Gå til innhold

Et lite juridisk spørsmål:

Anbefalte innlegg

En dag jeg lå hjemme med feber og influensa, falt jeg for fristelsen og bestilte en vinterjakke i en postordrekatalog. Etter 4 dager fikk jeg lapp i postkassa om at pakken var ankommet postkontoret.

Dessverre var jeg ganske blakk da, og tenkte at jeg kunne bare ikke hente den. Så jeg lot være.

Nå har jeg fått regning fra postordrefirmaet på kr 199,- i omkostningsgebyr fordi jeg ikke hentet pakken!

De refererer til kjøpsbetingelsene i katalogen.

Jeg syns det var voldsomt mye, og er irritert. Er dette lov?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74290-et-lite-juridisk-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rent juridisk tror jeg at de har helt rett i det - uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet.

Men jeg vil heller kommentere at du synes det er mye. Firmaet du bestillte fra har kostnader i forbindelse med postoppkrav (noe de må betale til Posten Norge) og denne kostnaden avhenger av størrelse og vekt på pakken. For en slik jakke tipper jeg det er kostnader i størrelsesorden 60-100 kr.

I tillegg har de diverse egne kostnader i forbindelse med ordremottak, logistikk og administrasjon.

Og dine 199 kr vil ikke på langt nær dekke de reelle kostnader din bestilling og "avbestilling" har kostet dem.

Dette tapet må de legge inn som overheadkostnader som igjen må dekkes inn gjennom økte dekningsbidrag på alle varer, slik at alle produkter blir dyrere jo flere som avbestiller varer.

Så jeg synes egentlig ikke at du har noe å være irritert over....

Mvh

Annonse

Rent juridisk tror jeg at de har helt rett i det - uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet.

Men jeg vil heller kommentere at du synes det er mye. Firmaet du bestillte fra har kostnader i forbindelse med postoppkrav (noe de må betale til Posten Norge) og denne kostnaden avhenger av størrelse og vekt på pakken. For en slik jakke tipper jeg det er kostnader i størrelsesorden 60-100 kr.

I tillegg har de diverse egne kostnader i forbindelse med ordremottak, logistikk og administrasjon.

Og dine 199 kr vil ikke på langt nær dekke de reelle kostnader din bestilling og "avbestilling" har kostet dem.

Dette tapet må de legge inn som overheadkostnader som igjen må dekkes inn gjennom økte dekningsbidrag på alle varer, slik at alle produkter blir dyrere jo flere som avbestiller varer.

Så jeg synes egentlig ikke at du har noe å være irritert over....

Mvh

Minstepris på postoppkrav for varer som veier over ett kilo er 149 kr. Så 199 kr i gebyr er ikke mye.

Minstepris på postoppkrav for varer som veier over ett kilo er 149 kr. Så 199 kr i gebyr er ikke mye.

Det er heller alt for lite ja - for det er alle de andre som må dele merkostnadene som påføres postordrefirmaene av "useriøse" kunder.

Takk for korrigeringen.

Mvh

Du har jo bestilt jakka, så ja det er lov! : )

*Hrmf*

Jeg betaler regningen.

- Og sjekker kjøpsbetingelsene litt bedre en evt neste gang!

Men jeg skal saktens slutte å lese postordrekataloger i feberrus, selv om det var festlig nok....

Dere vet; kvinnfolk og kleskataloger! Og akkurat like fengende for mannfolk er Biltema-katalogen (eller Clas Ohlsson)...!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...