Gå til innhold

tannlegeskrekk


storeskrekk

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 26 år som sliter ekstremt med tannlegeskrekk. Som følge av det har jeg ikke vært hos tannlege siden jeg gikk ut av ungdomsskolen for 10 år siden. Jeg har i dag flere hull tror jeg. Jeg har flere hull som jeg kan kjenne med tungen på tyggeflaten av blant anne fortennene. Jeg har også plager ved at jeg ikke klarer å spise så mye søtt fordi det verker i tennene.

Ettersom jeg ikke engang klarer å nærme meg et tannlegekontor uten å få den store skjelven, får jeg ikke undersøkt omfanget. Jeg vet at den eneste muligheten til å komme inn i min munn må være under narkose. Dessuten tror jeg skadene i munnen er så store nå at jeg aldri vil klare å spare nok penger til en komplett behandling. Jeg har flere inkassosaker og betalingsanmerkninger og allerede for høy gjeld til at jeg kan låne penger til tannbehandling eller få noe på "avbetaling".

Hvordan er muligheten til å få dekket deler eller hele behandlingen. Det er tross alt tannlegeskrekk som har holdt meg borte fra stolen i så mange år og vil forårsake ekstreme kostnader. Hvordan skal jeg gå fram for å nå få gjort noe. Problemene med tannsmertene begynner å bli plagsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei storeskrekk.

Jeg må si jeg føler med deg.

Problemene dine har tårnet seg opp for deg og når gir de seg blant annet utslag i tannsmerter.

Du innser vel selv at her er det ikke bare et råd som må følges, men flere. Jeg har skrevet om angst for tannlegebehandling tidligere og råder deg til å lese dette.

De odontologiske tannklinikker ved universitetene I Bergen og Oslo har egene avdelinger for folk med tannlegeskrekk. Der tilbys førsteklasses hjelp i samarbeid med tannhelsepersonell og psykologisk kvalifiserte personer. Utgiftene til slik behandling er meget moderat og jeg synes du skal ta kontakt med dem uansett.

Les mer her: http://www.doktoronline.no/pub/qa/111.html

Lykke til

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...