Gå til innhold

Gift med utlending.


Gjest mrsx

Anbefalte innlegg

Hvordan opplever du å være gift/samboer med en fra et annet land enn Norge? Min sambo er dansk, likevel er det kulturforskjeller. Særlig i matveien. Han kunne ha spist flæskesteg eller frikadeller hele uka,mens jeg helst vil fortære fiskeboller, fårikål og kokt torsk. Så er det det med antallet øl daglig da. Han byr på en øl der jeg ville by på kaffe. Vel, vi takler det bra. Problemene kunne ha vært tusen ganger større. Hva med Deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    9

  • SierDuDet

    8

  • vin

    4

  • Altman

    3

Mest aktive i denne tråden

hmm...hvordan jeg opplever det...*tenke* vet ikke helt hvordan det ville ha vært å være gift med en Normann men...

Min mann fra Afghanistan passer meg perfekt ;o)

Afghanere har generellt få ukulturer også...bortsett fra at de driver med slike kamp haner da...men det gjør ikke min mann *flir*

Det som er merkbart i forholdet vårt er vel at mange her i Norge har store formeninger om han, enda de ikke kjenner han.

Maten fra Afghanistan er mye bedre en den Norske synes jeg også, så der har vi heller ikke no "problem".

Så jeg opplever det som spennende, utfordrende og lærerikt ;o)

Stoltheten av å være Afghner kan jo gå meg på nervene til tider men...egentlig er jo det bare posotivt å være stolt over hvem man er og hvor man kommer i fra ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Jeg er gift med en dansk mann.

Det er helt uproblematisk. Bortsett fra at han har aversjon mot halvfabrikata i maten, og ikke kan si "kjeks".

Min tysker kan ikke si "ugle", og så liker'n ikke når jeg kommer trekkende med Hitler og jødene. Han kaller Hitler for "Den stygge mannen fra Østerrike".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tysker kan ikke si "ugle", og så liker'n ikke når jeg kommer trekkende med Hitler og jødene. Han kaller Hitler for "Den stygge mannen fra Østerrike".

*lol*

Her i huset blir det røde ører når jeg kaller DK for Tysklands lille blindtarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

*lol*

Her i huset blir det røde ører når jeg kaller DK for Tysklands lille blindtarm.

IDÉ: *blink-blink*

Tyskland = Danmarks store svulst.

*Gleder seg til høvdingen kommer hjem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDÉ: *blink-blink*

Tyskland = Danmarks store svulst.

*Gleder seg til høvdingen kommer hjem*

Tyskland er liksom Skandinavias bakgård. Eller den delen av Frankrike som var for kjølig til at franskmennene gadd ha det....

*gir deg tips*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland er liksom Skandinavias bakgård. Eller den delen av Frankrike som var for kjølig til at franskmennene gadd ha det....

*gir deg tips*

*LOL* Nå tenker jeg det blir liv i leiren hos muttèr`n jah... *loller*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer med en tysker. Ingen kulturelle problemer. Han er overhodet ikke så nasjonalistisk som vi nordmenn ofte er, og synes bare det er søtt når jeg blir sur hvis tyskerne slår Norge i skiskyting eller noe sånt...

Han heier på Norge selv også da:) Etter å ha bodd et par år i landet vårt ble han glad i det, men han takler ikke brunost, fiskeboller og norsk fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur egentlig jeg skal avstå fra mine erfaringer som er nyseparert fra en tysker.

Iallefall skal jeg ALDRI ha en utlending til mann igjen. (kanskje som elsker.....) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland er liksom Skandinavias bakgård. Eller den delen av Frankrike som var for kjølig til at franskmennene gadd ha det....

*gir deg tips*

*Noterer som faen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland er liksom Skandinavias bakgård. Eller den delen av Frankrike som var for kjølig til at franskmennene gadd ha det....

*gir deg tips*

Jeg trenger heldigvis ingen tips.........min mann er SVENSK! :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som helst, bare ikke muslimer. Nordmenn og muslimer er som vann og olje

Hva med norske muslimer?

Islam er en religion, akkuratsom kristendommen. Muslimer / kristne er folk som vedkjenner seg disse tvillingreligionene.

Nordmenn er en nasjonalitet. Det er folk med norsk statsborgerskap.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norske muslimer?

Islam er en religion, akkuratsom kristendommen. Muslimer / kristne er folk som vedkjenner seg disse tvillingreligionene.

Nordmenn er en nasjonalitet. Det er folk med norsk statsborgerskap.

Med vennlig hilsen

Jeg hadde holdt meg langt unna norske muslimer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt meg langt unna norske muslimer også.

Hvorfor?

Hva med norske kristne?

Og hva med iranske ateister?

===

Det er svært liten forskjell mellom kristendom og islam, men begge kan utøves mer eller mindre fanatisk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hva med norske kristne?

Og hva med iranske ateister?

===

Det er svært liten forskjell mellom kristendom og islam, men begge kan utøves mer eller mindre fanatisk.

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke hva en iransk ateist er for noe, men jeg er skeptisk til overdrevent relgiøse, uansett hvilken relgion vi her snakker om.

Når det gjelder muslimer så mener jeg at folk som legger seg ned for å be på et teppe, er det 5 ganger på dag? er riv ruskende gale, og hvis jenta faktisk var norsk når hun "pådro" seg denne relgionen, ergo er hun ikke oppfostret til ikke å tenke selv, så sier det mer om den dama enn hva det sier om muslimer fra midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva en iransk ateist er for noe, men jeg er skeptisk til overdrevent relgiøse, uansett hvilken relgion vi her snakker om.

Når det gjelder muslimer så mener jeg at folk som legger seg ned for å be på et teppe, er det 5 ganger på dag? er riv ruskende gale, og hvis jenta faktisk var norsk når hun "pådro" seg denne relgionen, ergo er hun ikke oppfostret til ikke å tenke selv, så sier det mer om den dama enn hva det sier om muslimer fra midtøsten.

Hei SDD,

Du skriver: " jeg er skeptisk til overdrevent relgiøse, uansett hvilken relgion vi her snakker om."

Men hvorfor nevner du da kun "norske muslimer", og ikke f. eks. "norske kristne medlemmer av Indremisjonen"?

Det er under 1,3% muslimer i Norge (inklusive dem som kun er registrert, men aldri har vært i en moské) - og selvsagt er mange av dem "muslimer" på samme måte som mange kristne er "statskirke kristne".

===

Du skriver: " Når det gjelder muslimer så mener jeg at folk som legger seg ned for å be på et teppe, er det 5 ganger på dag? er riv ruskende gale,"

Hvordan sammenlignes det med folk som seriøst tror at verden ble til på 7 dager, at Maria var jomfru, at kvinner ble laget fra en manns ribben, at Jesus lever og på hellige spøkelser....???

Det finnes jo faktisk mennesker som TROR på dette!!! Mange av dem har offentlige stillinger, som bl.a. statsminister i Norge!

Det er faktisk svært liten forskjell mellom de to religionene. Og "Midtøsten" er faktisk ikke nødvendigvis typisk for mslam - det største muslimske landet i verden er Indonesia og det er helt forskjellig (men like "gyldig" islam).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SDD,

Du skriver: " jeg er skeptisk til overdrevent relgiøse, uansett hvilken relgion vi her snakker om."

Men hvorfor nevner du da kun "norske muslimer", og ikke f. eks. "norske kristne medlemmer av Indremisjonen"?

Det er under 1,3% muslimer i Norge (inklusive dem som kun er registrert, men aldri har vært i en moské) - og selvsagt er mange av dem "muslimer" på samme måte som mange kristne er "statskirke kristne".

===

Du skriver: " Når det gjelder muslimer så mener jeg at folk som legger seg ned for å be på et teppe, er det 5 ganger på dag? er riv ruskende gale,"

Hvordan sammenlignes det med folk som seriøst tror at verden ble til på 7 dager, at Maria var jomfru, at kvinner ble laget fra en manns ribben, at Jesus lever og på hellige spøkelser....???

Det finnes jo faktisk mennesker som TROR på dette!!! Mange av dem har offentlige stillinger, som bl.a. statsminister i Norge!

Det er faktisk svært liten forskjell mellom de to religionene. Og "Midtøsten" er faktisk ikke nødvendigvis typisk for mslam - det største muslimske landet i verden er Indonesia og det er helt forskjellig (men like "gyldig" islam).

Med vennlig hilsen

"Men hvorfor nevner du da kun "norske muslimer", og ikke f. eks. "norske kristne medlemmer av Indremisjonen"?"

Fordi innlegget i utgangspunktet dreide seg om muslimer.

Jeg er like skeptisk til "fanatiske" kristne.

Eller.. jeg lyver hvis jeg sier at jeg er _like_ skeptisk, men skeptisk er jeg.

Grunnen til at jeg er mindre skeptisk i forhold til vanlig kristne enn muslimer, er selvsagt at jeg vet mer om kristendommen.

"

Hvordan sammenlignes det med folk som seriøst tror at verden ble til på 7 dager, at Maria var jomfru, at kvinner ble laget fra en manns ribben, at Jesus lever og på hellige spøkelser....???"

Dette er også det komplette vannvidd, men du glemte mine favoritter, deriblant den som sier at Jesus gjorde om vann til vin, og at Josef var en jævel til å gå gjennom vannet, for ikke å snakke om Jesus sine gå på vannet egenskaper.

Detter er jo selvsagt galskap, men de nøyer seg i det minste med en aftenbønn, i stedet for å slenge seg ned på ett ellerannet teppe, flere ganger hver dag (hadde jeg rett når jeg sa 5?), 365 dager i året.

"Det finnes jo faktisk mennesker som TROR på dette!!! Mange av dem har offentlige stillinger, som bl.a. statsminister i Norge!"

Nå skal heldigvis ikke jeg ha på min kappe at den fyren der er statsminister i landet her, men han har i det minste papirer på at han er frisk, noe jeg velger å tro at de fleste andre i partiet hans ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norske muslimer?

Islam er en religion, akkuratsom kristendommen. Muslimer / kristne er folk som vedkjenner seg disse tvillingreligionene.

Nordmenn er en nasjonalitet. Det er folk med norsk statsborgerskap.

Med vennlig hilsen

Tullprat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...