Gå til innhold

Katteråd 2


org

Anbefalte innlegg

Vi har en kattunge på, tja, ca 3 mnd. som gjør fra seg inne til stadighet!

Vi har jo kattekasse, og det hender at den blir brukt. Aller helst finner vi etterlatenskaper på vegg-til-veggteppet i kjelleren... Og det lukter _ikke_ godt.

Vi har sagt fy, ja noen ganger har vi sagt mer enn fy. Vi har dyttet nesen til pus i griseriet og båret ut katta etterpå.

Nå må vi snart vurdere å avlive pus, men det er ikke med lett hjerte!

Har noen gode råd til oss???

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kassa til katta full av dritt, vil den tilslutt nekte å gjøre fra seg der.

Fjern all møkka med en gang, og skift sanda en gang i uka.

Hvis du trykker snuten til katta ned i møkka, vil den tro at "Jaha, er det HER jeg skal gjøre fra meg".

Hvis den går opp i planter eller bak sofen og gjør fra seg, kan du plassere en bitteliten skål med en halv teskje salmiakk på akkurat der.

Salmiakk er ingen god lukt for puseneser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange råd å gi deg , annet enn å være tålmodig med katten.

Den er enda ung.

Gi klart beskjed til den når den gjør fra seg andre plasser enn bakka si , men gjør det umiddelbart etterpå.

Katter har en kort hukommelse!

Også , har du hørt denne:

Hundeeierene var lei av at hunden gjorde i fra seg på gulvet.

Så som straff tok de å puttet nesen i avføringen og kastet hunden ut!

Etter noen ganger , bæsjet hunden på gulvet , stakk snuten ned i den og gikk ut!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del motbydelige tisse overalt katter opp gjennom årene og det rådet som har fungert best for oss har vært å stenge den helvetes katta inne på et rom hvor den kun hadde soveplass, do og matskål samt noen leker. Der holdt vi den inne i ca. 2 uker mens resten av huset ble omhyggelig rengjort de plassene den hadde gjort fra seg. Vi var ofte inne på rommet og koste med den men den fikk ikke komme ut.

Etter 2 uker i isolasjon med kun kattedoen som eneste tissealternativ var som oftest problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katteoppdretter

Dere har en kattunge på 12 uker som dere ikke har fått stueren, og vurder å kvitte dere med den???

For det første trodde jeg ikke man lenger tok ungene fra moen før de var ca tre måneder, hvis man gjør det er det ihvertfall bevist at det (generelt, selvsagt er det individuelle forskjeller) tar lenger td å få de stuerene og trygge.

Og, det er også klart at kun positiv forsterkning (dvs mye ros og belønning når de gjør noe riktig) er veldig mye mer effektivt enn sanksjoner, når det gjelder oppdragelse og trening både av katter og hunder.

Du kan si nei og løfte den til kassen sin _mens_ den tisser / bæsjer, men har den stoppet / er ferdig, selv om det bare er et sekund siden, skal du ikke gjøre det, det vil forvirre mer enn lære de noen ting.

Det viktigste er å være _mye_ tilstede sammen med katten de første ukene / månedene, slik at dere kan rose / belønne masse når den tisser i kassen sin. Katter som må være mye alene de første månedene, trenger veldig mye lenger tid på å bli rene.

Stikke snuten nedi er bevist at forinker læringen veldig mye, forsøk med mange kattunger og hvalper hvor den ene gruppen bare fikk positiv forsterkning (ros og belønning for riktig handling), mens den andre fikk skjenn og fikk dyttet snuten nedi urinen, viste at den siste gruppen ble stuerene etter over tre ganger så lang tid..

Det viktigste er at kattungen er 100% trygg på huset og menneskene. Når dere vet at den er det, tar innlæring av renslighet osv kort tid. Ikke la den være alene før den er helt trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kassa til katta full av dritt, vil den tilslutt nekte å gjøre fra seg der.

Fjern all møkka med en gang, og skift sanda en gang i uka.

Hvis du trykker snuten til katta ned i møkka, vil den tro at "Jaha, er det HER jeg skal gjøre fra meg".

Hvis den går opp i planter eller bak sofen og gjør fra seg, kan du plassere en bitteliten skål med en halv teskje salmiakk på akkurat der.

Salmiakk er ingen god lukt for puseneser.

Sitat: Hvis du trykker snuten til katta ned i møkka, vil den tro at "Jaha, er det HER jeg skal gjøre fra meg".

Hvor DUM går det egentlig an å bli???? Herregud, du er jo helt på trynet du!

Hvor tar du det fra?

SKJERP DEG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dytte snuten ned i kattekassa har absolutt ingenting for seg. Den skjønner ikke hva du mener med det allikevel. Den kan til og med få angst av å gå oppi kassen hvis du tvinger ansiktet ditt oppi der.

Mens katta er iferd med å gjøre fra seg løfter du den oppi kassa og lar den gjøre fra seg der. Dette må naturligvis gjøres x-antall ganger, men tilslutt fikser du det :o) husk at kassa må være ren.

Jeg har hatt katter i hele mitt liv og med litt tålmodighet går det så fint så :o)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Hvis du trykker snuten til katta ned i møkka, vil den tro at "Jaha, er det HER jeg skal gjøre fra meg".

Hvor DUM går det egentlig an å bli???? Herregud, du er jo helt på trynet du!

Hvor tar du det fra?

SKJERP DEG!!

Som "katteoppdretter" skriver, så tar det gjennomsnittlig tre ganger lenger tid å få dem stuerene ved å trykke snuten deres nedi urinen, som det gjør hvis man ikke gjør det.

Så jeg vet ikke hvem som er dum, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "katteoppdretter" skriver, så tar det gjennomsnittlig tre ganger lenger tid å få dem stuerene ved å trykke snuten deres nedi urinen, som det gjør hvis man ikke gjør det.

Så jeg vet ikke hvem som er dum, jeg..

Det er tydelig at du ikke vet hvem som er dum nei....og "katteoppdretter" er vel ikke mer oppdretter enn at h*n har katt. det virker iallfall ikke sånn??? Da er det mange tusen oppdrettere her i landet.

Tar du en telefon/ se på nettet til en "virkelig" oppdretter så får du sikkert et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Hvis du trykker snuten til katta ned i møkka, vil den tro at "Jaha, er det HER jeg skal gjøre fra meg".

Hvor DUM går det egentlig an å bli???? Herregud, du er jo helt på trynet du!

Hvor tar du det fra?

SKJERP DEG!!

Jeg mente at hvis du trykker snuten til katten ned i dritten UTENFOR kassa, tror den at her skal jeg gjøre det.

Herregud, jeg mente jo ikke at man skulle trykke snuta ned i dritten i kassa.

Org. skrev nemlig at de hadde dytta snuten ned i møkka når den hadde gjort fra seg på steder den ikke skulle gjøre det.

Skjønner at det kunne misforståes, men jeg mente det ikke sånn!

Sånn, nå er det vel oppklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du ikke vet hvem som er dum nei....og "katteoppdretter" er vel ikke mer oppdretter enn at h*n har katt. det virker iallfall ikke sånn??? Da er det mange tusen oppdrettere her i landet.

Tar du en telefon/ se på nettet til en "virkelig" oppdretter så får du sikkert et godt svar.

Det svaret du får fra en seriøs oppdretter - av hund eller katt - er garantert IKKE å dytte snuten oppi avføringen. Svaret fra "katteoppdretter" var et godt svar.

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Det er tydelig at du ikke vet hvem som er dum nei....og "katteoppdretter" er vel ikke mer oppdretter enn at h*n har katt. det virker iallfall ikke sånn??? Da er det mange tusen oppdrettere her i landet.

Tar du en telefon/ se på nettet til en "virkelig" oppdretter så får du sikkert et godt svar.

MAN SKAL IKKE DYTTE NESEN TIL KATTER ELLER HUNDER I DERES AVFØRING!!

Blir helt skremt over hvor lite dyreeiere kan om dyr. Gjør _litt_ innsats i hvertfall, lån en kattebok i biblioteket, tenk før du skaffer deg ett dyr.. Please.

Og org, katter er renslige dyr, hvis alt er som det skal så vil de foretrekke å gå i kattedoen. Du ødelegger katten med å gjøre det du gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MAN SKAL IKKE DYTTE NESEN TIL KATTER ELLER HUNDER I DERES AVFØRING!!

Blir helt skremt over hvor lite dyreeiere kan om dyr. Gjør _litt_ innsats i hvertfall, lån en kattebok i biblioteket, tenk før du skaffer deg ett dyr.. Please.

Og org, katter er renslige dyr, hvis alt er som det skal så vil de foretrekke å gå i kattedoen. Du ødelegger katten med å gjøre det du gjør....

Men det er jo det jeg også skriver, hvorfor har du mitt navn i overskriften når du skriker slik, når jeg mener det samme som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Men det er jo det jeg også skriver, hvorfor har du mitt navn i overskriften når du skriker slik, når jeg mener det samme som deg?

Så ikke at ditt nick stod i overskriften, svare på Silla's innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det trengs en oppsummering:

IKKE trykk snuten til pus nedi avføringen hvis den har gjort fra seg utenfor kassa.

Det forsinker læringen og kan ende med motsatt resultat enn det du ønsker.

Hold kattedoen ren.

Vær tålmodig.

Gi ros og belønning når den gjør fra seg på riktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at hvis du trykker snuten til katten ned i dritten UTENFOR kassa, tror den at her skal jeg gjøre det.

Herregud, jeg mente jo ikke at man skulle trykke snuta ned i dritten i kassa.

Org. skrev nemlig at de hadde dytta snuten ned i møkka når den hadde gjort fra seg på steder den ikke skulle gjøre det.

Skjønner at det kunne misforståes, men jeg mente det ikke sånn!

Sånn, nå er det vel oppklart!

Det var godt høre.*ler* Da er vi jo enige da! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAN SKAL IKKE DYTTE NESEN TIL KATTER ELLER HUNDER I DERES AVFØRING!!

Blir helt skremt over hvor lite dyreeiere kan om dyr. Gjør _litt_ innsats i hvertfall, lån en kattebok i biblioteket, tenk før du skaffer deg ett dyr.. Please.

Og org, katter er renslige dyr, hvis alt er som det skal så vil de foretrekke å gå i kattedoen. Du ødelegger katten med å gjøre det du gjør....

Jeg tror kanskje svaret ditt var ment til en annen for jeg er helt enig i deg, jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carisma1365380365

Jeg har hatt en del motbydelige tisse overalt katter opp gjennom årene og det rådet som har fungert best for oss har vært å stenge den helvetes katta inne på et rom hvor den kun hadde soveplass, do og matskål samt noen leker. Der holdt vi den inne i ca. 2 uker mens resten av huset ble omhyggelig rengjort de plassene den hadde gjort fra seg. Vi var ofte inne på rommet og koste med den men den fikk ikke komme ut.

Etter 2 uker i isolasjon med kun kattedoen som eneste tissealternativ var som oftest problemet løst.

Å stenge en liten kattepus inne i et isolert rom de to første ukene vekk fra moren høres ikke helt bra ut. Min kattepur var/er veldig kontaktsøkende og for det første tror jeg at hvis hun hadde vært innestengt i så lang tid, ville hun bli redd og sky, og for det andre så ville det gjort det vanskeligere å få henne ordentlig kos senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carisma1365380365

Ha sandkassen på fast plass. Skift sand hver andre-tredje dag og ros katten når den gjør fra seg der. Ikke stikk snuten ned i sin egen dritt. Det ville ikke du likt heller!

Hvis katten din var under 8 uker da du hentet den, vil det ta lengre tid for å få den stueren, enn hvis den var over 8-9 uker.

Hvis du vurderer å avlive katta fordi den ikke gjør fra seg i kassa, er du ingen verdig katte-eier etter mitt syn. De er som barn. De trenger veiledning, kos, ros og masse trygghet i hjemmet. Husk det, så går det HELT sikkert bedre.

Lykke til med den lille.

Hilsen matmor til verdens nydeligste kattepus på 5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...