Gå til innhold

fratatt retten til å bli betraktet som individer

Anbefalte innlegg

"Hvis man forfekter at folks "åndelige egenskaper" avhenger av deres hudfarge/folkegruppe så er man rasist (per definisjon)."

Spør du meg, så er ordentling rassisme å mene at en eller flere raser er overlegne/underlegnde en eller flere andre raser. Å akseptere at forskjellige kulturer har forskjellige verdier, og at disse enkelte ganger kan være vanskelige, om ikke umulige, å forene er IKKE rassisme. Forøvrig - det finnes vel neppe større rassister enn pakistanere og indere? Det er ikke mer riktig det enn andre veien.

"................."

Hei,

Tror du alle "mørkhudete" du treffer har "mørkhudet kultur"??

Uavhengig om de er adopterte, og/eller har foreldre som er født her?

Folk er faktisk individer.

===

Du skriver: "Å akseptere at forskjellige kulturer har forskjellige verdier, og at disse enkelte ganger kan være vanskelige, om ikke umulige, å forene er IKKE rassisme."

Neida, det er heller ingen som påstår. Men folk forsøker å påpeke at det er like store variasjoner mellom "kulturen" til pakistanere som det er mellom din kultur og "kulturen" til Baneheia-morderene.

Du vil ikke bli sammenlignet med dem. De fleste "pakistanere" vil heller ikke bli sammenlignet med "pakistanske" ransmenn.

===

Du skriver: "Forøvrig - det finnes vel neppe større rassister enn pakistanere og indere? Det er ikke mer riktig det enn andre veien."

Ser du noen her som har hevdet at det er mer riktig??

Ikke jeg heller!

:-)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Dorthe

15

• Ulv I Faarikaal

13

• naiv

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg snakker -ikke- om de av våre nye landsmenn som jobber og utdanner seg og vil bli/være gode borgere, de er ikke noe problem. Flere av mine kolleger har vært fra alle verdenshjørner og alle har vært seriøse til beinet.

Jeg snakker om den lille gruppen av unge menn som vil leke gangstere, erobre verden, undertrykke andre, tjene masse penger fort på lovbrudd og er stolte av å sitte i fengsel.

*ler* For en elendig bortforklaring etter ørten innlegg!

Men det er ikke det du skriver!

Du snakker om "utlendinger" uten å avgrense gruppen på noen som helst måte.

Og selv med det du skriver, så ekskluderer du fremdeles "norske" kriminelle.

Jeg bruker bare betegnelsen "kriminelle", så slipper jeg å inkludere uskyldige, og får med meg alle!

Med vennlig hilsen

Må bare påpeke at ifølge rettssystemet - som enkelte har så stor tiltro til, så er man medskyldig i en forbrytelse hvis man vet om den, men unnlater å enten gjøre noe for å forhindre den eller å melde i fra til myndighetene. (En kommentar til din kommentar på eksempelet før)

"............"

Ja - jeg antar dette gjelder uavhengig av hudfarge?

Eller gjelder det liksom "dem" mer enn "oss"?

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

*ler* For en elendig bortforklaring etter ørten innlegg!

Men det er ikke det du skriver!

Du snakker om "utlendinger" uten å avgrense gruppen på noen som helst måte.

Og selv med det du skriver, så ekskluderer du fremdeles "norske" kriminelle.

Jeg bruker bare betegnelsen "kriminelle", så slipper jeg å inkludere uskyldige, og får med meg alle!

Med vennlig hilsen

Jeg snakker om hva jeg vil, og vil jeg konsentre meg om gjenger så gjør jeg det. Så kan du trekke inn hva du vil. De norske gjengene hadde vi fra før, de baltiske, pakistanske og vietnamesiske har vi fått i tillegg.

Jeg snakker om hva jeg vil, og vil jeg konsentre meg om gjenger så gjør jeg det. Så kan du trekke inn hva du vil. De norske gjengene hadde vi fra før, de baltiske, pakistanske og vietnamesiske har vi fått i tillegg.

Jeg husker oppgjør mellom Sinsengjengen og Torshovgjengen men det var andre boller. Ingen våpen og mann mot mann.

Du skriver: " De norske gjengene hadde vi fra før, de baltiske, pakistanske og vietnamesiske har vi fått i tillegg. "

...eh.. ja. Verden blir mindre, skjønner du.

For 150 år siden kom sikkert folk i Hordaland med masse syting om "alle disse innvandrerene" fra Rogaland, og Sogn og Fjordane.

For "de" var jo selvsagt ikke som "oss".

===

For 30 år siden var det folk i Oslo som søt over "alle disse nordlendinger"...

Og i år 2002 har vi samme runden enda en gang!

"Those who cannot remember the past are condemned repeat it." [George Santayana sitert av Ehud Barak]

Til ettertanke.

Med vennlig hilsen

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg husker oppgjør mellom Sinsengjengen og Torshovgjengen men det var andre boller. Ingen våpen og mann mot mann.

Jeg var selv i gjeng på Lambertseter. Like modige som møll. Vi trodde man kunne erobre verden ved å være tøff. Det kan man ikke. Makt og framgang ligger i kunnskap og fred.

Jeg var selv i gjeng på Lambertseter. Like modige som møll. Vi trodde man kunne erobre verden ved å være tøff. Det kan man ikke. Makt og framgang ligger i kunnskap og fred.

Uff, er du fra Lambertseter. Der bodde det skumle gutter altså :o)

Ulv I Faarikaal

Uff, er du fra Lambertseter. Der bodde det skumle gutter altså :o)

Nei hollopa, jeg var gatas skrekk (trodde jeg), men det rare var at det ikke ble knust eller ødelagt noe, og de verste skadene var et hull på kneet eller en kul i hue.

Nei hollopa, jeg var gatas skrekk (trodde jeg), men det rare var at det ikke ble knust eller ødelagt noe, og de verste skadene var et hull på kneet eller en kul i hue.

Egentlig sto dere bare på hjørnet og hang?

Jeg husker den tiden.

Vi fant på mer enn akseptabelt utfra alderen, barnslige ting. Jenter var noe skitt. Man kunne få jentelus bl a.

Ja men da var dere jo små. Tenker mer på den gangen man var 15-16 år. Gutta hadde 50 cc og langt hår. He he.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Ja men da var dere jo små. Tenker mer på den gangen man var 15-16 år. Gutta hadde 50 cc og langt hår. He he.

Åhhh. Ikke snakk, platåskoa var på moten og passa ikke inn liksom. Jeg kjørte 100 kubikk ulovlig og stakk fra purken nesten hver uke. Min første kjærlighet var livredd for å sitte på.

Åhhh. Ikke snakk, platåskoa var på moten og passa ikke inn liksom. Jeg kjørte 100 kubikk ulovlig og stakk fra purken nesten hver uke. Min første kjærlighet var livredd for å sitte på.

Dette begynner å høres veldig velkjent ut. Det var tider det. Mye morsommere enn nå :-).

Ulv I Faarikaal

Dette begynner å høres veldig velkjent ut. Det var tider det. Mye morsommere enn nå :-).

Jeg ønsker meg ikke tilbake, men det var en del av tida. Jeg har fotos fra da, og det er ikke så morsomt. Mora mi ler, men ikke jeg.

Hei,

Tror du alle "mørkhudete" du treffer har "mørkhudet kultur"??

Uavhengig om de er adopterte, og/eller har foreldre som er født her?

Folk er faktisk individer.

===

Du skriver: "Å akseptere at forskjellige kulturer har forskjellige verdier, og at disse enkelte ganger kan være vanskelige, om ikke umulige, å forene er IKKE rassisme."

Neida, det er heller ingen som påstår. Men folk forsøker å påpeke at det er like store variasjoner mellom "kulturen" til pakistanere som det er mellom din kultur og "kulturen" til Baneheia-morderene.

Du vil ikke bli sammenlignet med dem. De fleste "pakistanere" vil heller ikke bli sammenlignet med "pakistanske" ransmenn.

===

Du skriver: "Forøvrig - det finnes vel neppe større rassister enn pakistanere og indere? Det er ikke mer riktig det enn andre veien."

Ser du noen her som har hevdet at det er mer riktig??

Ikke jeg heller!

:-)

Med vennlig hilsen

"Tror du alle "mørkhudete" du treffer har "mørkhudet kultur"??

Uavhengig om de er adopterte, og/eller har foreldre som er født her?"

Tror ikke jeg har sagt det noe sted. Har kjent flere "fremmedkulturelle" opp gjennom årene, både innvandrere og nordmenn (folk som er født i Norge). Det er heller ikke snakk om, ihvertfall ikke for min del, hudfarge. Men - som noen sa her tidligere, man kommer ikke unna enkelte indikasjoner på kultur ut i fra hvordan folk ser ut.

"Men folk forsøker å påpeke at det er like store variasjoner mellom "kulturen" til pakistanere som det er mellom din kultur og "kulturen" til Baneheia-morderene."

Ja, selfølgelig er det det.

Uansett - hovedpoenget mitt er; når jeg påpeker fremmedkulturelle´s overrepresenterte status i voldssaker, så er det ikke noe rasistisk motiv bak det. Jeg bare påpeker fakta, og skulle ønske at vi fant en god løsning på det. Og jeg tror ikke jeg noe sted har påstått at det ville være riktig å begynne å dømme noen for det andre gjør. Men skal man bekjempe volden, er det viktig å se ting som de er. Hvis ikke er jeg redd for at det blir like sørgelig resultatløst som det alltid har vært.

".............."

Ja - jeg antar dette gjelder uavhengig av hudfarge?

Eller gjelder det liksom "dem" mer enn "oss"?

Med vennlig hilsen

Jeg har ubbtrykk av at du har bestemt deg på forhånd om hvilke holdninger andre har, og diskuterer ut i fra det. Jeg har gjentatte ganger hevdet at jeg ikke er rasist, og at jeg ser personer avhengig av hudfarge. Likevel utøver jeg min rett til å kommentere ting som de er.

"........."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...