Gå til innhold

Rettigheter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 30 år, som har to barn i alderen 8 og 11 år. Jobber som regnskapsansvarlig i en bedrift. Har siden desember i fjor vært sykemeldt i 25% og 50% prosent. Opprinnelig jobber jeg 32 timer i uken, men nå som jeg er 50 % sykemeldt jobber jeg 16 timer pr uke. Er stiv og har vondt i rygg,nakke og armer. Kiropraktor og manuell terapaut forklarer det med at jeg har skeiv ryggrad som følge av en skade jeg må ha pådratt meg som liten, i tillegg til at muskulaturen er veldig spent.Fordi at ryggraden er skeiv, er også nakken blitt skeiv- og dette resulterer i mye hodepine. Jeg benytter store mengder smertestillende for å komme gjennom hverdagen. Har vært hos behandling hos manuell terapaut, fysioterapeaut og kiropraktor. Ingen gir meg gode prognoser for at jeg kan bli 100% arbeidsfør igjen, og sier det er av kronisk karakter. Har nå vært til samtale hos Trygdeetaten. Fikk da beskjed om at siden dette var av kronisk karakter uten utsikt for forbering- ville jeg ikke ha krav på rehabliteringspenger. Attføring hadde jeg heller ikke krav på , siden omplassering eller endring av arbeidsoppgaver ikke kan være til hjelp for meg. (Dette fordi jeg har vondt enten jeg sitter eller står.) Og uførepensjon var helt uaktuellt, for det ville jeg ikke ha krav på uansett. Det jeg lurer veldig på er om dette er riktig? Synes det høres rart ut. Det er ingenting jeg heller vil enn å bli 100 % frisk, men slik det er nå kan ingen si noe om det. Da maksdatoen min for sykepenger går ut i desember, begynner jeg å bli engstelig.Jeg spurte kundebehandleren om jeg da like godt skulle si opp 50% av stillingen min fra 010103 hvis jeg ikke ble bedre, men da fikk jeg til svar at det var dumt for da mistet jeg alle rettigheter. Men hvilken rettigheter?

Kunne du forklare meg litt om hva jeg bør gjøre, og hva jeg har krav på?

På forhånd tusen takk for hjelpen.

Mvh Elin

Lenke til kommentar