Gå til innhold

For tidlig å plante tulipanløk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Neida - dette går bra! Jeg har tenkt å plante etter høstferien.

Plastblomster er stygt.

Henger meg på løk-tråden da jeg har null peilig på sånne kjerringgreier ;)

Mener dere at dere dytter tulipanløker i jorda _nå_? På høsten? Og jeg som trodde man plantet om våren...

Annonse

Planta tulipaner i går, jeg, på kirkegården.

Men så bor jeg i et hjørne av landet hvor man kan ha alle fire årstider s a m m e dag.

Derfor blir det slik at jeg gjør det når jeg husker det...

Har forøvrig planta løker i desember, ôg jeg, det gikk bra det også!

Mener dere at dere dytter tulipanløker i jorda _nå_? På høsten? Og jeg som trodde man plantet om våren...

Til orientering:

”Høstløk” sås om høsten og blomstrer om våren. Dette gjelder for eksempel tulipaner. For å være sikret gjenblomstring bør de tas opp etter avblomstring, fordi tulipanløk ikke tåler den våte norske sommeren. Men du kan selvsagt blåse i dette og heller plante nytt når gjenblomstringen blir for glissen!

”Vårløk” sås om våren og blomstrer om sommeren/høsten. Dette gjelder for eksempel gladioler. Disse bør også helst spas opp etter avblomstring, fordi løkene ikke tåler vinterfrosten i Norge.

Og så har man de løkblomstene som kan ligge i bakken året rundt, uten å spas opp igjen! Og de vil attpåtil ”formere” seg og bli flere med tiden. Dette gjelder blant annet påskeliljer og andre narcisser, samt krokus.

Gjett hvilke som er min favoritt!! :-)

Det meste må plantes om våren... Men ikke løker. De SKAL plantes om høsten, ellers blir det bare tull.

Løp og kjøp, les på pakka og plant dem så dypt som det står. Når du er ferdig kan du drike kakao og spise boller resten av vinteren!

Til orientering:

”Høstløk” sås om høsten og blomstrer om våren. Dette gjelder for eksempel tulipaner. For å være sikret gjenblomstring bør de tas opp etter avblomstring, fordi tulipanløk ikke tåler den våte norske sommeren. Men du kan selvsagt blåse i dette og heller plante nytt når gjenblomstringen blir for glissen!

”Vårløk” sås om våren og blomstrer om sommeren/høsten. Dette gjelder for eksempel gladioler. Disse bør også helst spas opp etter avblomstring, fordi løkene ikke tåler vinterfrosten i Norge.

Og så har man de løkblomstene som kan ligge i bakken året rundt, uten å spas opp igjen! Og de vil attpåtil ”formere” seg og bli flere med tiden. Dette gjelder blant annet påskeliljer og andre narcisser, samt krokus.

Gjett hvilke som er min favoritt!! :-)

Alt jeg lærer på Dol! Takk.

Tipper du har hagen full av 'påskeliljer og andre narcisser, samt krokus' :)

Det meste må plantes om våren... Men ikke løker. De SKAL plantes om høsten, ellers blir det bare tull.

Løp og kjøp, les på pakka og plant dem så dypt som det står. Når du er ferdig kan du drike kakao og spise boller resten av vinteren!

Kjempelurt. Det skal jeg gjøre. Takk.

Gjest marengsen

Kjerringgreier !!?? Hos oss er den en selvfølge at det er mannen i huset som driver med slikt.

Godt han ikke leser DOL :-)

Kjerringgreier !!?? Hos oss er den en selvfølge at det er mannen i huset som driver med slikt.

Godt han ikke leser DOL :-)

Ja, det er sannelig godt. Hva har nå egentlig mannfolka her å gjøre, hva enten de holder på med kjerringgreier eller ikke?

Annonse

Hvis du bor på østlandet der det er en usannsynlig fin høst i år ville jeg nok ventet litt til.

Det er jo så stor forskjell på hvor man bor i landet og på været generelt, så derfor står det på pakken sept/okt/nov.

Jeg venter til sommerblomstrene er avblomstret og det har blitt kaldere i hvertfall:)

Alt jeg lærer på Dol! Takk.

Tipper du har hagen full av 'påskeliljer og andre narcisser, samt krokus' :)

Skulle gjerne hatt mer!

Hvis du har en plett hvor du ikke trenger å slå gresset med det første, er dette en fin ting å gjøre:

Kjøp inn krokus-løk eller andre småløk (snøklokker), spa opp torva og strø løkene tilfeldig utover. Legg til bake torva og tråkk til.

Til våren vil du ha en blomstrende gressplen/grøftekant eller lign. dette kan også være fint å ha rundt stammen av et tre, ved kanten inntil noen busker etc. Men du kan ikke klippe plenen før etter avblomstring/visning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...