Gå til innhold

Inntekt siste året før sykemelding......

Anbefalte innlegg

Gjest uforstående

....hva vil det egentlig si?

Hvis du feks ble sykmeldt oktober et år, er det da inntekten fra oktober til oktober som er grunnlaget?

Eller er det siste HELE inntektsåret før du ble sykmeldt?

Har det kanskje også noe å si NÅR på året du blir sykmeldt for hvilket år som skal legges til grunn. Jeg mener; at det er forskjell om du blir sykmeldt i januar eller desember feks?

Begynner du først å lese og prøve å forstå disse reglene, så blir du IHVERTFALL i tvil.

Noen som HAR forstått det? Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Poenget er at sykepengene skal reflektere best mulig din inntekt på det tidspunkt da du ble sykemeldt.

Det har ingenting å si _når_ på året du blir sykemeldt såfremst din inntekt ikke har vært endret i mellomtiden.

(da skal det best mulig utgangspunkt legges til grunn)

Du skal i prinsippet ha utbetalt det samme i sykepenger som det du fikk i lønn.

Ofte har bedrifter trygdeavtale om refusjon av sykepenger, dvs at du får utbetalt sykepengene som vanlig lønn fra bedriften, mens bedriften krever refusjon fra rikstrygdeverket.

Hvis du skulle få lønnsøkning i bedriften i sykemeldingsperioden vil du ikke nyte godt av dette da sykepengene ikke kan endres i perioden.

Håper jeg har forstått og svart på det du lurte på:)

Gjest Uforstående

Poenget er at sykepengene skal reflektere best mulig din inntekt på det tidspunkt da du ble sykemeldt.

Det har ingenting å si _når_ på året du blir sykemeldt såfremst din inntekt ikke har vært endret i mellomtiden.

(da skal det best mulig utgangspunkt legges til grunn)

Du skal i prinsippet ha utbetalt det samme i sykepenger som det du fikk i lønn.

Ofte har bedrifter trygdeavtale om refusjon av sykepenger, dvs at du får utbetalt sykepengene som vanlig lønn fra bedriften, mens bedriften krever refusjon fra rikstrygdeverket.

Hvis du skulle få lønnsøkning i bedriften i sykemeldingsperioden vil du ikke nyte godt av dette da sykepengene ikke kan endres i perioden.

Håper jeg har forstått og svart på det du lurte på:)

Når jeg leser innlegget mitt på nytt, ser jeg at jeg har uttrykt meg uklart.

Det gjelder ikke sykepenger men attføring og rehabilitering.

Da legges også til grunn inntekten før du ble sykmeldt.

Jeg ble sykmeldt i oktober 99.

Hvilket inntektsår skal da legges til grunn for utregning av ytelsen.

Er det mange år siden du har vært i jobb, så har du jo også gått glipp av mange lønnstillegg. Blir det gitt kompensasjon for det på noen måte i utregningen. (Grunnbeløpet blir jo stadig justert, lurte på om 'gamle' inntektsgrunnlag kanskje også ble det?)

Er det mange år siden du har vært i jobb, så har du jo også gått glipp av mange lønnstillegg. Blir det gitt kompensasjon for det på noen måte i utregningen. (Grunnbeløpet blir jo stadig justert, lurte på om 'gamle' inntektsgrunnlag kanskje også ble det?)

Beklager det sene svaret. jeg sjekket noen forskrifter i helgen, men glemte å svare deg..

Hvis jeg forstår deg rett har du ikke vært i inntektsgivende arbeid siden oktober99.

Jeg forutsetter også at du ikke har en yrkesskade som forårsaker din arbeidsuførhet, da spesiellle regler gjelder i det tilfellet.

Etter Folketrygdlovens §11-10 annet ledd skal grunnlaget for attføringspenger "fastsettes etter medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før inntektsevnen ble nedsatt med minst halvparten..."

Dvs. At inntektsåret 1998 skal legges til grunn.

Eventuelt gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble sykemeldt, altså 1996/1997/1998, hvis det gir et _høyere_ inntektsgrunnlag for deg.

Kompensasjon for tapte lønnspålegg finner jeg ingen paragraf som støtter.

Ihht. Folketrygdlovens §11-10, tredje ledd skal imidlertid attføringsbeløpet/rehab.beløpet justeres i samsvar med Grunnbeløpet fra 1998 og frem til du fremmer søknaden.

Dette vil også skje i årene fremover (ihht samme paragraf, fjerde ledd) i takt med endring av Grunnbeløpet fra folketrygden (G-beløpet).

Håper dette var svar på det du spurte om:-)

mvh

Når det gjelder "kompensasjon" for årene fra 1998 til du fremmer søknaden får du jo en slags kompensasjon for tapte lønnspålegg gjennom tilbakeregulering av Grunnbeløpet.

Slik jeg tolker lovteksten ihvertfall:-)

Gjest Uforstående

Beklager det sene svaret. jeg sjekket noen forskrifter i helgen, men glemte å svare deg..

Hvis jeg forstår deg rett har du ikke vært i inntektsgivende arbeid siden oktober99.

Jeg forutsetter også at du ikke har en yrkesskade som forårsaker din arbeidsuførhet, da spesiellle regler gjelder i det tilfellet.

Etter Folketrygdlovens §11-10 annet ledd skal grunnlaget for attføringspenger "fastsettes etter medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før inntektsevnen ble nedsatt med minst halvparten..."

Dvs. At inntektsåret 1998 skal legges til grunn.

Eventuelt gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble sykemeldt, altså 1996/1997/1998, hvis det gir et _høyere_ inntektsgrunnlag for deg.

Kompensasjon for tapte lønnspålegg finner jeg ingen paragraf som støtter.

Ihht. Folketrygdlovens §11-10, tredje ledd skal imidlertid attføringsbeløpet/rehab.beløpet justeres i samsvar med Grunnbeløpet fra 1998 og frem til du fremmer søknaden.

Dette vil også skje i årene fremover (ihht samme paragraf, fjerde ledd) i takt med endring av Grunnbeløpet fra folketrygden (G-beløpet).

Håper dette var svar på det du spurte om:-)

mvh

Tusen takk for hjelpen!

Rene proffen du jo!

Annonse

Tusen takk for hjelpen!

Rene proffen du jo!

Bare hyggelig:)

Hehe, nei er vel ingen proff, men har personlig erfaring med systemet (går på rehab selv) og jobber med lover og regler -så det interesserer meg.

Håper det ordner seg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...