når Ali så hvordan Foreman slo på sandsekken var Ali sikker på at han snart skulle dø. Hans eneste mottrekk var en genial og mildt sagt utpsykene strategi.

Appropos dette; jeg tror Lennox Lewis er det største siden Ali. En fryktinngytende bokser, men du verden så elegant og smidig. Dessuten er han en gentleman.

For the record:

http://www.geocities.com/sdimitry/boxing2.html

Det er greit å ha oversikten. Jeg tror jeg skal bruke en del av høsten til å pløye en del bøker og se en del filmer om denne historien.

Fasinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For the record:

http://www.geocities.com/sdimitry/boxing2.html

Det er greit å ha oversikten. Jeg tror jeg skal bruke en del av høsten til å pløye en del bøker og se en del filmer om denne historien.

Fasinerende.

Et meget interessant tema ja og dertil egnet som vinterstudium.

1964* Feb 25 Cassius Clay Sonny Liston TKO-6 ret Miami, FL

Clay announced he would henceforth be known as Muhammed Ali.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å se litt på det programmet i går kveld, men syntes det var dritkjedelig.

Skjønner ikke hvorfor det er så mye beundring og viss-vass rundt en bokser. Mulig han var bedre og mer spesiell enn de andre bokserne, men en bokser er en bokser. En meningsløs "sport".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å se litt på det programmet i går kveld, men syntes det var dritkjedelig.

Skjønner ikke hvorfor det er så mye beundring og viss-vass rundt en bokser. Mulig han var bedre og mer spesiell enn de andre bokserne, men en bokser er en bokser. En meningsløs "sport".

Hei Lora,

Min teori er at de som "beundrer" denne sporten må ha fått mange nok slag i hodet selv til at de synes slikt er beundingsverdig!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lora,

Min teori er at de som "beundrer" denne sporten må ha fått mange nok slag i hodet selv til at de synes slikt er beundingsverdig!

Med vennlig hilsen

Takk.

Er det ok å ha interesser og hva er dine egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Er det ok å ha interesser og hva er dine egentlig?

Hei,

Jeg har en hel masse interesser (fra fisking til elekrtonikk), men "få" av dem innebærer å slå ned andre mennesker, eller beundring av mennesker som gjør det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lora,

Min teori er at de som "beundrer" denne sporten må ha fått mange nok slag i hodet selv til at de synes slikt er beundingsverdig!

Med vennlig hilsen

Historien om Muhammed Ali dreier seg ikke bare om det som skjedde i ringen. Han er også nevnt sammen med Malcolm X og Nelson Mandela når det gjelder framvekst av de svarte amerikanernes selvbevissthet og stolthet.

Uten å ta stilling til substansen i akkurat det, blir det for enkelt å gjøre historien om MA til et historie om "å slå ned folk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#(Muslimar flest stikk seg jo vekk så snart det blir litt vanskeleg. )#

*humf* '-'

Siden det er søndag og dertil kirketid, får jeg vedgå at dette ble hengt på med den hensikt å trekke opp et par, tre stykker her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om Muhammed Ali dreier seg ikke bare om det som skjedde i ringen. Han er også nevnt sammen med Malcolm X og Nelson Mandela når det gjelder framvekst av de svarte amerikanernes selvbevissthet og stolthet.

Uten å ta stilling til substansen i akkurat det, blir det for enkelt å gjøre historien om MA til et historie om "å slå ned folk".

Yes. Jeg har null peil på boksing, men jeg vet hvem Muhammad Ali er, ikke fordi han var bokser, men som du sa, for alt det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er søndag og dertil kirketid, får jeg vedgå at dette ble hengt på med den hensikt å trekke opp et par, tre stykker her inne

hm....trodde jeg var den eneste muslimen her inne jeg. Og jeg ble ikke trukket opp, bare litt fornermet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Jeg har null peil på boksing, men jeg vet hvem Muhammad Ali er, ikke fordi han var bokser, men som du sa, for alt det andre.

Jeg har også null peiling på boksing, men jeg vet hvem Thomas Hansvoll er.....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du har sett filmen When We Were Kings.

Hvis ikke bør du stikke på videoshappa å leie den umiddelbart, da det er en flott dokumenter om denne fantastiske mannen.

Programmet fra i går og det fra sist helg har jeg bare på opptak, så jeg har ikke rukket og se dem enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også null peiling på boksing, men jeg vet hvem Thomas Hansvoll er.....;-)

Det er berre fordi du er heit på fyren det, di skamlause tøyte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke bestride din beskrivelse om Muhammed Ali storhet og betydning innen boksesporten og raseproblematikken.

Jeg synes det er patetisk at den mannen blir "dyttet frem" i diverse anledninger når det virker som om han ikke helt vet hva han er med på selv. Litt hjernedød, m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...