Gå til innhold

Hensikten med å lasse ned ungene penger/leker?


Gjest En elskelig person?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker litt mer på hvilke verdier og holdninger man viser, når man bryr seg med hva andre gjør.

Stor forskjell på å bry seg med og bry seg om...

(Og når det er sagt, så ble det feil over - skulle selvfølgelig stå: "Og hva er hensikten med å bry seg med hva andre gjør?")

Og til slutt må jeg bare spørre: Hvorfor må enkelte _generalisere_, i tillegg til å bry seg med hva andre gjør`?

"Og til slutt må jeg bare spørre: Hvorfor må enkelte _generalisere_, i tillegg til å bry seg med hva andre gjør`?"

Enkelte av de enkelte gjør det fordi de synes det er litt morsomt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og til slutt må jeg bare spørre: Hvorfor må enkelte _generalisere_, i tillegg til å bry seg med hva andre gjør`?"

Enkelte av de enkelte gjør det fordi de synes det er litt morsomt:-)

Har en sterk mistanke om det, ja *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt mer på hvilke verdier og holdninger man viser, når man bryr seg med hva andre gjør.

Stor forskjell på å bry seg med og bry seg om...

(Og når det er sagt, så ble det feil over - skulle selvfølgelig stå: "Og hva er hensikten med å bry seg med hva andre gjør?")

Og til slutt må jeg bare spørre: Hvorfor må enkelte _generalisere_, i tillegg til å bry seg med hva andre gjør`?

"Jeg tenker litt mer på hvilke verdier og holdninger man viser, når man bryr seg med hva andre gjør."

Skal vær enig med deg i at man bør være forsiktig med å blande seg i andres privatliv. Men hvilke verdier er det en del foreldre gir når de nærmest overlesser barna med ting?

Mener du det er galt å ta opp et slikt tema fordi man dermed bryr seg med hva som er heldig og uheldig i den sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tenker litt mer på hvilke verdier og holdninger man viser, når man bryr seg med hva andre gjør."

Skal vær enig med deg i at man bør være forsiktig med å blande seg i andres privatliv. Men hvilke verdier er det en del foreldre gir når de nærmest overlesser barna med ting?

Mener du det er galt å ta opp et slikt tema fordi man dermed bryr seg med hva som er heldig og uheldig i den sammenheng?

Folk får ta opp og diskutere hva de ønsker, selv om jeg ikke engasjerer meg i akkurat denne "problematikken".

Jeg spør kun fordi jeg lurer på om man har tenkt over verdiene og holdningene man kan sende ut, ved å bry seg om hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt mer på hvilke verdier og holdninger man viser, når man bryr seg med hva andre gjør.

Stor forskjell på å bry seg med og bry seg om...

(Og når det er sagt, så ble det feil over - skulle selvfølgelig stå: "Og hva er hensikten med å bry seg med hva andre gjør?")

Og til slutt må jeg bare spørre: Hvorfor må enkelte _generalisere_, i tillegg til å bry seg med hva andre gjør`?

De fleste av oss er nok opptatt av hva andre gjør også. Mange foreldre føler seg i dag nødt til å kjøpe populære merkeleker for at barna ikke skal føle seg utenfor, noe som ikke er så enkelt for de som har en stram økonomi.

Av hensyn til andre barn med mere fattige foreldre, så burde vi kanskje ikke kjøpe så mye av slike dyre merkeleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kommet dithen ennå at jeg kjøper alt guttungen peker på (han er bare 3), men jeg er ikke spesielt knipen heller. Jeg prioriterer ting til ham (klær såvel som leker) før ting til meg sjøl, og synes det er fantastisk artig å rusle i leketøysbutikker, og ikke minst å gjøre kupp på leke- og klestilbud.

Vitsen med å kjøpe leker og andre ting ofte? Tja, det er vel neppe noen veloverveid årsak til det - kanskje litt sånn "dette hadde jeg ikke muligheten til sjøl da jeg var liten"-holdning? Veldig mye er jo dessuten så billig at det knapt merkes på lommeboka, og allikevel verdt å bruke penger på (vi har kun hatt tre ødelagte leker i løpet av tre år). De fleste lekene jeg har kjøpt har dessuten lekeverdi i mange år fremover - bare jeg klarer å bremse i tide, da (ellers må vi kanskje bygge på huset?).

Hm. Altså - jeg kjøper vel litt mer enn godt er, men har egentlig planer om å bremse det ned litt før guttungen blir forvent. Pr. i dag er det ikke noe problem å gå fra en butikk uten noe i posen, i alle fall. Da er det vel håp for han også? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får ta opp og diskutere hva de ønsker, selv om jeg ikke engasjerer meg i akkurat denne "problematikken".

Jeg spør kun fordi jeg lurer på om man har tenkt over verdiene og holdningene man kan sende ut, ved å bry seg om hva andre gjør.

Ser i ettertid at det ikke kommer klart nok frem, at jeg ikke er motstander av temaet.

Det jeg var opptatt av var verdiene og holdningene man _kan_ signalisere, hvis man kun er opptatt av å bry seg med hva andre gjør, samt å vise til "hvis bare alle gjør slik som meg", generalisere osv., jfr. tidligere debatter om dette på foreldreforumet.

Mitt svar ble derfor preget av tidligere diskusjoner inne på foreldreforumet.

Om man derimot diskuterer dette, fordi man er opptatt av barnas oppvekstvilkår - altså bry seg _om_ og ikke _med_, så blir det noe annet.

Håper dette var litt avklarende :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...