Gå til innhold

Du som er høyrehendt


Nyco

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har jeg faktisk aldri forsøkt på.

MEN - jeg klarer ikke å dele ut kort med høyre hånd, og mange andre ting gjør jeg bedre med venste hånd også. Men jeg skriver med høyre.

Prøvde nå å manøvrere datamusa med venstre hånd...det går greit det, men den virker så mye "lettere" enn med høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk aldri forsøkt på.

MEN - jeg klarer ikke å dele ut kort med høyre hånd, og mange andre ting gjør jeg bedre med venste hånd også. Men jeg skriver med høyre.

Prøvde nå å manøvrere datamusa med venstre hånd...det går greit det, men den virker så mye "lettere" enn med høyre.

Hmmm, ok. Jeg er høyrehendt, men egentlig venstredominert.

Har pådratt meg problemer i høyre skulder (feil sittestilling og mye databruk...for mye Dol..?) ;0)

Jeg kan bruke datamusa greit med venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, ok. Jeg er høyrehendt, men egentlig venstredominert.

Har pådratt meg problemer i høyre skulder (feil sittestilling og mye databruk...for mye Dol..?) ;0)

Jeg kan bruke datamusa greit med venstre hånd.

Jeg sitter ikke så veldig pent foran datamaskina selv, jeg, men... jeg har lært meg å ha en avslappet stilling i forhold til datamusa, og jeg kan ikke huske at jeg i det hele tatt har hatt noe vondt i arma på grunn av den. Heldigvis!

Jeg er alltid helt avslappet i skuldrene og hele armen, det er bare fingrene som jobber på tastaturet. Kanskje det er derfor jeg har unngått smerter...

Men med tanke på musa, så bruker jeg ikke den så veldig mye, Derimot skriver jeg kilometervis med mail i uka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er vel mest fordi da jeg begynte med PC og mus på jobben for en del år siden hadde skrivebordet bare plass til musematta på venstre side av PCen. Jeg fikk derfor trent opp ventrehånda til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ikke så veldig pent foran datamaskina selv, jeg, men... jeg har lært meg å ha en avslappet stilling i forhold til datamusa, og jeg kan ikke huske at jeg i det hele tatt har hatt noe vondt i arma på grunn av den. Heldigvis!

Jeg er alltid helt avslappet i skuldrene og hele armen, det er bare fingrene som jobber på tastaturet. Kanskje det er derfor jeg har unngått smerter...

Men med tanke på musa, så bruker jeg ikke den så veldig mye, Derimot skriver jeg kilometervis med mail i uka ;)

Det er nok ikke bare datan som er årsaken her. Jeg har "stressnakke" og har fått en stiv rygghvirvel mellom skulderbladene som kiropraktor har jobbet med. Den er nokså fin nå da :0)

Men jeg sitter veldig feil her, så jeg ønsker meg en ordentlig stol til bursdagen min, og en ny pult med armstøtte.

Vel, nå får jeg i alle fall trening med koordinasjonen min, når jeg må bruke venstre hånd mer, både på datamusa og tastaturet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare datan som er årsaken her. Jeg har "stressnakke" og har fått en stiv rygghvirvel mellom skulderbladene som kiropraktor har jobbet med. Den er nokså fin nå da :0)

Men jeg sitter veldig feil her, så jeg ønsker meg en ordentlig stol til bursdagen min, og en ny pult med armstøtte.

Vel, nå får jeg i alle fall trening med koordinasjonen min, når jeg må bruke venstre hånd mer, både på datamusa og tastaturet.

Uff'a... prøv manuell terapi om kiropraktoren ikke gjør deg helt bra. Da får du litt behandling på muskulaturen også, og ikke bare skjelettet...

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er vel mest fordi da jeg begynte med PC og mus på jobben for en del år siden hadde skrivebordet bare plass til musematta på venstre side av PCen. Jeg fikk derfor trent opp ventrehånda til dette.

Ja, det er ikke så dumt. Særlig når man har en svak "kobling" mellom venstre og høyre sånn som jeg. Det gir seg utslag i endel ting i hverdagen som er slitsomt.

Jeg kan ikke skrive uten å se på tastaturet, men jeg oppdaget at venstre hånd fungerer best til å finne bokstavene uten å se etter på tross av at jeg er høyrehendt!

Jeg skal jobbe litt mer med dette sånn at kroppen fungerer mer symetrisk over tid. Så slipper jeg å ha vondt i ryggen :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff'a... prøv manuell terapi om kiropraktoren ikke gjør deg helt bra. Da får du litt behandling på muskulaturen også, og ikke bare skjelettet...

God bedring!

Jeg går hos kinesolog nå, og jeg tor pinedø dama har noe for seg når hun snakker om å få begge hjernehalvdeler til å samarbeide bedre ;0)

Jeg er veldig skjev i kroppen og jeg merker at musklene verker når jeg tvinger dem til å arbeide på en annen måte. Det betyr forandring til det bedre :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke så dumt. Særlig når man har en svak "kobling" mellom venstre og høyre sånn som jeg. Det gir seg utslag i endel ting i hverdagen som er slitsomt.

Jeg kan ikke skrive uten å se på tastaturet, men jeg oppdaget at venstre hånd fungerer best til å finne bokstavene uten å se etter på tross av at jeg er høyrehendt!

Jeg skal jobbe litt mer med dette sånn at kroppen fungerer mer symetrisk over tid. Så slipper jeg å ha vondt i ryggen :0)

Ang det å være høyrehendt / venstrehendt.

Vi er vant til at det er skrivingen som avgjør om du er høyre eller venstrehendt. Det er likevel flere andre aktiviteter hvor man har valget mellom å bruke høyre eller venstre hånd. Eksempler er; å gre håret, tørke seg bak, pusse tenner, +++

En undersøkelse testet mange personer på 70 slike aktiviteter. Det viste at ingen var komplett høyrehendt eller venstrehendt. Høyest score var 56, mens snittet lå på 43 i en av retningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...