Gå til innhold

Rettigheter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 30 år, som har to barn i alderen 8 og 11 år. Jobber som regnskapsansvarlig i en bedrift. Har siden desember i fjor vært sykemeldt i 25% og 50% prosent. Opprinnelig jobber jeg 32 timer i uken, men nå som jeg er 50 % sykemeldt jobber jeg 16 timer pr uke. Er stiv og har vondt i rygg,nakke og armer. Kiropraktor og manuell terapaut forklarer det med at jeg har skeiv ryggrad som følge av en skade jeg må ha pådratt meg som liten, i tillegg til at muskulaturen er veldig spent.Fordi at ryggraden er skeiv, er også nakken blitt skeiv- og dette resulterer i mye hodepine. Jeg benytter store mengder smertestillende for å komme gjennom hverdagen. Har vært hos behandling hos manuell terapaut, fysioterapeaut og kiropraktor. Ingen gir meg gode prognoser for at jeg kan bli 100% arbeidsfør igjen, og sier det er av kronisk karakter. Har nå vært til samtale hos Trygdeetaten. Fikk da beskjed om at siden dette var av kronisk karakter uten utsikt for forbering- ville jeg ikke ha krav på rehabliteringspenger. Attføring hadde jeg heller ikke krav på , siden omplassering eller endring av arbeidsoppgaver ikke kan være til hjelp for meg. (Dette fordi jeg har vondt enten jeg sitter eller står.) Og uførepensjon var helt uaktuellt, for det ville jeg ikke ha krav på uansett. Det jeg lurer veldig på er om dette er riktig? Synes det høres rart ut. Det er ingenting jeg heller vil enn å bli 100 % frisk, men slik det er nå kan ingen si noe om det. Da maksdatoen min for sykepenger går ut i desember, begynner jeg å bli engstelig.Jeg spurte kundebehandleren om jeg da like godt skulle si opp 50% av stillingen min fra 010103 hvis jeg ikke ble bedre, men da fikk jeg til svar at det var dumt for da mistet jeg alle rettigheter. Men hvilken rettigheter?

Kunne du forklare meg litt om hva jeg bør gjøre, og hva jeg har krav på?

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Mvh Elin

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74519-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har fire muligheter når sykemelding opphører:

1. Friskmelding

2. Rehabliteringspenger ("medisinsk attføring" som man får hvis det er utsikter til bedring men den sykemeldte trenger mer tid)

3. Yrkesrettet attføring(omskolering til annet yrke/andre arbeidsoppgaver. Altså tilpasning.)

4. Uføretrygd

Da det iflg deg ikke er aktuelt med hverken alternativ 1, 2 eller 3 kan jeg ikke forstå hvordan du kan blankt avvises mhp uføretrygd.

Du bør få en begrunnelse på hvorfor du ikke oppfyller kravene for uføretrygd. (Er det fordi du kun er sykemeldt deltid?)

På den annen side så er det ikke mye som overrasker meg når det gjelder trygdevesenet

Hvis tilstanden din anses som permanent og du per i dag er sykemeldt i 50% stilling mener jeg du skal kunne få gradert uføretrygd på 50%.

(Har man en yrkesskade kan man få enda lavere gradert uføretrygd.)

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74519-rettigheter/#findComment-372305
Del på andre sider

Man har fire muligheter når sykemelding opphører:

1. Friskmelding

2. Rehabliteringspenger ("medisinsk attføring" som man får hvis det er utsikter til bedring men den sykemeldte trenger mer tid)

3. Yrkesrettet attføring(omskolering til annet yrke/andre arbeidsoppgaver. Altså tilpasning.)

4. Uføretrygd

Da det iflg deg ikke er aktuelt med hverken alternativ 1, 2 eller 3 kan jeg ikke forstå hvordan du kan blankt avvises mhp uføretrygd.

Du bør få en begrunnelse på hvorfor du ikke oppfyller kravene for uføretrygd. (Er det fordi du kun er sykemeldt deltid?)

På den annen side så er det ikke mye som overrasker meg når det gjelder trygdevesenet

Hvis tilstanden din anses som permanent og du per i dag er sykemeldt i 50% stilling mener jeg du skal kunne få gradert uføretrygd på 50%.

(Har man en yrkesskade kan man få enda lavere gradert uføretrygd.)

:-)

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74519-rettigheter/#findComment-372545
Del på andre sider

Det er helt utrolig hvordan vi som egentlig vil jobbe, blir behandlet noen ganger.

Jeg fikk også beskjed om at jeg fikk kontakte sosialkontoret hvis jeg ikke ble frisk (psykiske problemer), for noe annet har jeg ikke krav på.

Samtidig har jeg bekjente som har uføretrygd pga psykiske lidelser.

Likhet for loven hetr det så fint at det skal være. Og at alle norske borgere har krav på økonomisk støtte ved sykdom.

Men det er helt tydelig letter å få hvis du aldri har jobbet. Har du jobbet i 25 år som jeg har, så er det verre. Du hr vist at du kan, og det er vanskelig å bevise at du ikke fungerer. Du blir kjørt i forskjellige attføringsopplegg til du stuper. Når du er helt ødelagt, da gir de deg uføretrygd kanskje. Men da er du så ødelagt at du er til stor belastning for familien din. Kanskje er noen av dem blitt pasienter i løpet av ditt sykdomstilfelle i forsøket på å hjelpe deg.

Slik er helsenorge i dag for en som er utbrent/psykisk utslitt og som ikke har noen legeprøver å vise til. Og som har vært for flink og samvittighetsfull og ansvarsbevisst og ærlig. Det lønner seg tydeligvis ikke.

De som får mest fra trygdevesenet er de som utnytter det, og det gjør meg forbannet. Uføretrygda som bygger hus for venner og tjener mye svart, samboere som ikke melder felles adresse osv osv. Men å hjelpe en som har vært uheldig og fått seg en trøkk, det vil de ikke.

Helt uforståelig.

Du HAR krav på støtte. På en eller annen måte - uten å måtte gå på sosialkontoret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74519-rettigheter/#findComment-373111
Del på andre sider

Det er helt utrolig hvordan vi som egentlig vil jobbe, blir behandlet noen ganger.

Jeg fikk også beskjed om at jeg fikk kontakte sosialkontoret hvis jeg ikke ble frisk (psykiske problemer), for noe annet har jeg ikke krav på.

Samtidig har jeg bekjente som har uføretrygd pga psykiske lidelser.

Likhet for loven hetr det så fint at det skal være. Og at alle norske borgere har krav på økonomisk støtte ved sykdom.

Men det er helt tydelig letter å få hvis du aldri har jobbet. Har du jobbet i 25 år som jeg har, så er det verre. Du hr vist at du kan, og det er vanskelig å bevise at du ikke fungerer. Du blir kjørt i forskjellige attføringsopplegg til du stuper. Når du er helt ødelagt, da gir de deg uføretrygd kanskje. Men da er du så ødelagt at du er til stor belastning for familien din. Kanskje er noen av dem blitt pasienter i løpet av ditt sykdomstilfelle i forsøket på å hjelpe deg.

Slik er helsenorge i dag for en som er utbrent/psykisk utslitt og som ikke har noen legeprøver å vise til. Og som har vært for flink og samvittighetsfull og ansvarsbevisst og ærlig. Det lønner seg tydeligvis ikke.

De som får mest fra trygdevesenet er de som utnytter det, og det gjør meg forbannet. Uføretrygda som bygger hus for venner og tjener mye svart, samboere som ikke melder felles adresse osv osv. Men å hjelpe en som har vært uheldig og fått seg en trøkk, det vil de ikke.

Helt uforståelig.

Du HAR krav på støtte. På en eller annen måte - uten å måtte gå på sosialkontoret.

Tusen takk for svar! Kjempegodt å kunne diskutere dette med noen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74519-rettigheter/#findComment-373116
Del på andre sider

Annonse

Vedr rehab så er det ikke noe krav at du skal blir 100% frisk, men at det er HÅP om at arbeidsevnen kan bli i det minste LITT bedre enn nå.

Dersom TK mener attføring ikke vil bedre din arbeidsevne og heller ikke attføringg, så SKAL du gi deg uførepensjon så sant det er sykdom som er årsak til din manglende arbeidsevne.

Hva du skal gjøre? Du skal ikke ta et muntlig nei for et nei. Sett frem en søknad om rehab.penger i første omgang, og sørg for å få all rådgivning fra trygdekontoret skriftlig dokumentert (f.eks notat fra samtaler, saksbehandler har PLIKT til å notere ned det som blir sagt slik at det er dokumentert i saken for ettertiden, og du har rett på kopi av dette notatet.

får du avslag skal det være skriftlig begrunnet. Er du euenig kan du klage. Attføring har du rett på hvis du har varig nedsatt arbeidsevne, Aetat skal da prøve å hjelpe deg til et arbeid du kan ha til tross for sykdommen din. Mens de forsøker får du attf.penger. Går det ikke og heller ikke behandling hjelper, så er faktisk uførepensjon eneste utvei så sant det faktisk er sykdom som er årsak til at du ikke klarer å jobbe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74519-rettigheter/#findComment-374545
Del på andre sider

Vedr rehab så er det ikke noe krav at du skal blir 100% frisk, men at det er HÅP om at arbeidsevnen kan bli i det minste LITT bedre enn nå.

Dersom TK mener attføring ikke vil bedre din arbeidsevne og heller ikke attføringg, så SKAL du gi deg uførepensjon så sant det er sykdom som er årsak til din manglende arbeidsevne.

Hva du skal gjøre? Du skal ikke ta et muntlig nei for et nei. Sett frem en søknad om rehab.penger i første omgang, og sørg for å få all rådgivning fra trygdekontoret skriftlig dokumentert (f.eks notat fra samtaler, saksbehandler har PLIKT til å notere ned det som blir sagt slik at det er dokumentert i saken for ettertiden, og du har rett på kopi av dette notatet.

får du avslag skal det være skriftlig begrunnet. Er du euenig kan du klage. Attføring har du rett på hvis du har varig nedsatt arbeidsevne, Aetat skal da prøve å hjelpe deg til et arbeid du kan ha til tross for sykdommen din. Mens de forsøker får du attf.penger. Går det ikke og heller ikke behandling hjelper, så er faktisk uførepensjon eneste utvei så sant det faktisk er sykdom som er årsak til at du ikke klarer å jobbe.

Tusen takk for svar. Det er veldig godt å kunne høre andre sine meninger. Følte vel at kundebehandlern hos TK skulle prøve å "skremme" meg til å begynne å jobbe igjen. Hun poengterte også på at arbeidsgiver hadde lov til å si meg opp når jeg hadde gått et år sykemeldt. Man blir vel ganske sårbar i en slik situasjon. Hun poengterte faktisk to ganger at uførepensjon kunne jeg bare la være å tenke på, til det var jeg altfor ung! Føler dette som vondt og urettferdig da jeg gjør mitt aller beste for å fungere ned en deltidssykemelding, selv om jeg må bruke store mengder smertestillende.Nok en gang, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74519-rettigheter/#findComment-374741
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...