Gjest InkognitoSoriaMoria Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Jeg har bil. Har hatt den i tre år. Jeg har aldri polert den (jada, jeg veeeeet......) Nå MÅ det gjøres! Hvordan? Hvilket middel? (har forresten en såkalt "trelags minerallakk" - betyr det at jeg bør unngå polermidler som ikke anbefales brukt på metallic-lakk??) med teskje, takk! :-) (så forresten en fin test av forskjellige poleringsmidler en tid tilbake, men finner den ikke igjen...kan noen hjelpe???) *flau hilsen fra* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73986-bilpleie-for-amat%C3%B8rer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rodell Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Sett av 6 timer. Stå ett sted der du ikke får støv på bilen mens du holder på (helst innendørs). Kjøp Turtle voks, enten fast eller flytende, eller ett annet kjent merke. Spør hos en bilforhandler hvis du er usikker på hva du bør bruke, men vanlig standard (grønn) Turtle wax kan brukes på all slags lakk. Kjøp også ett par ruller med polerpapir (ikke tørkepapir!). Bilen må gjøres grundig ren først. Du bør kjøpe en toliters kanne med Autorens (Statoil) eller Sabilex (Esso) for å fjerne asfaltflekker etc. som ikke går bort i vanlig vask. Først vanlig vask av bilen. Så legger du på Autorens/sabilex med svamp og lar den virke en stund. Vask av, og kjenn med hånden om lakken er glatt og jevn spesiellt nede på venstre side. Hvis det fremdeles er "ruglete" av asfalt og skitt, må du bruke mer Autorens. Når all asfalt er borte, og Autorensen grundig skyllet bort, tørker du bilen med ett pusseskinn, tørkepapir, etc. Gni(!) inn ett tynt, jevnt lag med voks på en liten flate først (1/4 av panseret f.eks.). La voksen tørke til det er en hvit hinne (Turtlewax), eller les på boksen hvor lenge du skal vente. Det kan ta noe tid (1/2 time) før voksen er tørr, avhengig av temparatur etc. Tørk så bort den tørre hinnen med polerpapir, og etterpoler med rent polerpapir til det er blankt. Når du ser hvordan det går, så kan du ta litt større flater. Unngå å få voks på svart plast og vinduer. For å fjerne voks fra svart plast, kan du kjøpe Turtle plastrens (rød flaske/væske). Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73986-bilpleie-for-amat%C3%B8rer/#findComment-367738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Sett av 6 timer. Stå ett sted der du ikke får støv på bilen mens du holder på (helst innendørs). Kjøp Turtle voks, enten fast eller flytende, eller ett annet kjent merke. Spør hos en bilforhandler hvis du er usikker på hva du bør bruke, men vanlig standard (grønn) Turtle wax kan brukes på all slags lakk. Kjøp også ett par ruller med polerpapir (ikke tørkepapir!). Bilen må gjøres grundig ren først. Du bør kjøpe en toliters kanne med Autorens (Statoil) eller Sabilex (Esso) for å fjerne asfaltflekker etc. som ikke går bort i vanlig vask. Først vanlig vask av bilen. Så legger du på Autorens/sabilex med svamp og lar den virke en stund. Vask av, og kjenn med hånden om lakken er glatt og jevn spesiellt nede på venstre side. Hvis det fremdeles er "ruglete" av asfalt og skitt, må du bruke mer Autorens. Når all asfalt er borte, og Autorensen grundig skyllet bort, tørker du bilen med ett pusseskinn, tørkepapir, etc. Gni(!) inn ett tynt, jevnt lag med voks på en liten flate først (1/4 av panseret f.eks.). La voksen tørke til det er en hvit hinne (Turtlewax), eller les på boksen hvor lenge du skal vente. Det kan ta noe tid (1/2 time) før voksen er tørr, avhengig av temparatur etc. Tørk så bort den tørre hinnen med polerpapir, og etterpoler med rent polerpapir til det er blankt. Når du ser hvordan det går, så kan du ta litt større flater. Unngå å få voks på svart plast og vinduer. For å fjerne voks fra svart plast, kan du kjøpe Turtle plastrens (rød flaske/væske). Lykke til! 6 timer????? 6 timer????? *revurdere* Seriøst: tusen takk for svar mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73986-bilpleie-for-amat%C3%B8rer/#findComment-367774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rodell Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 6 timer????? 6 timer????? *revurdere* Seriøst: tusen takk for svar mvh Vel, det går sikkert å arbeide fortere enn meg :-) Dessuten gjorde jeg litt annet også, som grundig vask innvendig, vask av vinterdekk, etc. Men jeg brukte faktisk ca. 6 timer sist jeg gjorde dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73986-bilpleie-for-amat%C3%B8rer/#findComment-367877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Vel, det går sikkert å arbeide fortere enn meg :-) Dessuten gjorde jeg litt annet også, som grundig vask innvendig, vask av vinterdekk, etc. Men jeg brukte faktisk ca. 6 timer sist jeg gjorde dette. Den grundige vasken innvendig er heldigvis unnagjort Og så er den en Opel Corsa da...så den er jo omtrent like stor som en skoeske )) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73986-bilpleie-for-amat%C3%B8rer/#findComment-369002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.