Gå til innhold

Egg utgått på dato?


MaikenK

Anbefalte innlegg

Skal jeg tro på denne linken?

http://www.egg.no/presse/0016oeh.cfm

Eggene mine gikk ut på dato 3. august. Jeg er ikke så ofte innom kjøleskapet :-)

Men jeg har noe helt vanvittig lyst på Brownies. Eggene fløyt ikke i vann og de lukter ikke rart. Jeg har knekket dem og de ser ut som egg bruker å gjøre.

Er det trygt å bruke dem?

Kjøpte dem forøvrig 12. juli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

molly1365380377

Ja det skal gå helt fint. Eggprodusenter må sette en dato for å være sikker på at eggene ikke råtner før forbrukerne skal bruke de. Lag Brownies du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det er trygt, ja.

Det er evt. salmonella som er problemstillingen hvis det ikke er trygt, og ikke at eggene har råtnet e.l.

Men kanskje greit å holde seg til 2 måneder etter datostemplingen og ikke prøve lykken alt for mye lenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det er trygt, ja.

Det er evt. salmonella som er problemstillingen hvis det ikke er trygt, og ikke at eggene har råtnet e.l.

Men kanskje greit å holde seg til 2 måneder etter datostemplingen og ikke prøve lykken alt for mye lenger :-)

..er de definitivt for sent! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..er de definitivt for sent! ;-)

Med vennlig hilsen

Det har du nok rett i :-)

Men en normal fosterutvikling for egg, selv om det mot formodning skulle vise seg å være befruktet, kan nok ikke skje ved kjøleskapstemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du nok rett i :-)

Men en normal fosterutvikling for egg, selv om det mot formodning skulle vise seg å være befruktet, kan nok ikke skje ved kjøleskapstemperatur.

Det er jeg ikke sikker på!

Hvor tror du frosne kyllinger kommer ifra??? Det er da langt kaldere i fryseren enn i kjøleskapet!

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det er trygt, ja.

Det er evt. salmonella som er problemstillingen hvis det ikke er trygt, og ikke at eggene har råtnet e.l.

Men kanskje greit å holde seg til 2 måneder etter datostemplingen og ikke prøve lykken alt for mye lenger :-)

Jeg sitter med slikkepotten i munnen nå og venter på at ovnen skal bli varm :-)

Tror ikke det var noe galt med eggene :-)

Tror du burde prøve denne oppskriften :Janes Brownies

Denne oppskriften er amerikansk med amerikanske mål. Seige og gode!

1 cup= 2 1/3dl

2 cups sukker (4.7 dl)

1 cup kakao (2 1/3 dl)

1 cup margarin (2 1/3 dl)

4 egg

1 1/2 cup mel (ca. 3 1/2dl)

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 pose sjokoladedråper/ nøtter om ønskelig

1. Smelt margarin i en kjele

2. Bland inn sukker og kakao og rør glatt

3.Ha i ett og ett egg i den varme massen OBS! rør godt så det ikke blir "eggerøre-biter" i massen.

4. Rør inn mel, bakepulver og vaniljesukker (evt sjokoladedråper og hakkede nøtter)

5. Stekes i langpanne på 200 grader i 20-25 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i :-)

Men en normal fosterutvikling for egg, selv om det mot formodning skulle vise seg å være befruktet, kan nok ikke skje ved kjøleskapstemperatur.

En kan faktisk legge befruktede egg i kjøleskap og gi dem tilbake til høna når en har tid til kyllingstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene skal holde min.1mnd etter stemplingsdato.

Hørte det i et program en gang.

Send litt brownies til meg da:0)

Jeg har prøvd en ny oppskrift og tror disse blir vanvittig gode. Røra minner mye om knekk/karameller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med slikkepotten i munnen nå og venter på at ovnen skal bli varm :-)

Tror ikke det var noe galt med eggene :-)

Tror du burde prøve denne oppskriften :Janes Brownies

Denne oppskriften er amerikansk med amerikanske mål. Seige og gode!

1 cup= 2 1/3dl

2 cups sukker (4.7 dl)

1 cup kakao (2 1/3 dl)

1 cup margarin (2 1/3 dl)

4 egg

1 1/2 cup mel (ca. 3 1/2dl)

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 pose sjokoladedråper/ nøtter om ønskelig

1. Smelt margarin i en kjele

2. Bland inn sukker og kakao og rør glatt

3.Ha i ett og ett egg i den varme massen OBS! rør godt så det ikke blir "eggerøre-biter" i massen.

4. Rør inn mel, bakepulver og vaniljesukker (evt sjokoladedråper og hakkede nøtter)

5. Stekes i langpanne på 200 grader i 20-25 minutter.

Baking er et av de temaene jeg aldri har satt meg inn i, så jeg tror ikke jeg tar sjansen på å ødelegge masse fine råvarer.

Du får heller lage en ny porsjon når du får deg webcam, og sende over et bilde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg ikke sikker på!

Hvor tror du frosne kyllinger kommer ifra??? Det er da langt kaldere i fryseren enn i kjøleskapet!

;-)

Med vennlig hilsen

Du er sikker på at de ikke er ruget ut av høner ikledd pels av nyslaktet mink samtidig som eggene også har vært minkpels-isolert, da ?

Jeg trodde kyllingene først ble frosne når bonden tok fra dem pelsen og solgte den til en oppkjøper, jeg...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hønseeksperten her i huset sier at egget kan spises hvis du har normal luktesans, og stikker nesa godt inni skallet og det bare lukter egg. Egget flyter når det er gamelt og hvitten blir til vann etter hvert. Et ferskt egg "står" rett opp når det er knekt på en tallerken. Et egg kan være råttent men ikke de andre i kartongen, så ikke bland dem sammen før du er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønseeksperten her i huset sier at egget kan spises hvis du har normal luktesans, og stikker nesa godt inni skallet og det bare lukter egg. Egget flyter når det er gamelt og hvitten blir til vann etter hvert. Et ferskt egg "står" rett opp når det er knekt på en tallerken. Et egg kan være råttent men ikke de andre i kartongen, så ikke bland dem sammen før du er sikker.

Jeg har allerede bakt Brownies av dem og de ble innmari gode :-)

Jeg balnder aldri egga når jeg knekker dem, det lærte jeg den gangen jeg hadde høner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...