punkyB Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Noen sjanser må man ta her i livet. Vi følger spent med her.. :-) Har vel sjeldent gjort noe så nyttig på DOL ..... *S* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Ja nemlig - jeg tror de kunne ha vært en god match !! Jeg har fått ut fingeren. Men får han den ut:o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Det skal du se. Men tror du dem får fingern ut? Ja, det lurer jeg også på. Nå har jeg i alle fall anbefalt ham på det varmeste. Resten må de gjøre selv:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Har sendt en jeg. Men vet ikke om han fikk den for PCen klikket da jeg sendte den. Ja, men det får han med seg når han leser her. Han gjør to ting på en gang. Tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Ja, det lurer jeg også på. Nå har jeg i alle fall anbefalt ham på det varmeste. Resten må de gjøre selv:-) Kanskje han bare liker 20-åringer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Kanskje han bare liker 20-åringer? Hehe. Det tror jeg ikke. Han er vel ikke det selv heller. Spør ham du når du oppnår kontakt. Kirsten Giftekniv alias 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Også har han teken på høner. *Nikke* Har han det også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. september 2002 Forfatter Del Skrevet 28. september 2002 "Tror du alle "mørkhudete" du treffer har "mørkhudet kultur"?? Uavhengig om de er adopterte, og/eller har foreldre som er født her?" Tror ikke jeg har sagt det noe sted. Har kjent flere "fremmedkulturelle" opp gjennom årene, både innvandrere og nordmenn (folk som er født i Norge). Det er heller ikke snakk om, ihvertfall ikke for min del, hudfarge. Men - som noen sa her tidligere, man kommer ikke unna enkelte indikasjoner på kultur ut i fra hvordan folk ser ut. "Men folk forsøker å påpeke at det er like store variasjoner mellom "kulturen" til pakistanere som det er mellom din kultur og "kulturen" til Baneheia-morderene." Ja, selfølgelig er det det. Uansett - hovedpoenget mitt er; når jeg påpeker fremmedkulturelle´s overrepresenterte status i voldssaker, så er det ikke noe rasistisk motiv bak det. Jeg bare påpeker fakta, og skulle ønske at vi fant en god løsning på det. Og jeg tror ikke jeg noe sted har påstått at det ville være riktig å begynne å dømme noen for det andre gjør. Men skal man bekjempe volden, er det viktig å se ting som de er. Hvis ikke er jeg redd for at det blir like sørgelig resultatløst som det alltid har vært. ".............." Hei Prozak, Du skriver: " Men - som noen sa her tidligere, man kommer ikke unna enkelte indikasjoner på kultur ut i fra hvordan folk ser ut." Og der har vi det. :-) "Kultur" er i denne diskusjonen "tilbøyelighet til vold" (for eksempel). "hvordan folk ser ut" kan neppe være annet enn hudfarge/rase. Med andre ord - man kommer med påstander om "tilbøyeligheter til vold" basert kun på hudfarge/rase. Forstår du hva jeg mener? Man "overkjører" individet, og slenger dem inn i en gruppe og sier "du er derfra, derfor har du slik kultur".... === Du skriver: " Ja, selfølgelig er det det." (til sammenligningen mellom oss og Baneheia drapsmennene) Men hvis du innrømmer at det er like stor forskjell mellom to pakistanere som mellom oss to og Baneheia-drapsmennene, hvordan kan du da overhode komme med generaliseringer om pakistanere som kan brukes til noe positivt??? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hei Prozak, Du skriver: " Men - som noen sa her tidligere, man kommer ikke unna enkelte indikasjoner på kultur ut i fra hvordan folk ser ut." Og der har vi det. :-) "Kultur" er i denne diskusjonen "tilbøyelighet til vold" (for eksempel). "hvordan folk ser ut" kan neppe være annet enn hudfarge/rase. Med andre ord - man kommer med påstander om "tilbøyeligheter til vold" basert kun på hudfarge/rase. Forstår du hva jeg mener? Man "overkjører" individet, og slenger dem inn i en gruppe og sier "du er derfra, derfor har du slik kultur".... === Du skriver: " Ja, selfølgelig er det det." (til sammenligningen mellom oss og Baneheia drapsmennene) Men hvis du innrømmer at det er like stor forskjell mellom to pakistanere som mellom oss to og Baneheia-drapsmennene, hvordan kan du da overhode komme med generaliseringer om pakistanere som kan brukes til noe positivt??? Med vennlig hilsen Men jeg kommer jo ikke med generaliseringer. Jeg påpeker det ubestridelige faktum at i Oslo by så blir størstedelen av volden utøvd av "fremmedkulturelle". Noe som er veldig synd. Og jeg hevder at det er et problem, som jeg gjerne vil ha en løsning på. Jeg sier ikke at pakistanere eller indere etc. generellt er mer voldelige. Men - jeg mener at når fakta er slik, så er det ikke idiotisk å stille spørsmålstegn ved nettopp dette. Konkludere gjør jeg ikke. Men jeg forbeholder meg retten til å stille spørsmålstegn uten å bli kalt rasist. De som likevel insisterer får bare gjøre det. Lite jeg kan gjøre med det. Kan vi ikke rett og slett droppe denne diskusjonen nå? Den er meningsløs :-) "..............." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. september 2002 Forfatter Del Skrevet 28. september 2002 Men jeg kommer jo ikke med generaliseringer. Jeg påpeker det ubestridelige faktum at i Oslo by så blir størstedelen av volden utøvd av "fremmedkulturelle". Noe som er veldig synd. Og jeg hevder at det er et problem, som jeg gjerne vil ha en løsning på. Jeg sier ikke at pakistanere eller indere etc. generellt er mer voldelige. Men - jeg mener at når fakta er slik, så er det ikke idiotisk å stille spørsmålstegn ved nettopp dette. Konkludere gjør jeg ikke. Men jeg forbeholder meg retten til å stille spørsmålstegn uten å bli kalt rasist. De som likevel insisterer får bare gjøre det. Lite jeg kan gjøre med det. Kan vi ikke rett og slett droppe denne diskusjonen nå? Den er meningsløs :-) "..............." Hei Prozak, Du skriver: " Jeg påpeker det ubestridelige faktum at i Oslo by så blir størstedelen av volden utøvd av "fremmedkulturelle". Noe som er veldig synd. Og jeg hevder at det er et problem, som jeg gjerne vil ha en løsning på." Men det er et like ubestridelig faktum at "i Oslo by så blir størstedelen av volden utøvd av "menn"..... Hvorfor er ikke det like "relevant"? === Du skriver: "Kan vi ikke rett og slett droppe denne diskusjonen nå? Den er meningsløs :-)" Du deltar på frivillig basis! :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-373956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Det du her beskriver, kritiserer og ønsker at ingen skal gjøre er jo nettopp oppskriften på hvordan unngå å løse problemer som er knyttet opp til grupper av mennesker. Jeg ser hvor "riktig" det du skriver er - på samme måte som kommunismens prinsipper også er "moralskt" riktig. Men den praktiske og reelle verden kan ikke forholde seg til teoretiske "korrekte" prinsipper - for da vil de som driter i både prinsipper og lover få herje fritt. For da har vi fratatt oss selv muligheten til å reagere på de eneste måter som faktisk virker. Og det er nettopp denne naiviteten blant mange nordmenn (og spesielt norske politikere) som nå gjør at Frp blir norges største parti. Fordi folk flest, som har vært så naive, nå etterhvert forstår at det bare en tomt preik som ikke løser problemene - men kun forsterker dem. Noe må faktisk gjøres og det må gjøres snart og det må gjøres med styrke - hvis ikke fortsetter utviklingen helt til de tiltak som må gjennomføres vil være helt usmaklige for folk flest, men likevel nødvendige. Og da må man svelge noen få kameler nå - eller mange digre elefanter senere.... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-375678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. september 2002 Forfatter Del Skrevet 30. september 2002 Det du her beskriver, kritiserer og ønsker at ingen skal gjøre er jo nettopp oppskriften på hvordan unngå å løse problemer som er knyttet opp til grupper av mennesker. Jeg ser hvor "riktig" det du skriver er - på samme måte som kommunismens prinsipper også er "moralskt" riktig. Men den praktiske og reelle verden kan ikke forholde seg til teoretiske "korrekte" prinsipper - for da vil de som driter i både prinsipper og lover få herje fritt. For da har vi fratatt oss selv muligheten til å reagere på de eneste måter som faktisk virker. Og det er nettopp denne naiviteten blant mange nordmenn (og spesielt norske politikere) som nå gjør at Frp blir norges største parti. Fordi folk flest, som har vært så naive, nå etterhvert forstår at det bare en tomt preik som ikke løser problemene - men kun forsterker dem. Noe må faktisk gjøres og det må gjøres snart og det må gjøres med styrke - hvis ikke fortsetter utviklingen helt til de tiltak som må gjennomføres vil være helt usmaklige for folk flest, men likevel nødvendige. Og da må man svelge noen få kameler nå - eller mange digre elefanter senere.... Mvh Javel. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-375692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Herregud, sør...du vil virkelig ikke skjønne det enkelte prøver å få frem, vil du? Det er IKKE snakk om å ikke se på folk som individer, men det sier seg selv at hvis man har 999 dårlige erfaringer med en folkegruppe, og 1 god erfaring, så gjør man seg opp en statistisk mening basert på disse erfaringene. Det ville vært det samme, for min del, hvis jeg f.eks opplevde at alle de som vil fly i trynet på meg på byen var bergensere. Det sier seg selv at jeg da ville begynne å lure på hvorfor så mange av bergenserne var så bråkete. Er dette så vanskelig å skjønne? JA, enhver skapning er et INDIVID. Men hvis en lang rekke individer med klare fellestrekk gjentatte ganger viser tegn til den samme adferden, så er det jo ikke helt fjernt å begynne å lure på om det er vanlig hos disse INDIVIDENE. For å oppsummere: Så godt som alle dårlige erfaring mht. vold på byen har for meg vært med fremmedkulturelle. Men - hvis jeg f.eks står i en trang øl-kø på en pub, og vedkommende rett bak meg, som tilfeldigvis er svart, spør om jeg gidder å bestille en øl til ham også i samme slengen, så oppfører jeg meg på akkurat samme måte, og ser i utg.punktet på vedkommende med samme øyne, som jeg ville gjort om han var bleik. Jeg synes du angriper problemet og enkelte folks holdninger på feil måte, og det blir da ingen konstruktive debatter rundt temaet. Man må være interessert i å se muligheten for at man kanskje kan lære noe selv også, og ikke bare banke ivei med de samme prinsippielle argumentene om og om igjen. ".............." Sør ønsker ikke å snakke om det "egentlige problemet" - hva det måtte være i hver enkelt sak. Han ønsker i stedet å lage en hver diskusjon om dette til en diskusjon om generalisering og rasisme. Og han ønsker overhode ikke å diskutere de relle og praktiske problemer knyttet til fremmedkulturelle og invandring. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-375712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Hei Prozak, Du skriver: " Men - som noen sa her tidligere, man kommer ikke unna enkelte indikasjoner på kultur ut i fra hvordan folk ser ut." Og der har vi det. :-) "Kultur" er i denne diskusjonen "tilbøyelighet til vold" (for eksempel). "hvordan folk ser ut" kan neppe være annet enn hudfarge/rase. Med andre ord - man kommer med påstander om "tilbøyeligheter til vold" basert kun på hudfarge/rase. Forstår du hva jeg mener? Man "overkjører" individet, og slenger dem inn i en gruppe og sier "du er derfra, derfor har du slik kultur".... === Du skriver: " Ja, selfølgelig er det det." (til sammenligningen mellom oss og Baneheia drapsmennene) Men hvis du innrømmer at det er like stor forskjell mellom to pakistanere som mellom oss to og Baneheia-drapsmennene, hvordan kan du da overhode komme med generaliseringer om pakistanere som kan brukes til noe positivt??? Med vennlig hilsen Sitat: "Men hvis du innrømmer at det er like stor forskjell mellom to pakistanere som mellom oss to og Baneheia-drapsmennene, hvordan kan du da overhode komme med generaliseringer om pakistanere som kan brukes til noe positivt???" Og samtidig - hvis man gjør enhver konkret sak (og spesielt de der det er fremmedkulturelle involvert) om til en diskusjon om generalisering, i stedet for å finne årsaken til - og løse det konkrete problemet, så løser man ingen ting og fremmer samtidig hverdagsrassismen. Hva i all verden er positivt i det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-375736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Sør ønsker ikke å snakke om det "egentlige problemet" - hva det måtte være i hver enkelt sak. Han ønsker i stedet å lage en hver diskusjon om dette til en diskusjon om generalisering og rasisme. Og han ønsker overhode ikke å diskutere de relle og praktiske problemer knyttet til fremmedkulturelle og invandring. Mvh Jeg vet :-) "............" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74632-fratatt-retten-til-%C3%A5-bli-betraktet-som-individer/page/4/#findComment-375825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.