Gå til innhold

Raspeball med saltkjøtt!


Gjest sultenpåball

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Der jeg kommer i fra bruker man salt lamme/fårekjøtt. Kokes til det er mørt alt etter hvor gammelt dyret er.

Skal du salte selv kan du godt bruke fårikålkjøtt, strø på godt med salt og la det ligge natten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marengsen

Hvis du mener "saltkjødd og komla" (stavangersk), så er det lammekjøtt. Kjøpes ferdig saltet (ihvertfall gjør jeg det), og koker det i et par timer.

*får lyst på komle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt lammekjøtt som du koker. Serveres med baill, kålrabistappe og poteter. Litt fett så det ikke blir så tørt eventuelt ertesuppe. Drikke: kulturmelk.

Dette er torsdagsmeny på møre har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener "saltkjødd og komla" (stavangersk), så er det lammekjøtt. Kjøpes ferdig saltet (ihvertfall gjør jeg det), og koker det i et par timer.

*får lyst på komle*

Nei, det er da svinekjøtt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du mener "saltkjødd og komla" (stavangersk), så er det lammekjøtt. Kjøpes ferdig saltet (ihvertfall gjør jeg det), og koker det i et par timer.

*får lyst på komle*

Ah....vi har netopp spist det !

*geiper*

Men det tar litt tid å lage det da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke røkt og saltet svineknoke, den skal trekke en stund og i kraften trekker du raspeballene også. Kålrabistappe og kulturmelk til er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke røkt og saltet svineknoke, den skal trekke en stund og i kraften trekker du raspeballene også. Kålrabistappe og kulturmelk til er et must.

Bare se :

Vanlig tilbehør

Til raspeballer er salt fårekjøtt, vossakorv, stekt bacon og kålrotstappe vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det nekter jeg å tro...salt kjøtt er svin og fårikål er sau....basta

*flirer*

Carlina jeg bruker salt lammekjøtt, bacon og baconbiter inni! Hadde jeg fått tak i Vossakorv eller kjøttpølser og kålrabi hadde jeg hatt det også opp i! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er egentlig å lage dem dagen før.

Også tredje dagen steker en dem ...mmm...

Her varer de aldri lenger enn at de blir stekt til kvelds eller maks. dagen etterpå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg også det er rufsa!!

Svine knoker??? JA?

Ja, det er akkurat det det er. Hvis de ikke gir seg snart, må jeg nok ringe til moren min.

Og hun har gått på husmorskolen, så hun vet.

*truer med knytteneven*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg også det er rufsa!!

Svine knoker??? JA?

Tøysekopper ;o)

Dette er hentet fra ekspertene :

Vanlig tilbehør

Til raspeballer er salt fårekjøtt, vossakorv, stekt bacon og kålrotstappe vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...