Gå til innhold

Far i svangerskapspermisjon?

Gjest musmusa

Anbefalte innlegg

Vi venter barn i april og har, sålangt ikke noe uforutsett skjer, tenkt at far skal få svangerskapspermisjon. Altså at jeg går tilbake i jobb etter 6 uker. Jeg begynner i full jobb snart og rekker sannsynligvis ikke å opparbeide meg lønn under sv.perm.

Hvordan blir dette da, han har krav på 14 dagers fri i forbindelse med fødsel. Arb.miljøloven §31(?)

Må han jobbe de 4 ukene mellom, før han får permisjon?

Og hvordan er reglene for hans permisjon (hvor lenge etc, lønn etc)

Kan arb.giver "nekte" ham det?

Har jeg krav på ammefri og isåfall hvordan/hvor mye? Hvordan gjør man det?-reiser man hjem midt på dagen for å amme? Eller er det litt fleksibelt slik at man kan begynne på jobb en time senere, evt.avslutte en time tidligere??

Takker kjempemye for de som gidder å hjelpe meg med svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel.html

http://www.google.com/search?q=permisjon+svangerskap+adopsjon&hl=no&lr=lang_no

dere må bestemme om dere vil ta (tilsammen) 42 uker med full lønn eller 52 uker med 80 % lønn.

Trygdekontoret betaler lønn opp til 6 G (1 G = ca 54 000 kroner). Det står i kontrakt / avtale dere har med arbeidsgiver om de betaler mellomlegget hvis dere har høyere lønn enn ca 312 000.

Mor må ta tre uker før termin, og seks uker etter fødsel.

Far får to uker fri etter fødsel / hjemkomst (hjemlet i arbeidsmiljøloven), dette er uten lønn (mn mange har egen avtale med arbeidsgiver om lønn disse ukene). Deretter må far ut i jobb den neste knappe måneden, hvis han ikke har ferie å ta ut.

Etter mor har vært hjemme i tre pluss seks uker, kan far ta resten av permisjonen. Dette kan ikke arbeidsgiver nekte. (men det er fortsatt ikke vanlig at far tar så mye, så han kan forvente litt skepsis..)

Ammefri er også hjemlet i arbeidsmiljøloven, og er ulønnet (med mindre arbeidsavtalen sier noe annet hos dere). Du kan komme senere, gå tidligere, få besøk av babyen og amme på jobb, eller bruke tiden til å pumpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...