Gå til innhold

Endetarmen "trekker seg oppover"=ekstreme luftplager m.m

Anbefalte innlegg

Kjære Stig igjen !

Har du noen råd ang. nedenfornevnte.

Det første problemet først: Endetarmen "trekker seg oppover" uten at jeg har kontroll. Får ekstreme luftsmerter og overtrykk i magen. Det har vært i del grad før operasjonen.Etter lukkemuskeloperasjon har dette blitt slik - værre enn før. På det værste blir det helt akutt og besvimer nesten, iskald hender og føtter, dovner bort oppover ryggen og hele nakken-hodet.En slags "krampetilstand" i øvre del av magen.Værst når jeg står og går. Ligger på venstre side og presser med magen og da sirkulerer det noe - av og til løsner det litt med luft kommer ut. Så trekker endetarmen seg oppover og kanskje luft dannes oppover i en krampetrekning på et ellser annet vis. Ble tot. krise og måtte på akutten i natt-legen.Alt ok m.h.t. sirkulasjon- ingen tarmslyng - blodprøver ok. Normal avføringstykkelse - noe treg å få ut, men ok morgen etter kaffe - mat.

Som før nevnt: Jeg har diagnosen adhd og Ritalin-Dexedrin virker meget gunstig på hjernen,MEN mageproblemet er der og den blir forværret av sentralstim. medisin.Når jeg ligger og på tom mage, virker Ritalin og også Dexedrin optimalt med noe mere minimale magereaksjoner.

Kir. Overlege gav meg Surmontil-for 1 mnd siden - dette ble det rene kaoset( 40 -60 mg kveld ) jeg fant ut at magen ble enda tregere av dette og jeg holdt på å "gå med" - har sluttet.

Det jeg har prøvd-fått foreløpig er: **Pkt.1 Sobril som hjelper noe, men demper vel bare tilstanden.

**2.Sypressolje over magen - kanskje noe oppløsende.Usikker-vilt forsøk.

**3. Badstue - usikker skal prøve om jeg tør - forværring ?

**4. Går tur - endetarmen "glir oppover" - og kaos igjen.

Kjære Stig ! Hva kan jeg gjøre selv med de naturmedisinene som finnes ? Hva blir den retteste somatiske medisin ev. og kan det være aktuelt med en angstdempende medisin kombinert med den sentralstim. medisinen ?

---Jeg opplever ikke at jeg har noen depressjon i tillegg til adhd- men kanskje er den agitert ? Jeg er nok nervøs, urolig og redd, men klartenkende og tenker " det må da finnes løsninger". Ønsker at en naturmedisinsk lege + kirurgen + psykiateren kunne ha hatt et tverrfaglig samarbeid. Dette er vel ønsketenkning. Etter et helt liv med mageproblemer(overtrykk i magen og reflux) og en udiagnostisert adhd samt depressjoner og angst adm.ass. er jeg villig nå til å låne 10-20000.- for et opphold på en privat utradisjonell institusjon for avklaring av mine problemer - *** Finnes det et slikt senter for en slik som meg for å få hjelp-avklare problemet-tiltak.( matallergi-melkeintoleranse-adhdmedisin-mageproblematikken osv.)

Uff dette ble langt - håper du har tid til å svare meg i din travle hverdag.

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Smily.

Det høres ut som om du har tenesmer, eller kramper rundt endetarmen. Peppermynte kan virke gunstig mot kramper i hele tykktarmen og jeg vil anbefale deg te av mynte tre ganger daglig i første omgang. Det kan gå 2-3 uker før du merker effekt....

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...