Gå til innhold

Fødselspenger og 25% regelen

Anbefalte innlegg

Min kone og jeg er noe forvirret når det gjelder hva grunnlaget for fødselspenger vil bli når hun tar permisjon.

På grunn av studier fikk hun seg en jobb i 60% stilling (2 års engasjement). Omregnet årsinntekt på grunnlag av siste månedsinntekt er 155 250 kroner. Stillingen hun har vil bli redusert til 40% like etter hun tar permisjon. Arbeidsgiveren sier dette er av betydning, men vi kan ikke se at det er av betydning. Det er stillingsprosenten siste måneden før permisjonen som teller, ikke månedene etter.

Ifølge paragraf 8-30 annet ledd, kan snitt tre siste år bli brukt som grunnlag dersom omregnet årsinntekt etter første ledd avviker mer enn 25% fra den pensjonsgivende årsinntekten. Hva er det man sammenligner med her? Er den pensjonsgivende årsinntekten det man sannsynligvis vil tjene i inneværende år, eller sammenligner man med snittet de tre siste år.

Ifølge Trygdehjelpen hjemmesider ser det ut til å være det siste: Inntekten man kommer fram til i første ledd, vurderes opp mot inntekt siste 3 år. Men i lovteksten og rundskrivet synest jeg det er uklart hva man egentlig sammenligner med.

For eksempel, noen som venter barn i desember 2002 vil kanskje jobbe 50% i oktober og november, og vil derfor komme dårlig ut siste 4 uker. Vil trygdekontoret sammenligne siste måned/4 uker med år 2002 eller snitt siste tre år 1999-2001?

Min kone vil faktisk tjene bedre rett før permisjonen enn snittet i 2002, pga. Studier jobbet hun ikke i starten av 2002, og bare deltids resten av året (60%). Men hun vil tjene betydelig dårligere enn snittet 1999-2001. I 1999 og 2000 hadde hun inntekt på ca 300 000. I 2001 var inntekten redusert blant annet på grunn av studier. Spørsmålet blir derfor hva trygdekontoret vil sammenligne med, inneværende år eller de tre siste ferdiglignede år.

Differansen i vårt tilfelle vil bli som følger:

Pensjonspoeng:

1999 = 5.15

2000 = 5.07

2001 = 0.43

snitt = 3.55

Omregnet årsinntekt basert på siste måned er 155 250 (12 X 12 937.50) kroner. Inntekt siste tre år er (3.55 x 54170) + 54170 = 246 473.50

Differanse: 246 473.50 - 155 250 = 91 223.50 kroner

Utregning av avvik:

(100 X 91 223.50)/246 473.50 = 37%

Eller er det feil å bruke inntekt siste tre år i denne formelen som er tatt fra rundskrivet?

Min kone har nå fått tilbud om en jobb med 315 000 i årsinntekt (6 måneders engasjement, jeg kan ikke se at lengden på engasjementet spiller noen rolle siden det er på 6 måneder og ikke mindre.). Viss jeg tar med det i formelen ovenfor blir det som følger:

Differanse 315 000 - 246 473.50 = 68 526.50

(100 x 68526.50)/ 246473.50 = 27.8%

Det kan derfor se ut til at det vil lønne seg å be om å få to lønnstrinn lavere slik at differansen bare blir 23.5%

304 400 - 246 473.50 = 57 926.50

(100 x 57 926.50)/ 246473.50 = 23.5%

Dette forutsetter selvfølgelig at jeg har brukt formelen ovenfor riktig.

Selv som far har jeg ikke noen pensjonsgivende inntekt nå, og moren vil opplyse om dette når hun søker om fødselspenger. Men jeg vil sannsyligvis tjene opp rett til fødselspenger mens min kone har permisjon. Vil det at jeg endrer status (tjener opp minimum 6 måneder med pensjonsgivende inntekt) mens mine kone mottar fødselsepenger gi meg rett til betalt pappapermisjon? Eller er jeg for sent ute, siden moren opplyste om at jeg ikke hadde rett til fødselspenger da permisjonen hennes startet?

Oppsummering av spørsmål:

1. Det at stillingen vil bli redusert fra 60% til 40% like etter at permisjonen starter, har det noen betydning?

2. Når man sammenligner omregnet årsinntekt (siste månedslønn før permisjonen starter) med den pensjonsgivende årsinntekten hva er det man sammenligner med da egentlig? Den årsinntekten man antar at man vil få i 2002 eller gjennomsnittsinntekten for tre siste år?

3. Er tallene i formelen for utregning av differanse korrekt?

4. Jeg som far vil ikke ha rett til fødselspenger når min kone tar ut permisjon, men jeg endre status i løpet av hennes permisjon. Er jeg for sent ute eller vil min endrede status gi meg rett til betalt pappapermisjon?

5. Dersom man har et 6 måneders engasjement og går ut i permisjon i løpet av den siste måneden av engasjementet, vil det ha noen betydning for fådselspengene?

Dette ble en del spørsmål men jeg håper at du kan kommentere det likevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74538-f%C3%B8dselspenger-og-25-regelen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stillngsreduskjonen til 40% har IKKE betydning når den skjer etter at hun er gått ut i permisjon.

Inntekt før man går ut i permisjon (normalt 4 siste uker, men avvik kan forekomme, se ftrl § 8-28) sammenlignes med siste 3 år.

Jeg har ikke gått inn i selve utregningen, men tallene er satt opp korrekt.

Konklusjonen din om å få så høyt avvik som mulig men under 25% er korrekt. Skjønn kan i denne saken være risikablet (da kan det fort bli tilsvarende 60% stilling), mindre enn 25% avvik gir ikke hjemmel for skjønn.

For at du skal ha rett til fødselspenger, må du ha vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før din stønadsperiode tar til.

Din utbetaling i fedrekvoten reduseres i forhold til mors stillingsdel i opptjeningstiden (før fødsel). Dersom du begynner i arbeid i løpet av de siste 6 mndr av mors permisjonstid og kanskje ikke ønsker å ta fedrekvoten av den grunn kan fedrekvoten overføres til mor (se ftrl § 14-10

Et 6 mndrs engasjeent har betydning dersom det er mer enn 25% avvik i lønna i forhold til siste 3 år, ellers ikke - så sant hun kommer inn under reglene om jevn inntekt i engasjementet, jf § 8-28. (det snakkes ikke her om fast jobb, men om fast arbeidstid i den aktulle jobben).

Stillngsreduskjonen til 40% har IKKE betydning når den skjer etter at hun er gått ut i permisjon.

Inntekt før man går ut i permisjon (normalt 4 siste uker, men avvik kan forekomme, se ftrl § 8-28) sammenlignes med siste 3 år.

Jeg har ikke gått inn i selve utregningen, men tallene er satt opp korrekt.

Konklusjonen din om å få så høyt avvik som mulig men under 25% er korrekt. Skjønn kan i denne saken være risikablet (da kan det fort bli tilsvarende 60% stilling), mindre enn 25% avvik gir ikke hjemmel for skjønn.

For at du skal ha rett til fødselspenger, må du ha vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før din stønadsperiode tar til.

Din utbetaling i fedrekvoten reduseres i forhold til mors stillingsdel i opptjeningstiden (før fødsel). Dersom du begynner i arbeid i løpet av de siste 6 mndr av mors permisjonstid og kanskje ikke ønsker å ta fedrekvoten av den grunn kan fedrekvoten overføres til mor (se ftrl § 14-10

Et 6 mndrs engasjeent har betydning dersom det er mer enn 25% avvik i lønna i forhold til siste 3 år, ellers ikke - så sant hun kommer inn under reglene om jevn inntekt i engasjementet, jf § 8-28. (det snakkes ikke her om fast jobb, men om fast arbeidstid i den aktulle jobben).

Tusen takk for svar, det var til stor hjelp å få vite hva man sammenligner de siste fire ukene med (de tre siste ferdiglignede år). Men dersom forskjellen er mer enn 25 %, vil trygdekassen konsekvent bruke de tre siste ferdiglignede år som grunnlag for fødselspenger, eller vil de ha lov til å bruke skjønn?

Takk for hjelpen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...