Gå til innhold

fratatt retten til å bli betraktet som individer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dessverre er det visst slik i Norge at innvandrere er fratatt retten til å bli betraktet som individer. Mens nordmenn er individ først, og deretter kvinne, kristen, lærer osv. så er innvandrere i Norge innvandrer først, dernest innvandrer, så innvandrer og så kanskje muslim, araber, iraner, pakistaner, lærer, ingeniør, osv. Logisk?

Dessuten er det også slik her i Norge at alt negativt nordmenn gjør, det er IKKE representativt for andre nordmenn. Men alt negativt en innvandrer gjør, det er representativt for ALLE innvandrere. Logisk?

Alle historiens eksempler på "kristen" maktmisbruk, de er IKKE representative for kristendommen som religion.

Alle historiens eksempler på "muslimsk" maktmisbruk, de ER derimot representative for islam som religion. Logisk?

Du skjønner, her i Norge er vi veldig fordomsfrie, i motsetning til folkene "nedi der" (som vi ikke kan sammenlignes med).

[Delvis omskrevet fra et innlegg av nicket Platon]

Med vennlig hilsen

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Dorthe

15

• Ulv I Faarikaal

13

• naiv

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slutt å terpe på dette, da.

Det er lørdag....

Hilsen, Nord, Øst, Vest.

Skrevet

Du beskriver en Ny-nazist.

Kan ikke tenke meg at det er noen her.

Det er for gale, alvorlig talt.

lina fra vest....

Skrevet

Det er dessverre slik at dersom man identifiseres med en eller annen "gruppe", vil ens adferd påvirke andres oppfatning av denne gruppen.

"Husk nå å oppføre dere pent. Husk dere representerer bedriften/idrettslaget/byen/korpset etc".

Nordmenn som oppfører seg bedritent i utlandet, påvirker selvsagt det syn utlendinger har på nordmenn.

Driter du deg ut, kan du under gitte betingelser også drite ut den gruppen du er en del av.

Beklagelig, men sant.

Innvandrere vil av mange oppfattes som en gruppe - "innvandrerne" - fordi de kan kategoriseres gjennom hudfarge, språk, adferd, religion etc.

Innvandrere som opptrer ugreit, vil i neste omgang påvirke nordmenns syn på disse.

Det er ikke ideelt sett riktig, men vi lever ikke i en ideell verden.

Derfor bør også innvandrerne være opptatt av at deler av den gruppen de utgjør, prøver å holde seg mer i pakt med gjeldende lover og normer.

Innvandrerorganisasjonene bør se sitt ansvar her. Man kan ikke belaste nordmenn for at innvandrere roter rundt med kniv, voldtar osv osv. Folk må kunne oppføre seg skikkelig.

Skrevet

Herregud, sør...du vil virkelig ikke skjønne det enkelte prøver å få frem, vil du?

Det er IKKE snakk om å ikke se på folk som individer, men det sier seg selv at hvis man har 999 dårlige erfaringer med en folkegruppe, og 1 god erfaring, så gjør man seg opp en statistisk mening basert på disse erfaringene. Det ville vært det samme, for min del, hvis jeg f.eks opplevde at alle de som vil fly i trynet på meg på byen var bergensere. Det sier seg selv at jeg da ville begynne å lure på hvorfor så mange av bergenserne var så bråkete. Er dette så vanskelig å skjønne? JA, enhver skapning er et INDIVID. Men hvis en lang rekke individer med klare fellestrekk gjentatte ganger viser tegn til den samme adferden, så er det jo ikke helt fjernt å begynne å lure på om det er vanlig hos disse INDIVIDENE.

For å oppsummere: Så godt som alle dårlige erfaring mht. vold på byen har for meg vært med fremmedkulturelle. Men - hvis jeg f.eks står i en trang øl-kø på en pub, og vedkommende rett bak meg, som tilfeldigvis er svart, spør om jeg gidder å bestille en øl til ham også i samme slengen, så oppfører jeg meg på akkurat samme måte, og ser i utg.punktet på vedkommende med samme øyne, som jeg ville gjort om han var bleik.

Jeg synes du angriper problemet og enkelte folks holdninger på feil måte, og det blir da ingen konstruktive debatter rundt temaet. Man må være interessert i å se muligheten for at man kanskje kan lære noe selv også, og ikke bare banke ivei med de samme prinsippielle argumentene om og om igjen.

".............."

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Sånt naivt pjatt har jeg hørt i årevis, fra mennesker som BARE prater og ikke gjør noe som helst med noe. Kommunale krefter som åpner kulturkafeer som ingen besøker, møter som ingen kommer på, unntatt lokale antirasister og kommunens folk, kurs som utdanner folk til uvitenhet.

Ingen norske får være til stede når gjengen med 40 pakistanere samler seg f eks i parkeringshuset på Holmlia og planlegger sine aktiviteter. Politiet får aldri greie på hva som foregår. Ingen får innsikt. Ingen tør si noe. Vi lever i uvitenhet til vi en dag blir involvert.... Det skjer når datteren blir narkoman og skylder penger til gjengen...

Skrevet

Det er dessverre slik at dersom man identifiseres med en eller annen "gruppe", vil ens adferd påvirke andres oppfatning av denne gruppen.

"Husk nå å oppføre dere pent. Husk dere representerer bedriften/idrettslaget/byen/korpset etc".

Nordmenn som oppfører seg bedritent i utlandet, påvirker selvsagt det syn utlendinger har på nordmenn.

Driter du deg ut, kan du under gitte betingelser også drite ut den gruppen du er en del av.

Beklagelig, men sant.

Innvandrere vil av mange oppfattes som en gruppe - "innvandrerne" - fordi de kan kategoriseres gjennom hudfarge, språk, adferd, religion etc.

Innvandrere som opptrer ugreit, vil i neste omgang påvirke nordmenns syn på disse.

Det er ikke ideelt sett riktig, men vi lever ikke i en ideell verden.

Derfor bør også innvandrerne være opptatt av at deler av den gruppen de utgjør, prøver å holde seg mer i pakt med gjeldende lover og normer.

Innvandrerorganisasjonene bør se sitt ansvar her. Man kan ikke belaste nordmenn for at innvandrere roter rundt med kniv, voldtar osv osv. Folk må kunne oppføre seg skikkelig.

Hei Grip,

Føler du deg personlig ansvarlig for det f. eks. Viggo Kristiansen gjorde i Baneheia??

Jeg håper ikke det. Jeg gjør det ikke.

Hvorfor forventer du da at en "innvandrer" (som kanskje er født i Chile) skal føle seg "ansvarlig" for hva en annen "innvandrer" (med foreldre født i Nepal) gjør?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du beskriver en Ny-nazist.

Kan ikke tenke meg at det er noen her.

Det er for gale, alvorlig talt.

lina fra vest....

Hei Lina,

Nei, dessverre. Jeg beskriver folk som er mot "Ahmed" fordi de ble banket av "Ali". Folk som tror at noen bøller de møter på Karl Johan er "representative" for det store flertall av "innvandrere" i Norge.

Faktisk er det ikke ny-nazister som "BootBoys" som er de verste i dagligdagen for folk som er mørkhudete - men "hverdagsrasister". For eksempel, folk som "frasorterer" jobbsøknaden din fordi navnet ditt er "utenlandsk" (selv om kvalifikasjonene dine er gode).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sånt naivt pjatt har jeg hørt i årevis, fra mennesker som BARE prater og ikke gjør noe som helst med noe. Kommunale krefter som åpner kulturkafeer som ingen besøker, møter som ingen kommer på, unntatt lokale antirasister og kommunens folk, kurs som utdanner folk til uvitenhet.

Ingen norske får være til stede når gjengen med 40 pakistanere samler seg f eks i parkeringshuset på Holmlia og planlegger sine aktiviteter. Politiet får aldri greie på hva som foregår. Ingen får innsikt. Ingen tør si noe. Vi lever i uvitenhet til vi en dag blir involvert.... Det skjer når datteren blir narkoman og skylder penger til gjengen...

Du skriver: "Ingen norske får være til stede når gjengen med 40 pakistanere"

Neida - men hva er "forbindelsen" mellom disse 40 og alle de ANDRE "pakistanerene"?

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Du skriver: "Ingen norske får være til stede når gjengen med 40 pakistanere"

Neida - men hva er "forbindelsen" mellom disse 40 og alle de ANDRE "pakistanerene"?

Med vennlig hilsen

De andre er brødre, søstre, fedre, mødre og besteforledre. De tør ikke si noe heller. Familiesamhold er mye sterkere ann vi norske noen sinne kommer til å fatte. At sønnen er narkoselger har ingen andre noe med, ikke politiet heller. En far eller bror ville heller skyte seg enn å angi vedkommnede.

Skrevet

Herregud, sør...du vil virkelig ikke skjønne det enkelte prøver å få frem, vil du?

Det er IKKE snakk om å ikke se på folk som individer, men det sier seg selv at hvis man har 999 dårlige erfaringer med en folkegruppe, og 1 god erfaring, så gjør man seg opp en statistisk mening basert på disse erfaringene. Det ville vært det samme, for min del, hvis jeg f.eks opplevde at alle de som vil fly i trynet på meg på byen var bergensere. Det sier seg selv at jeg da ville begynne å lure på hvorfor så mange av bergenserne var så bråkete. Er dette så vanskelig å skjønne? JA, enhver skapning er et INDIVID. Men hvis en lang rekke individer med klare fellestrekk gjentatte ganger viser tegn til den samme adferden, så er det jo ikke helt fjernt å begynne å lure på om det er vanlig hos disse INDIVIDENE.

For å oppsummere: Så godt som alle dårlige erfaring mht. vold på byen har for meg vært med fremmedkulturelle. Men - hvis jeg f.eks står i en trang øl-kø på en pub, og vedkommende rett bak meg, som tilfeldigvis er svart, spør om jeg gidder å bestille en øl til ham også i samme slengen, så oppfører jeg meg på akkurat samme måte, og ser i utg.punktet på vedkommende med samme øyne, som jeg ville gjort om han var bleik.

Jeg synes du angriper problemet og enkelte folks holdninger på feil måte, og det blir da ingen konstruktive debatter rundt temaet. Man må være interessert i å se muligheten for at man kanskje kan lære noe selv også, og ikke bare banke ivei med de samme prinsippielle argumentene om og om igjen.

".............."

Ja,uff, vi Bergensere er ikke gode.*ler*........

Skulle deltatt i debatten, men orker ikke.

Synes hele temaet stadig blir forvrengt og misforstått.

Enkelt sagt: Noen er kriminelle,lyse som mørke, noen er ikke.

Har uttalt meg før, og blitt "forvrengt" på.

Skrevet

".............."

Hei,

Det er ikke bedre å "generalisere over individer", enten man snakker om jøder, mørkhudete eller lignende.

Hele vårt rettssystem er basert på at folk skal behandles som individer, istedet for som grupper. Hvis man forfekter at folks "åndelige egenskaper" avhenger av deres hudfarge/folkegruppe så er man rasist (per definisjon). Det er uavhengig av om gruppen heter "jøder", "muslimer" eller "innvandrere".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vil bare påpeke at du fulgte en hel tråd,uten å endre tittel...

=o)

Skrevet

De andre er brødre, søstre, fedre, mødre og besteforledre. De tør ikke si noe heller. Familiesamhold er mye sterkere ann vi norske noen sinne kommer til å fatte. At sønnen er narkoselger har ingen andre noe med, ikke politiet heller. En far eller bror ville heller skyte seg enn å angi vedkommnede.

Igjen og igjen gir du "Ali" skylden for hva "Ahmed" har gjort!

En tilfeldig "pakistaner" er selvsagt like uskyldig i denne kriminaliteten som du er uskyldig i Baneheia-drapene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vil bare påpeke at du fulgte en hel tråd,uten å endre tittel...

=o)

Hei Carlina,

Beklager - jeg skal skjerpe meg umiddelbart!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja,uff, vi Bergensere er ikke gode.*ler*........

Skulle deltatt i debatten, men orker ikke.

Synes hele temaet stadig blir forvrengt og misforstått.

Enkelt sagt: Noen er kriminelle,lyse som mørke, noen er ikke.

Har uttalt meg før, og blitt "forvrengt" på.

Hei Lina,

Du skriver: "Enkelt sagt: Noen er kriminelle,lyse som mørke, noen er ikke."

Nettopp. Det er hele poenget.

Vanskeligere er det ikke! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Det er ikke bedre å "generalisere over individer", enten man snakker om jøder, mørkhudete eller lignende.

Hele vårt rettssystem er basert på at folk skal behandles som individer, istedet for som grupper. Hvis man forfekter at folks "åndelige egenskaper" avhenger av deres hudfarge/folkegruppe så er man rasist (per definisjon). Det er uavhengig av om gruppen heter "jøder", "muslimer" eller "innvandrere".

Med vennlig hilsen

"Hvis man forfekter at folks "åndelige egenskaper" avhenger av deres hudfarge/folkegruppe så er man rasist (per definisjon)."

Spør du meg, så er ordentling rassisme å mene at en eller flere raser er overlegne/underlegnde en eller flere andre raser. Å akseptere at forskjellige kulturer har forskjellige verdier, og at disse enkelte ganger kan være vanskelige, om ikke umulige, å forene er IKKE rassisme. Forøvrig - det finnes vel neppe større rassister enn pakistanere og indere? Det er ikke mer riktig det enn andre veien.

"................."

Skrevet

En tilfeldig "pakistaner" er selvsagt like uskyldig i denne kriminaliteten som du er uskyldig i Baneheia-drapene.

Med vennlig hilsen

Må bare påpeke at ifølge rettssystemet - som enkelte har så stor tiltro til, så er man medskyldig i en forbrytelse hvis man vet om den, men unnlater å enten gjøre noe for å forhindre den eller å melde i fra til myndighetene. (En kommentar til din kommentar på eksempelet før)

"............"

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg snakker -ikke- om de av våre nye landsmenn som jobber og utdanner seg og vil bli/være gode borgere, de er ikke noe problem. Flere av mine kolleger har vært fra alle verdenshjørner og alle har vært seriøse til beinet.

Jeg snakker om den lille gruppen av unge menn som vil leke gangstere, erobre verden, undertrykke andre, tjene masse penger fort på lovbrudd og er stolte av å sitte i fengsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...