Gå til innhold

Forstår jeg det riktig nå?


Nyco

Anbefalte innlegg

At, hvis man har et år på høgskole, for eksempel idehistorie, og tar eksamen i det, så kan man søke videre på høgskole på det papiret, uten å forevise studiekompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det, for det er vel slik at man må ha studiekompetanse for i det heletatt å søke på høgskoler og universitet.

Dette kan du finne ut av ved å kontakte den aktuelle høgskole eller samordna opptak.

Hva med realkompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det, for det er vel slik at man må ha studiekompetanse for i det heletatt å søke på høgskoler og universitet.

Dette kan du finne ut av ved å kontakte den aktuelle høgskole eller samordna opptak.

Hva med realkompetanse?

Jo, nå skal du høre. Realkompetanse, er slik jeg har forstått det, 5 års arbeidspraksis relatert til det studiet man ønsker.

Jeg har muligens 5 års arbeidspraksis til sammen, men kun kort tid innenfor svært forskjellige bedrifter.

Jeg ble tatt opp på høgskole, idehistorie på "realkompetanse", der fyren kikket fort på vitemålet mitt, engelsk, naturfag, nyere historie, norsk og samfunnsfag (jeg har ikke matte) Og så ikke på de andre papirene mine.

Heller ikke dokumentasjonen på hvorfor jeg ikke har matte. han tok ingen kopier heller.

Så sa han det var greit, jeg kunne komme med på idehistorie. Derav spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nå skal du høre. Realkompetanse, er slik jeg har forstått det, 5 års arbeidspraksis relatert til det studiet man ønsker.

Jeg har muligens 5 års arbeidspraksis til sammen, men kun kort tid innenfor svært forskjellige bedrifter.

Jeg ble tatt opp på høgskole, idehistorie på "realkompetanse", der fyren kikket fort på vitemålet mitt, engelsk, naturfag, nyere historie, norsk og samfunnsfag (jeg har ikke matte) Og så ikke på de andre papirene mine.

Heller ikke dokumentasjonen på hvorfor jeg ikke har matte. han tok ingen kopier heller.

Så sa han det var greit, jeg kunne komme med på idehistorie. Derav spørsmålet mitt.

Ja, da er det jo noe annet.

Skulle tro du må få gå videre da. Du får jo i tillegg vekttall for det året du tar nå.

Skulle tro det er nok, du er jo innenfor da. For dette må jo egentlig gjelde alle som kommer inn på realkompetanse.

Nei, søren dette ble jo vanskelig jo:-=

Men så var det, det du nevnte om at du ikke hadde nok realkompetanse eller relevans for det du søker, du vil vel egentlig kanskje ikke ha det etterpå heller da, eller?

*tenker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nå skal du høre. Realkompetanse, er slik jeg har forstått det, 5 års arbeidspraksis relatert til det studiet man ønsker.

Jeg har muligens 5 års arbeidspraksis til sammen, men kun kort tid innenfor svært forskjellige bedrifter.

Jeg ble tatt opp på høgskole, idehistorie på "realkompetanse", der fyren kikket fort på vitemålet mitt, engelsk, naturfag, nyere historie, norsk og samfunnsfag (jeg har ikke matte) Og så ikke på de andre papirene mine.

Heller ikke dokumentasjonen på hvorfor jeg ikke har matte. han tok ingen kopier heller.

Så sa han det var greit, jeg kunne komme med på idehistorie. Derav spørsmålet mitt.

Nå til dags er det in å ta folk opp på særlig grunnlag av forskjellige slag, for at folk som har fått med seg nok viten gjennom arbeidsliv og samfunn skal kunne få seg en utdannelse.

En får studiekompetanse gjennom 5 års praksis/skolegang/omsorgspermisjon kombinert med naturfag/matematikk/norsk/engelsk/samfunnsfag (samfunnsfag/nyere historie).

Allikevel er det mulig for høgskolene å ta opp studenter på annet grunnlag vurdert individuelt, samt at ikke alle kurs krever studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå til dags er det in å ta folk opp på særlig grunnlag av forskjellige slag, for at folk som har fått med seg nok viten gjennom arbeidsliv og samfunn skal kunne få seg en utdannelse.

En får studiekompetanse gjennom 5 års praksis/skolegang/omsorgspermisjon kombinert med naturfag/matematikk/norsk/engelsk/samfunnsfag (samfunnsfag/nyere historie).

Allikevel er det mulig for høgskolene å ta opp studenter på annet grunnlag vurdert individuelt, samt at ikke alle kurs krever studiekompetanse.

Ja spøsmålet var altså om man kommer inn på høgskole dersom man HAR et høgskolestudium for eksempel ett år med idehistorie. Om man da kan søke VIDERE på høgskole etterpå på andre linjer.

Som jeg da HAR kommet inn på nå, på realkompetanse jeg IKKE har...?

Skolene følger ikke bestandig sine egne regler ser du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Søkere som ikke oppfyller kravene ovenfor, kan likevel ha generell studiekompetanse dersom de er 25 år eller eldre i opptaksåret og har fullført studium av minst 1 års lengde eller to 1/2-årige studier ved universitet eller høgskole."

Det betyr altså at jeg kommer videre til neste år. Shank ju! :0)

Alikevel fatter jeg ikke høgskolens vurdering i forhold til at jeg like gjerne kunne kommet inn på det opprinnelige studieønsket mitt med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...