Gå til innhold

Bilen er for dyr, men gubben VIL ha den ! Hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet blakk
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om økonomi, men jeg vet dette koster skjorta av oss. Jeg trenger de rette ordene og tallene for å argumentere mot han i denne saken. Bilen koster nesten 300.000, og vi kjører 16.000 i året ca. Vi må låne alle pengene til ca 9% rente med pant i huset som er gjeldfritt fra før.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

MENN sier nå jeg

Det vil koste dere 70-75.000 i snitt pr år de tre første åra, inkl alt direkte tilknyttet selve bilen, selv om det ikke er noen større reparasjoner på den. Ca 4-5 kr pr km, eller kr 6.000 pr mnd, kr 200 pr dag. Nesten drosjepriser ?

Inkludert er da kapitalkostnad (renter), avskriving (verditap),

bensin/olje, service, forsikringer.

Det stopper ikke der.

Har bilen egen garasje må det tas med i kapitalkostnaden. Garasje er ikke gratis, naboen bygde en fin en til 250.000. Med vedlikehold og avskriving koster den kr 2000 - 2500 pr mnd. kan du leie til kr 300 pr mnd, er det sikkert bedre.

Jeg kan tenke meg at det finnes nok folk som kjører rundt i biler som koster kr 10.000 pr mnd.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det vil koste dere 70-75.000 i snitt pr år de tre første åra, inkl alt direkte tilknyttet selve bilen, selv om det ikke er noen større reparasjoner på den. Ca 4-5 kr pr km, eller kr 6.000 pr mnd, kr 200 pr dag. Nesten drosjepriser ?

Inkludert er da kapitalkostnad (renter), avskriving (verditap), bensin/olje, service, forsikringer.

Det stopper ikke der.

Har bilen egen garasje må det tas med i kapitalkostnaden. Garasje er ikke gratis, naboen bygde en fin en til 250.000. Med vedlikehold og avskriving koster den kr 2000 - 2500 pr mnd. kan du leie til kr 300 pr mnd, er det sikkert bedre.

Jeg kan tenke meg at det finnes nok folk som kjører rundt i biler som koster kr 10.000 pr mnd.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

En trøst er at du kan trekke fra reisepenger med andre befordringsmidler og en skattefordel på rentene. Litt verre å regne ut, men 28% av rentekostnaden. Betaler du ikke skatt er det ingen skattefordel. Prøv med en sum på 1500 pr mnd.

Skrevet

Fytti helvete om jeg hadde gjort dette, når dere må låne hele beløpet.

Nå tok jeg utgangspunktet i 300.000 kr., 9 % rente, etableringsgebyr på 1800 kr. og 50 kr. i termingebyr og at dere tar dette på 5 år.

Dere må da betale 6.278 kr. PR. MÅNED, som igjen blir 75.336,- pr. år.

Renten det første året blir på 22.820,- av dette får dere en skattelette på kr. 6.390 kr. Med andre ord ca. 500 kr. pr. måned.

Så bilen vil koste dere 5.746 kr. pr. måned.

I tillegg kommer drivstoff på ca. 16000,- pr. år.

Så kommer det en stor forsikring, for dette er en dyr bil. Så spørs det om dere har noe særlig bonus eller ikke.

Dette blir ikke billig. Jeg hadde aldri i verden gjort noe sånt. Så store avdrag på bil i måneden vil jeg ikke ha.

Skrevet

Sorry at jeg ikke har konkrete tall å komme med. :o) Men når jeg ser de tallene andre hoster oppe under her, satte jeg nesten kaffen i vrangstrupen. Få gubben til å skjønne at dere må skaffe dere en annen, litt billigere bil! Det er nemlig ikke billig å forsikre biler heller, det kan jeg skrive under på!

Skrevet

Jeg synes vel ikke dere er så _veldig_blakke da, dersom dere eier et gjeldfritt hus!

Nei, kjøp dere bil men bestem selv hva slags bil du vil dere skal ha! Ta en du liker godt i samme prisklasse da vel ;)

Skrevet

En bil kan da umulig være verdt det?

Man skal da kunne unne seg noe mer enn en bil som ruinerer. Forklar ham at du ikke har noen glede av bilen.

Skrevet

Dersom dere er gift og eier huset i fellesskap, kan han uansett ikke pantsette huset uten din godkjennelse og signatur. I så fall er det bare å si nei...

Skrevet

Du sitter i et gjeldfritt hus og kaller deg BLAKK!

Er du tett i pappen?

Vi har ca en mill i samlet lån, og skal kjøpe bil til 300.000, så jeg fatter ikke hva du klager etter???

Skrevet

Åssen i helsike kan folk med gjeldfritt hus være blakke?

I dag er det ikke uvanslig at et par har millionen i lån, og de greier betale ned lånet sitt. 300 000 i gjeld er ikke mye!

Er du et sløsehue, kanskje?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Du sitter i et gjeldfritt hus og kaller deg BLAKK!

Er du tett i pappen?

Vi har ca en mill i samlet lån, og skal kjøpe bil til 300.000, så jeg fatter ikke hva du klager etter???

Jeg tror dama ser hva de har i samlede inntekter, og et lån på 300.000 vil øke deres netto utgifter med kr 4-5000 pr mnd. Det er det de har til overs å kose seg med, og hun vil ikke de skal brukes på bil. En ny bil er ikke kos for henne, men kanskje heller et par raffe sydenturer i året :-) En sydentur er lettere å droppe enn en innbetaling av renter og avdrag hvis det kniper med andre ting. Reserve er trygghet, det samme er marginer og kapitalens tilgjengelighet.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Åssen i helsike kan folk med gjeldfritt hus være blakke?

I dag er det ikke uvanslig at et par har millionen i lån, og de greier betale ned lånet sitt. 300 000 i gjeld er ikke mye!

Er du et sløsehue, kanskje?

Eller kanskje hun er glad i økonomisk trygghet ?

Skrevet

Jeg tror dama ser hva de har i samlede inntekter, og et lån på 300.000 vil øke deres netto utgifter med kr 4-5000 pr mnd. Det er det de har til overs å kose seg med, og hun vil ikke de skal brukes på bil. En ny bil er ikke kos for henne, men kanskje heller et par raffe sydenturer i året :-) En sydentur er lettere å droppe enn en innbetaling av renter og avdrag hvis det kniper med andre ting. Reserve er trygghet, det samme er marginer og kapitalens tilgjengelighet.

Joda, men å kalle seg blakk når man sitter med gjeldfritt hus vitner om trangsyn og lav IQ spør du meg. Tenk på de som virkelig ER blakke...

Gjest Yunalesca 23
Skrevet

Joda, men å kalle seg blakk når man sitter med gjeldfritt hus vitner om trangsyn og lav IQ spør du meg. Tenk på de som virkelig ER blakke...

Hvis hun synes hun er blakk, så har hun rett til det.

Du og andre har ikke enerett på å kalle dere blakke.

Vi har da alle ulike oppfatninger av når man er pengelens og når man er blakke.

Skrevet

Kan du ikke foreslå at dere heller sparer 4-5000 kr. i måneden ett års tid, slik at dere har litt egenkapital før dere kjøper bilen.

Kanhende han innser at dere ikke klarer å betjene et slikt lån (eller han overbeviser deg om at det går greit).

Ørkenvandreren
Skrevet

Med gjeldfritt hus burde vel ikke dette være noe økonomisk problem?? Og bedre enn 9% burde dere kunne få, med den sikkerheten som tilbys.

Så jeg vet ikke hvilke argumenter du kan bruke jeg.... *s*

Skrevet

Hm, køyrer 16000 i året... altså har de bil frå før, og har noko å levere i innbyte.Dermed treng de ikkje låne heile beløpet.

Med gjeldfritt hus til tryggleik burde de oppnå noko lågare enn 9 pst rente.

Og har de to normale inntekter, har de med dette utgangspunktet god råd til ein bil til både 300.000 og kanskje det dobbelte.

Men så er det sjølvsagt eit spørsmål om kor mykje av familieøkonomien ein ynskje å binde opp i ei køyregreie. Det er det vanskeleg for andre å ha noko sterk meining om, men hadde det vore meg, ville eg ha gått for den omtala bilen, og tykt eg slapp billeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...