Gå til innhold

Når bedriften går konk...

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret Arbeidstaker

Hvis man jobber i en bedrift som går konk, og denne ikke betaler ut den lønna man har til gode, kan man få pengene fra Lønnsgarantifondet. Men gjelder dette kun det man har jobbet for frem til konkursen, eller dekker det også lønn i tre måneders oppsigelsestid? Selv om man må gå på dagen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74725-n%C3%A5r-bedriften-g%C3%A5r-konk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Nyttig link, men jeg fant ikke det om oppsigelsestid der... får jeg lønn bare frem til bedriften er konk, eller for 3 måneder frem?

Ser ikke ut som du får mer enn til den dagen det ble levert skifteretten pluss feriepenger. Ser ut som du får dagpenger under arbeidsløyse fra den dagen du ikke får lønn mer.

Gjest Bekymret A

Ser ikke ut som du får mer enn til den dagen det ble levert skifteretten pluss feriepenger. Ser ut som du får dagpenger under arbeidsløyse fra den dagen du ikke får lønn mer.

Akk og ve... jeg som har tenkt at jeg er sikret tre måneder fremover uansett... :-(

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hvor lang tid da? Får vel ikke noe på sosialen heller når man bor alene i treroms og har 3500 i leie...

I praksis er det arbeidskontoret som betaler ledighetstrygd i oppsigelsestiden etter en konkurs, som et forskudd i påvente av at lønnsgarantien skal tre i kraft.

Ulv I Faarikaal

Ledighetstrygden er jo liten i forhold til vanlig lønn. Hvis man må på sos'en så må man bytte til billigst mulig leilighet, har jeg hørt ... :-/

Dagpenger er 62,4 % av siste år eller snitt av 3 siste år, det som er mest. På sos'en må du nok velge det billigste alternativ som finnes der du bor. M a o flytte. Hvis du ikke finner på noe som kan rettferdiggjøre at du bor der du bor. Bor ikke den gamle syke mora di i samme huset ?

Gjest Bekymret a

Dagpenger er 62,4 % av siste år eller snitt av 3 siste år, det som er mest. På sos'en må du nok velge det billigste alternativ som finnes der du bor. M a o flytte. Hvis du ikke finner på noe som kan rettferdiggjøre at du bor der du bor. Bor ikke den gamle syke mora di i samme huset ?

Jeg selger ikke, da er det bedre å sulte

Annonse

Du har rett på utestående lønn, feriepenger og lønn i oppsigelsestid. Been there..

Dersom du umiddelbart melder deg ledig og får dagpenger vil disse trekkes i fra det beløpet du etterhvert vil få fra lønnsgarantifondet (dette blir jo i oppsigelsestida).

Hvor kjapt du får penger fra LG-fondet tror jeg forøvrig avhenger av hvor kjapt bobestyrer gjør jobben sin.

Det samme skjedde meg. Det første vi fikk beskjed om var at vi skulle få lønn ut måneden etter "konkursmåneden". Fylte ut skjema og greier, og fikk disse pengene ca. 4 mnd. etter konkursen.

Så fikk vi nylig beskjed fra konkursboet om at vi faktisk har rett på lønn i 3 mnd. Det betyr at jeg nå skal sende krav om ytterligere 2 mnd. Må nok belage meg på å vente en stund på disse pengene også, men jammen kommer de penga godt med.

Og som flere andre her skriver, så skal all inntekt du har hatt i løpet av disse månedene, trekkes fra, det være seg dagpenger eller annen arbeidsinntekt.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...