Ulv I Faarikaal Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Noen av våre politikere er inne på tanken å busse hvite norske elever til skoler med høy innvandrerandel, eller busse innvandrerelever til skoler med lav andel. Hensikten er å hindre at innvandrerelever blir dominerende fullstendig, og utjevne skolestandardarden. Det skal bli interessant å se hva foreldrene vil si da :-) I USA ble virkningen at hvite flytta enda lenger vekk til steder hvor det ikke var aktuelt med bussing, og svarte flytta enda tettere sammen. Segregeringa var lik som Oslo er nå. Det er viktig for foreldre å sikre en god skolestandard, og jeg vet med sikkehet om 5 par som har flytta for å unngå innvandrermiljøene i Oslo. Det kan kalles rasisme, men det kan også kalles et behov for en god skole. Å innbille foreldre at en skole er god når det er 90% innvandrere der, er ikke så lett. Det hjelper nok ikke å kalle foreldrene rasister og steine dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Det hjelper neppe å stigmatisere innvandrene heller.... Den evinnelige "oss og dem diskusjonen" rundt innvandrere skaper et større problem av noe som i utgangspunktet ikke er noe særlig problem. Men Ulv, du vet - det er mange problemer hvis du teller med dem du selv lager for deg selv! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Det hjelper neppe å stigmatisere innvandrene heller.... Den evinnelige "oss og dem diskusjonen" rundt innvandrere skaper et større problem av noe som i utgangspunktet ikke er noe særlig problem. Men Ulv, du vet - det er mange problemer hvis du teller med dem du selv lager for deg selv! Med vennlig hilsen Prøv å innbille foreldrene at innvandrere er seriøse, snille og likeverdige. Avisoppslagene om bandekriger, tvangsekteskap og æresdrap er store og fete. Rasismen er noe vi virkelig skal få slite med i framtida. Bare toppen av isfjellet er synlig, våre nye landsmenn har mer på lager, det kan jeg forsikre deg om. Bussing er prøvet for 40 år siden i USA, vi vet med sikkerhet hva som vil skje her også hvis vi prøver. Selvfølgelig blir rasismen sterkere jo mer vi snakker om den og jo mer vi blåser den opp i media. Antirasistene trekker opp debatten og det blir mer stuerent å være rasist når flere står opp og forsvarer sitt rasistiske synspunkt og viser fram avisoppslagene. Dette er en stygg og uvant utvikling vi ikke klarer stoppe, det er liksom i sakens natur. Et par jeg kjenner sier rett ut at de flytta fordi de ikke likte alle innvandrerne i området, og at de ikke ville unga skulle gå på en skole med bare innvandrerunger. De stemmer SV til vanlig og er lokalpolitikere. De sier rett ut at de ikke ville ytret slikt for ti år siden, men nå er det så mange som står fram at det liksom er helt OK. Jeg syns det er uhyggelig, og tegner dårlig for framtida. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Prøv å innbille foreldrene at innvandrere er seriøse, snille og likeverdige. Avisoppslagene om bandekriger, tvangsekteskap og æresdrap er store og fete. Rasismen er noe vi virkelig skal få slite med i framtida. Bare toppen av isfjellet er synlig, våre nye landsmenn har mer på lager, det kan jeg forsikre deg om. Bussing er prøvet for 40 år siden i USA, vi vet med sikkerhet hva som vil skje her også hvis vi prøver. Selvfølgelig blir rasismen sterkere jo mer vi snakker om den og jo mer vi blåser den opp i media. Antirasistene trekker opp debatten og det blir mer stuerent å være rasist når flere står opp og forsvarer sitt rasistiske synspunkt og viser fram avisoppslagene. Dette er en stygg og uvant utvikling vi ikke klarer stoppe, det er liksom i sakens natur. Et par jeg kjenner sier rett ut at de flytta fordi de ikke likte alle innvandrerne i området, og at de ikke ville unga skulle gå på en skole med bare innvandrerunger. De stemmer SV til vanlig og er lokalpolitikere. De sier rett ut at de ikke ville ytret slikt for ti år siden, men nå er det så mange som står fram at det liksom er helt OK. Jeg syns det er uhyggelig, og tegner dårlig for framtida. Du skriver: "Prøv å innbille foreldrene at innvandrere er seriøse, snille og likeverdige. Avisoppslagene om bandekriger, tvangsekteskap og æresdrap er store og fete." Bandekrig, tvangsekteskap og æresdrap gjelder en forsvinnende liten brøkdel av "innvandrere", akkurat som barnemord gjelder en forsvinnende liten del av "nordmenn". Men det er klart at når avisoverskriftene er store nok, og folk som leser dem dumme nok, så tror folk gjerne det du sier. === Du skriver: "Bare toppen av isfjellet er synlig, våre nye landsmenn har mer på lager, det kan jeg forsikre deg om." "Interessant" konklusjon. HVA er det "våre nye landsmenn" har på lager? Og har *alle* det "på lager"? Hvis ikke, hvorfor skulle det være relevant for Ali hva Ahmed gjør? De er to forskjellige individer. === Du skriver: "Dette er en stygg og uvant utvikling vi ikke klarer stoppe, det er liksom i sakens natur." "vi ikke klarer stoppe" Hva gjør *du* for å stoppe utviklingen da? Flere og flere tråder hvor du forsøker å koble "innvandrere" og "vold" (med "store overskrifter")? Eller påpeker du at "Ali og Ahmed er individer", og det som er relevant er ikke hudfargen, men om Ahmed og Pål er kriminelle! Eller skriver du bare "ingen kommentar" når du ikke kan svare? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Ingen foreldre vil selvsagt godta en skolesituasjon hvor 90% av elevene er språksvake og fremmedkulturelle innvandrerbarn. Selv den gode sosialist Erik Solheim tok med familien og stakk av fra Oslo øst av da det fargerike fellesskapet ble litt for fargerikt. Myndighetene har imidlertid tillatt at ghetto-tilstandene har fått utvikle seg, og et skarpt skille mellom "dem og oss" er i ferd med å utvikle seg. Det er synd. Forslag om "bussing" er et panisk framlegg fra politikere som har mistet kontrollen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UHU Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Ja, vi gjorde det. Min datter startet i 1. klasse som en av fire etnisk norske, resten var en salig blanding andre nasjonaliteter. Hun kom hjem og klaget på at hun ikke forsto hva som ble sagt i klassen, de to assistentene/tolkene sørget for at hovedspråket i klassen ikke lenger var norsk. Mange av ungene kunne heller ikke ett ord norsk da de startet på skolen. Vi fikk etter et par uker tilfeldigvis tilbud om et annet sted å bo i en kommune med mindre innvandrere, og tenkte oss om en halv gang og flyttet. Har ikke angret et sekund. Kall meg rasist om du vil, men jeg var bekymret for mine barns utdannelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 29. september 2002 Forfatter Del Skrevet 29. september 2002 Ja, vi gjorde det. Min datter startet i 1. klasse som en av fire etnisk norske, resten var en salig blanding andre nasjonaliteter. Hun kom hjem og klaget på at hun ikke forsto hva som ble sagt i klassen, de to assistentene/tolkene sørget for at hovedspråket i klassen ikke lenger var norsk. Mange av ungene kunne heller ikke ett ord norsk da de startet på skolen. Vi fikk etter et par uker tilfeldigvis tilbud om et annet sted å bo i en kommune med mindre innvandrere, og tenkte oss om en halv gang og flyttet. Har ikke angret et sekund. Kall meg rasist om du vil, men jeg var bekymret for mine barns utdannelse. Du er ikke alene, jeg ville ikke si noe om det før, men vet om adskillig verre tilstander. Avisene vil ikke skrive om forholdene fordi det er blitt en glovarm potet. Det skrives ikke om det før det er fullstendig krise. Og jeg er enig med dem i det, det verste man kan gjøre er å belyse problemene, det vil føre til at enda fler flytter vekk. Tro det eller ei: en innvandrer flytta fra Holmlia fordi hans sønn ikke skulle gå på en skole med bare innvandrerverstinger, snart er bare verstingene igjen. De fleste av våre nye landsmenn liker skolevesenet og hva det kan by på. Utdannelse er MEGET høyt verdsatt. Som jeg sier til sør: våre nye landsmenn har mer på lager. Ting som er kjent men ikke er avdekket, og ting som ingen utenforstående i det hele tatt vet om. Jeg kunne selv fortalt pressen ting som de ikke ville tro, og ikke ville trykke, og da er det ikke no' vits. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Jeg har sendt minstemann på privatskole pga de kommunale skolene i området. Det er mange innvandrere der også men de er ressurssterke og alle ungene som begynner snakker skikkelig norsk. Det er viktig fordi de eldste gikk i den kommunale skolen og det var ¨så dårlig undervisning. Dattera mi kunne ikke lese etter 3. klasse og det var ikke noe problem. Jeg sendte henne da til en annen skole og det viste seg at hun hadde dysleksi. Hun fikk hjelp øyeblikkelig og lærte å lese på noen mnd. Dessuten var foreldremøtene et mareritt. Alt skulle sies på norsk og deretter på urdu. Slik hadde ungene det i timene også. Halvparten av ungene hadde ingen norskkunnskaper i det hele tatt og resten kunne noe. En snakket skikkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Jeg har sendt minstemann på privatskole pga de kommunale skolene i området. Det er mange innvandrere der også men de er ressurssterke og alle ungene som begynner snakker skikkelig norsk. Det er viktig fordi de eldste gikk i den kommunale skolen og det var ¨så dårlig undervisning. Dattera mi kunne ikke lese etter 3. klasse og det var ikke noe problem. Jeg sendte henne da til en annen skole og det viste seg at hun hadde dysleksi. Hun fikk hjelp øyeblikkelig og lærte å lese på noen mnd. Dessuten var foreldremøtene et mareritt. Alt skulle sies på norsk og deretter på urdu. Slik hadde ungene det i timene også. Halvparten av ungene hadde ingen norskkunnskaper i det hele tatt og resten kunne noe. En snakket skikkelig. Klarte ikke læreren og "se" at hun hadde leseproblemer etter 3. klasse? Det er jo rystende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Klarte ikke læreren og "se" at hun hadde leseproblemer etter 3. klasse? Det er jo rystende. Det var altfor mange som ikke kunne norsk der så det var tydelig ikke så viktig. Jeg maste og ringte fordi broren kunne lese da han var 5 år og fikk inntrykk at jeg bare maste. Det gikk forresten bra. Hun går nå på videregående og gjør det kjempebra bortsett fra norsk og engelsk skriftlig da skrivingen fremdeles er et problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-374490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Du skriver: "Prøv å innbille foreldrene at innvandrere er seriøse, snille og likeverdige. Avisoppslagene om bandekriger, tvangsekteskap og æresdrap er store og fete." Bandekrig, tvangsekteskap og æresdrap gjelder en forsvinnende liten brøkdel av "innvandrere", akkurat som barnemord gjelder en forsvinnende liten del av "nordmenn". Men det er klart at når avisoverskriftene er store nok, og folk som leser dem dumme nok, så tror folk gjerne det du sier. === Du skriver: "Bare toppen av isfjellet er synlig, våre nye landsmenn har mer på lager, det kan jeg forsikre deg om." "Interessant" konklusjon. HVA er det "våre nye landsmenn" har på lager? Og har *alle* det "på lager"? Hvis ikke, hvorfor skulle det være relevant for Ali hva Ahmed gjør? De er to forskjellige individer. === Du skriver: "Dette er en stygg og uvant utvikling vi ikke klarer stoppe, det er liksom i sakens natur." "vi ikke klarer stoppe" Hva gjør *du* for å stoppe utviklingen da? Flere og flere tråder hvor du forsøker å koble "innvandrere" og "vold" (med "store overskrifter")? Eller påpeker du at "Ali og Ahmed er individer", og det som er relevant er ikke hudfargen, men om Ahmed og Pål er kriminelle! Eller skriver du bare "ingen kommentar" når du ikke kan svare? Med vennlig hilsen Eller gjør som deg med dine kommentarer - og bidrar til at Frp nå er blitt det partiet med desidert størst oppslutning? Var det ikke det jeg forresten forsøkte å fortelle deg for en god stund siden? Det er den veien det går nå. Folk flest er dritt lei "snillismen" og at det norske samfunn hverken stiller krav nok, eller gjennomfører konkrete tiltak som har noen effekt. For det er til syvende og sist "folk flest" som tar beslutningene i landet gjennom hvordan de bruker sin stemme. Og de tilltak som vil komme i fremtiden vil være vesentlig vanskligere for deg å svelge enn hva som kunne vært gjennomført tidligere - hvis ikke det fantes så mange som ikke kunne akseptere noe som helst av praktisk fornuftige og gjennomførbare tilltak når det fremdeles var mulig å gjøre det på en "mild" måte. Om du føler et ansvar for denne utviklingen (som er uungåelig) er helt opp til deg selv. Du er flink til å tillegge "de andre" et slikt ansvar, uten at jeg tror de tar det så veldig mye mer alvorlig enn hva du kanskje gjør... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-375615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Eller gjør som deg med dine kommentarer - og bidrar til at Frp nå er blitt det partiet med desidert størst oppslutning? Var det ikke det jeg forresten forsøkte å fortelle deg for en god stund siden? Det er den veien det går nå. Folk flest er dritt lei "snillismen" og at det norske samfunn hverken stiller krav nok, eller gjennomfører konkrete tiltak som har noen effekt. For det er til syvende og sist "folk flest" som tar beslutningene i landet gjennom hvordan de bruker sin stemme. Og de tilltak som vil komme i fremtiden vil være vesentlig vanskligere for deg å svelge enn hva som kunne vært gjennomført tidligere - hvis ikke det fantes så mange som ikke kunne akseptere noe som helst av praktisk fornuftige og gjennomførbare tilltak når det fremdeles var mulig å gjøre det på en "mild" måte. Om du føler et ansvar for denne utviklingen (som er uungåelig) er helt opp til deg selv. Du er flink til å tillegge "de andre" et slikt ansvar, uten at jeg tror de tar det så veldig mye mer alvorlig enn hva du kanskje gjør... Mvh Neivel. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-375684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Neivel. Med vennlig hilsen Godt å se at du endelig tar til fornuften:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74687-skole-bussing-av-elever-til-innvandrerskoler/#findComment-375775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.