Gå til innhold

Masse munnsår...


Vibeke

Anbefalte innlegg

Hei, tannlegen!

Jeg er plaga med masse munnsår. I løpet av en og en halv måned har jeg hatt ett kjempestort, det største jeg har vært borti, og seks-sju små...det store varte alene i 3 uker! Nå har jeg 4 stykker samtidig, og to av dem gjør at jeg er hoven i hele leppa!

Hvilke årsaker kan det være til dette?

Jeg mister også endel hår, kan vitaminmangel føre til munnsår?

Setter stor pris på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Vibeke.

Når du er så plaget som du er bør du jo oppsøke en tannlege eller lege. Når flere symptomer opptrer samtidig kan de av og til ha en felles årsak. Det du beskriver kan være aftøse sår. De begynner med små blemmer som brister og etterlater et rødt, rundt og sviende sår. Årsaken er uklar og mulighet til behandling ofte mangelfull.

Isteden for å gå og lide bør du snarest oppsøke kvalifisert hjelp fra helsepersonell.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kan ikke være Herpes, da? Søk på Herpes her inne, og du får nok opp masse info.

Hvis det er Herpes er det nok ingen behandling annen enn symptomatisk, men jeg har faktisk hatt hell med bruk av C-vitaminer. 200 mg daglig har redusert antall utbrudd fra 7-9 i året til kanskje 2. Og min samboer tar en stor dose C-vit når det holder på å bryte ut, da går såret faktisk raskt tilbake. Helt utrolig, men sant! Kanskje verdt et forsøk?

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...