Gå til innhold

Raspeball med saltkjøtt!


Gjest sultenpåball

Anbefalte innlegg

Ja, det er akkurat det det er. Hvis de ikke gir seg snart, må jeg nok ringe til moren min.

Og hun har gått på husmorskolen, så hun vet.

*truer med knytteneven*

Det er bra..vi holde sammen vi ung møene mot disse påståelige husmødrene...

*hytter også med neven*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøysekopper ;o)

Dette er hentet fra ekspertene :

Vanlig tilbehør

Til raspeballer er salt fårekjøtt, vossakorv, stekt bacon og kålrotstappe vanlig.

nei nei nei nei....Salte svineknoker med potet og kålstappe....

Bacon er bannlyst fra saltkjøtt middagen.....Til nøds kjøttpølser med metall biter i.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttet koker du i en par tre timer...vips.. det er grisekjøtt!!

Vi bruker fårekjøtt- skal faktisk ha det i morgen

:-))).

Kjøttet må saltes LENGE for at det skal smake som det skal i følge mamma :-).

Minst en måned i salt.

Vi bruker kålrabi, kjøttpølser, bacon, gulrot og potet til. Mmmmm Gleder meg, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøysekopper ;o)

Dette er hentet fra ekspertene :

Vanlig tilbehør

Til raspeballer er salt fårekjøtt, vossakorv, stekt bacon og kålrotstappe vanlig.

Helt riktig, vin!

Og jeg syns det er fint med en liten potet til.

Dessuten - etter alt dette tullpratet skal jeg på kaffistova eller Schrøder's på torsdag og nyte et slikt måltid!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vanlig "salt flesk", kjøper gjerne billig i Sverige. Kommer i sånne firkantede stykker.Så skjæres det opp i terninger og puttes ned i en grop inni hver raspeball, før den "rulles sammen"

Men jeg vet at svigerfar gjerne salter sånt selv, men aner ikke hvordan man gjør det. Like greit å kjøpe ferdig vel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du velger mellom lettsaltet fårkjøtt eller røkt svineknoke.

Du koker kjøttet til det løsner fra beinet. Fårekjøttet er ofte delt i koteletter og et par timer bør holde. Fårekjøtt til kumle, raspeball, potetball eller hva du kaller det, er å foretrekke, men svineknoke er ingen dårlig erstatning.

Kålrabistappe og bacon til. Poteten skjønner jeg ingenting av.

Råtassene drikker surna melk til - vi andre drikker kefir. Homsene drikker saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komle, Komla, Kompe, Raspeball, Ball, Potetball......

Jepp. Det hele avhenger av hvilken kant av landet man kommer fra (eller tradisjonen). Hos oss er det fra Vestlandet, og tilbehøret også. Kålerabi, rømme, røkte kjøttpølser (fra Nordfjordkjøtt!) og saltet svineknoke er standard hos oss.

Mener å ha hørt noen snakke om smeltet SMØR over dem...ÆSJ!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger mellom lettsaltet fårkjøtt eller røkt svineknoke.

Du koker kjøttet til det løsner fra beinet. Fårekjøttet er ofte delt i koteletter og et par timer bør holde. Fårekjøtt til kumle, raspeball, potetball eller hva du kaller det, er å foretrekke, men svineknoke er ingen dårlig erstatning.

Kålrabistappe og bacon til. Poteten skjønner jeg ingenting av.

Råtassene drikker surna melk til - vi andre drikker kefir. Homsene drikker saft.

Æ e homse..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Komle, Komla, Kompe, Raspeball, Ball, Potetball......

En av de mest motbydelige matretter jeg vet, når fleskebiten dukker opp, reiser jeg meg og går en tur i friskluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mest motbydelige matretter jeg vet, når fleskebiten dukker opp, reiser jeg meg og går en tur i friskluft.

Det er nok mange som er enig med deg der. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det hele avhenger av hvilken kant av landet man kommer fra (eller tradisjonen). Hos oss er det fra Vestlandet, og tilbehøret også. Kålerabi, rømme, røkte kjøttpølser (fra Nordfjordkjøtt!) og saltet svineknoke er standard hos oss.

Mener å ha hørt noen snakke om smeltet SMØR over dem...ÆSJ!!!

Du er den eneste jeg har hørt om som bruker rømme til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...