Gå til innhold

Reaktiv artritt

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jeg fikk diagnosen reaktiv artritt får noen år siden. Brukte diverse legemiddler med liten effekt. Har de siste 2 årene kun brukt eteriske oljer, disse har frem til nå hatt god effekt på smerten, men ikke hevelsen. I den siste tiden har jeg merket at ved psykisk press blir smerten sterkere er dette normalt.Jobber får tiden på at sykehjem, men er sterkt i tvil om jeg kan fortsette å jobbe der merker at smerten blir sterkere vis jeg har litt hevelse når det oppstår uventet eller kritiske situasjoner. Hva er det egentlig som skjer med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72465-reaktiv-artritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

En reaktiv artritt bør ha gått over til nå.

Få legen din til å henvise deg til en revmatolog som kan vurdere deg.

Har du normale blodprøver?

Har hatt samme diagnose i flere år nå. Har vært på Nordlandsentral sykehus poliklinisk hos revmatolog hadde i en periode åpen retur. Men ønsker ikke mer samarbeid med dem. fordi de ikke ville respektere at jeg ikke ønsket flere kortisonsprøyter. Var der for tapping og legen satte kortisonsprøyte i kne etter tapping mens jeg prøvde å argumentere med ham hvorfor jeg ikke ønsket kortisonsprøyte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72465-reaktiv-artritt/#findComment-357486
Del på andre sider

Har hatt samme diagnose i flere år nå. Har vært på Nordlandsentral sykehus poliklinisk hos revmatolog hadde i en periode åpen retur. Men ønsker ikke mer samarbeid med dem. fordi de ikke ville respektere at jeg ikke ønsket flere kortisonsprøyter. Var der for tapping og legen satte kortisonsprøyte i kne etter tapping mens jeg prøvde å argumentere med ham hvorfor jeg ikke ønsket kortisonsprøyte.

Hei!

Ser at du ønsker å unngå kortison, det forstår jeg godt.

Jeg kjenner flere med revmatiske lidelser som har blitt bedre ved å bruke et naturmiddel. Jeg kan undersøke om noen kan sende deg informasjon om dette, dersom du ønsker det.

Hilsen Bente!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72465-reaktiv-artritt/#findComment-359492
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Ser at du ønsker å unngå kortison, det forstår jeg godt.

Jeg kjenner flere med revmatiske lidelser som har blitt bedre ved å bruke et naturmiddel. Jeg kan undersøke om noen kan sende deg informasjon om dette, dersom du ønsker det.

Hilsen Bente!

Har prøvd endel naturmiddel eterisk oljer er det jeg har hatt beste effekt av. Det jeg lurer mest på er om det er normalt at den subjektive smerten blir enormt mye høyere ved psykiske påkjenninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72465-reaktiv-artritt/#findComment-363574
Del på andre sider

Har prøvd endel naturmiddel eterisk oljer er det jeg har hatt beste effekt av. Det jeg lurer mest på er om det er normalt at den subjektive smerten blir enormt mye høyere ved psykiske påkjenninger.

Jeg mener klart ut ifra egne erfaringer at psykiske påvirkninger virker sterkt inn på å forsterke sykdom. Dersom en går med kronisk sykdom over tid vil nok også dette gi psykisk beslastning. Det hele henger ganske tett sammen.

Ønsker at du får den beste behandling, stå på og få hjelp.

Hilsen Bente!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72465-reaktiv-artritt/#findComment-365027
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Jeg mener klart ut ifra egne erfaringer at psykiske påvirkninger virker sterkt inn på å forsterke sykdom. Dersom en går med kronisk sykdom over tid vil nok også dette gi psykisk beslastning. Det hele henger ganske tett sammen.

Ønsker at du får den beste behandling, stå på og få hjelp.

Hilsen Bente!

Hei Bakken.

Du skriver at i fra egne erfaringer, er det i forhold til jobb, hva jobber du som ? Eller har du selv en kronisk sykdom. Du skal ha tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare meg. Jeg er selv nå veldig usikker på hva jeg kan og hva jeg vil gjøre. Jeg ønsker å jobbe, men tror nok at jeg ikke kan jobbe lengre innenfor det tradisjonelle helsevesenet da det på meg virker som den psykiske belastning det er der, men lite bemanning, man ikke får gjort det man ønsker og uoversiktlig arbeidsdag. (Noen blir plutselig forverret og man må yte livreddende helsehjelp og kanskje selv føler seg litt usikker) Dette virker som at det forverrer sykdommen. Jeg er selvfølgelig klar over at det psykiske og fysiske henger sammen, men ikke så sterkt. I slike situasjoner som det jeg beskriver er det av og til som smerten tar overhånd (selv om jeg tidligere på dagene hadde bare litt smerter) og jeg dermed ikke tenker klart, enn farlig situasjon spesielt for pasientene) Har aldri opplevd dette før, har tidligere fått skryt får at jeg har handlet helt rett i stresset situasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72465-reaktiv-artritt/#findComment-368645
Del på andre sider

Hei Bakken.

Du skriver at i fra egne erfaringer, er det i forhold til jobb, hva jobber du som ? Eller har du selv en kronisk sykdom. Du skal ha tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare meg. Jeg er selv nå veldig usikker på hva jeg kan og hva jeg vil gjøre. Jeg ønsker å jobbe, men tror nok at jeg ikke kan jobbe lengre innenfor det tradisjonelle helsevesenet da det på meg virker som den psykiske belastning det er der, men lite bemanning, man ikke får gjort det man ønsker og uoversiktlig arbeidsdag. (Noen blir plutselig forverret og man må yte livreddende helsehjelp og kanskje selv føler seg litt usikker) Dette virker som at det forverrer sykdommen. Jeg er selvfølgelig klar over at det psykiske og fysiske henger sammen, men ikke så sterkt. I slike situasjoner som det jeg beskriver er det av og til som smerten tar overhånd (selv om jeg tidligere på dagene hadde bare litt smerter) og jeg dermed ikke tenker klart, enn farlig situasjon spesielt for pasientene) Har aldri opplevd dette før, har tidligere fått skryt får at jeg har handlet helt rett i stresset situasjoner.

Hei igjen!

Jeg svarer ut ifra selv å ha vært kronisk syk i 8 år. Jeg var sterkt plaget av allergi som gav åpne sår på hele kroppen. En prøver å holde maska overfor alle "de friske", men har selv en svært dårlig livskvalitet. Ingen ønsker å havne i en slik situasjon hvor en lengter tilbake til det å være frisk. Det sliter også å måtte fortelle folk at en enda ikke er bedre og alle andres liv raser videre i sin vante gang. Det er helt klart at det går ut over psyken å ha det slik. Psyken virker også inn på å forverre sykdommen. Når en er langt nede, går det også ut over selvtilliten. En føler en aldri strekker til .En blir stresset av at en aldri blir bedre og stress fører igjen til at sykdommen forverrer seg. En vond sirkel, med andre ord.

Jeg forstår så godt hva du mener når det gjelder dette med jobben og hvordan du skal klare dette. Vet hvor viktig det er å henge med i det yrket, da min mor også er sykepleier og har opplevd noe av det du beskriver. Vi er begge blitt friske, ved hjelp av et naturmiddel. Det er dessverre ikke lov til å fortelle hvilket naturmiddel som hjalp oss her på denne siden, ettersom det ikke selges i vanlige butikker, men anbefales fra personer som selv har fått hjelp ved å bruke dette. En har ikke lov å reklamere for enkeltprodukter her. Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg har altså ikke lov. Kan iallefall si at jeg vil anbefale deg å ta deg en pause fra arbeidet, be om sykemelding. Du må få mulighet til å hente deg inn, for du kan iallefall ikke ha det slik.

Jeg ønsker deg god bedring og håper virkelig at du finner noe som kan hjelpe deg.

Hilsen Bente!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72465-reaktiv-artritt/#findComment-368895
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...