Gå til innhold

'Norsk mat'


Gjest bon apetit

Anbefalte innlegg

Gjest bon apetit

Heisan. Vi har fått oss naboer som kommer ifra Afrika. I forrige uke fikk vi epler ifra haven som tilhører huset de bor i. Jeg lagde eplekake som vi delte med dem. Forleden dag fikk vi noe som var en slags afrikansk rett/kake tilbake. Nå har jeg lyst til å lage noe 'norsk' som vi kan gi dem. Jeg tenker ikke på treretters middag, men noe vi kan ha i ei gryte eller på et fat og stikke innom med. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg ville valgt noe "søtt", som en kake eller en type dessert.

"Afrika" er jo heller stort (for å si det pent) og jeg vet jo ikke hva de er vant med, men jeg ville unngått grøter og "fiskeboller"/kjøttkaker, fordi de trolig er vant med litt sterkere mat. (Men varierer jo veldig!)

Vafler med brunost/syltetøy, osv?

En annen ting de nok ville vært minst like glade for er at dere innviterte dem, eller dere selv til dem, og viste dem "hvordan dette funker"! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bon apetit

Hei,

Jeg ville valgt noe "søtt", som en kake eller en type dessert.

"Afrika" er jo heller stort (for å si det pent) og jeg vet jo ikke hva de er vant med, men jeg ville unngått grøter og "fiskeboller"/kjøttkaker, fordi de trolig er vant med litt sterkere mat. (Men varierer jo veldig!)

Vafler med brunost/syltetøy, osv?

En annen ting de nok ville vært minst like glade for er at dere innviterte dem, eller dere selv til dem, og viste dem "hvordan dette funker"! :-)

Med vennlig hilsen

Takk for idè. Vi kommer til å invitere dem etterhvert, må bare få unna endel arbeid først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullade? Sjokoladekake? Lefse med røkelaks? Spekemat og eggerøre?

Eller: Hjemmelaget karamellpudding (6 personer)

2 dl sukker

4 dl melk eller "vikingmelk"

2 dl kremfløte

4 ss sukker

1 vaniljestang (eller 1/2 ss vaniljesukker)

5 egg

Ha sukkeret i en randform, og sett den på en middels varm kokeplate. Varm opp sukkeret til det har smeltet og er kastanjebrunt. Drei formen slik at den glasseres rundt det hele.

Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestang (splittet på langs). Avkjøl blandingen og rør inn lett piskede egg. Sil blandingen over i den glasserte formen. La formen stå i 10 min. før den settes i ovnen (røren "setter" seg, hindrer luftbobler).

Stek karamellpuddingen ved 125 °C i vannbad (dvs. at formen står i langpanne med vann inni ovnen) i 1 1/2 - 2 timer. Steker du karamellpudding i større form eller steker flere former om gangen, må du beregne lenger steketid. Mot slutten av steketiden kan du kjenne med baksiden av en vætet skje om overflaten er fast. I så fall er puddingen ferdig. Avkjøl i formen til neste dag. Hvelv karamellpuddingen på et fat med kant for å beholde karamellsausen. Pynt med krem og blader av sitronmelisse.

Eller sjekk ut norsk mat her: http://www.mat.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bon apetit

Rullade? Sjokoladekake? Lefse med røkelaks? Spekemat og eggerøre?

Eller: Hjemmelaget karamellpudding (6 personer)

2 dl sukker

4 dl melk eller "vikingmelk"

2 dl kremfløte

4 ss sukker

1 vaniljestang (eller 1/2 ss vaniljesukker)

5 egg

Ha sukkeret i en randform, og sett den på en middels varm kokeplate. Varm opp sukkeret til det har smeltet og er kastanjebrunt. Drei formen slik at den glasseres rundt det hele.

Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestang (splittet på langs). Avkjøl blandingen og rør inn lett piskede egg. Sil blandingen over i den glasserte formen. La formen stå i 10 min. før den settes i ovnen (røren "setter" seg, hindrer luftbobler).

Stek karamellpuddingen ved 125 °C i vannbad (dvs. at formen står i langpanne med vann inni ovnen) i 1 1/2 - 2 timer. Steker du karamellpudding i større form eller steker flere former om gangen, må du beregne lenger steketid. Mot slutten av steketiden kan du kjenne med baksiden av en vætet skje om overflaten er fast. I så fall er puddingen ferdig. Avkjøl i formen til neste dag. Hvelv karamellpuddingen på et fat med kant for å beholde karamellsausen. Pynt med krem og blader av sitronmelisse.

Eller sjekk ut norsk mat her: http://www.mat.no/

Takk! Karamellpudding er banker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du ikke pinnekjøtt og raspeballer kan bli vel mye norsk for noen som ikke har prøvd det før? :-)

*ler* Jeg er norsk som bare det og får brekninger ved tanken på pinnekjøtt og raspeballer. Trenger ikke være utlending for å synes det. Kokt sau? Nei, ellers takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*ler* Jeg er norsk som bare det og får brekninger ved tanken på pinnekjøtt og raspeballer. Trenger ikke være utlending for å synes det. Kokt sau? Nei, ellers takk!

*ler* det er nok sånn kost man må være oppvokst med for å like tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* det er nok sånn kost man må være oppvokst med for å like tror jeg.

Det tror jeg også. Samboeren min (fra vestlandet) er dessverre vant til pinnekjøtt, og neste år ser det ut til at jeg må til pers og feire jul med dem. Jeg tror jeg skal sitte ved barnebordet og spise pølser med pommes frites. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også. Samboeren min (fra vestlandet) er dessverre vant til pinnekjøtt, og neste år ser det ut til at jeg må til pers og feire jul med dem. Jeg tror jeg skal sitte ved barnebordet og spise pølser med pommes frites. *S*

Regner med at smalahodet heller ikke er din favoritt mat ;o)

Typsik vestlands mat...mmmm...

Enda bedre enn pinnekjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også. Samboeren min (fra vestlandet) er dessverre vant til pinnekjøtt, og neste år ser det ut til at jeg må til pers og feire jul med dem. Jeg tror jeg skal sitte ved barnebordet og spise pølser med pommes frites. *S*

Jeg er også fra Vestlandet og flyttet til Tromsø da jeg var 11 år. Her lager jeg bestandig to middager på julaften for pinnekjøttet får jeg ha for meg selv! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra Vestlandet og flyttet til Tromsø da jeg var 11 år. Her lager jeg bestandig to middager på julaften for pinnekjøttet får jeg ha for meg selv! :-)

Jeg foretrekker en stor saftig kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* det er nok sånn kost man må være oppvokst med for å like tror jeg.

Neida!!! Man må ikke være oppvokst med pinnekjøtt for å synes det er godt, asså!!! ;o)

Trodde ikke det var noe for meg helt til jeg ble nødet til å smake på julefeiring hos min samboers familie (jeg hadde med egen svineribbe i flere år..) - og året etter - gjett hvem som spiste flest pinner???? MEG!!! Og nå er det kun pinnekjøtt på julaften hos oss!!!! Namme-namm!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida!!! Man må ikke være oppvokst med pinnekjøtt for å synes det er godt, asså!!! ;o)

Trodde ikke det var noe for meg helt til jeg ble nødet til å smake på julefeiring hos min samboers familie (jeg hadde med egen svineribbe i flere år..) - og året etter - gjett hvem som spiste flest pinner???? MEG!!! Og nå er det kun pinnekjøtt på julaften hos oss!!!! Namme-namm!! :o)

Men jeg har faktisk spist pinnekjøtt, to ganger, så det er ikke bare slik at jeg tror det er fælt, jeg vet det. Jeg skal alltids klare å presse ned et par stykker uten å lage altfor mange grimaser. Man er da høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...