Gå til innhold

Fu: Har du våpen hjemme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

12

• Singularity

9

• conan

9

• Goliath

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

At han går amok og skyter alle sammen.

Så det er ikke så farlig om han går amok og hugger de ned for fote med øksa....eller brødkniven? :-)

Det er noe som heter fobi. Selv liker jeg ikke nåler, men har lært meg å leve med det...

Synes likevel det burde være forbud mot nåler blant alle som ikke er medisinsk utdannet. Tenk om noen gikk amok og kom etter meg med en nål! Skrekk og gru - det hadde vært helt for jævelig!!

Så der burde man absolutt gjøre noe - ikke minst med tanke på alle sprøyteranene!

(og med tanke på alle som ikke helt forstår en spøk her...så er det faktisk det - rent bortsett i fra at jeg faktisk har sprøytefobi)

Mvh

Jeg gjør da ikke noe som er lovlig.

Da bør du være oppmerksom på at det samtidig med registreringsplikt for spretterter kom det samme for karatepinner, kastestjerner og blåserør for utskyting av piler etc. - og følgelig anskaffe deg uregistrerte eksemplarer av de også ;-)

Men kammerlås er jo ikke aktuelt. Så et intervju i går hvor det ble sagt at kammerlås blir for tungvindt. Det vil ta for lang tid å få låst opp sikkringen. Skjønner ingenting jeg.

Jeg så ikke intervjuet du sikter til, men vet at kammerlås var en ett av de tiltak forsvaret stilte seg positiv til i den rapporten/vurderingene som ble utført etter drapene på Geilo(?)

Som jeg har forstått det så var det kostnadene (50 mill) og mangel på støtte i Stortinget når det ble behandlet der, som var årsaken til at det ikke ble gjennomført.

Dette har jo med beredskap å gjøre, og jeg skal ikke legge frem mitt eget syn på det nå. Da blir diskusjonen raskt noe som handler om vesentlig mer enn oppbevaring av beredskapsvåpen hjemme.

Men en ting som er helt sikkert er at det finnes mange ting i samfunnet der vi må ofre noe for å oppnå det vi ønsker - også ofre som går på helsa og livet løs.

Biltrafikken er en ting, sol-sommer-båtliv en annen, alkohol en tredje osv. Og ofrene fra de tre ovennevnte eksempler er hinnsides de få tragedier som er et følge av at noen går amok med et beredskapsvåpen....

Mvh

Jeg er ganske enig med deg i ditt standpunkt til religion, og jeg er enig med deg i at psykopater og andre uegnede naturligvis ikke bør få lov til å ha skytevåpen :-)

Men jeg tror vi er uenige hva man kan og bør gjøre for å forhindre sistnevnte.

Hva slags regler for sivilt bruk av skytevåpen føler du at ville være idéelle ?

Og hvordan mener du at kontrollen av HV-våpen burde foregå ?

Hei Sing,

Du har helt rett i at det her er snakk om flere forskjellige "klasser" våpen: HV våpen, jakt-våpen, konkurranse-våpen og våpensamlinger (i tillegg til "psykopat-våpen"! ;-) )

La meg også si at selv om jeg personlig ikke "liker" våpen (fordi jeg har fått feil ende av dem mot hodet mitt for mange ganger til at det var morsomt mere! :-) ) så er jeg ikke en "fanatisk våpen-motstander". Min interesse i å få sikret våpnene er utelukkende for å redde liv, ikke av "politiske" årsaker.

1) HV Våpen: Her mener jeg at de bør oppbevares i sentrale våpen-lagre. Vi kjenner ikke til noen "realistisk fiende" som kan angripe Norge på så kort varsel at HV soldater ikke kan nå frem til slike lagre.

2) Jakt-våpen: Dette er kanskje de mest "kompliserte", nettopp fordi mange brukere kan ha et helt kurrant krav på "jeg bruker det til jakt veldig ofte". Men kanskje man kunne laget regler hvor våpen var nedlåst hos jakt-klubbene utenfor jakt-sesongen?

3) Konkurranse-våpen: Disse brukes vel mest på skytebaner, og kan vel derfor låses ned der? (Mener det er slik lovverket er i Storbritannia.)

4) Våpen-samlinger: Disse kan vel "ufarliggjøres" på en estetisk måte. (Fjerne en liten del av mekanismen, eller noe lignende). Videre er det ikke behov for ammunisjon her.

===

Og som en bonus: ta med medlemmene i våpen-klubber til sykehusene i Rio de Janeiro/Johannesburg for å se "hva som blir igjen" av mennesker som er skutt! ;-)

Med vennlig hilsen

Så det er ikke så farlig om han går amok og hugger de ned for fote med øksa....eller brødkniven? :-)

Det er noe som heter fobi. Selv liker jeg ikke nåler, men har lært meg å leve med det...

Synes likevel det burde være forbud mot nåler blant alle som ikke er medisinsk utdannet. Tenk om noen gikk amok og kom etter meg med en nål! Skrekk og gru - det hadde vært helt for jævelig!!

Så der burde man absolutt gjøre noe - ikke minst med tanke på alle sprøyteranene!

(og med tanke på alle som ikke helt forstår en spøk her...så er det faktisk det - rent bortsett i fra at jeg faktisk har sprøytefobi)

Mvh

Nei, det er ikke farlig om han går amok med kniv.

Husker jeg ikke feil (eller er det bare en vandrehistorie fra millitæret) så må bajonetter ikke være for skarpe.

Ikke er det lov å skyte på folk med 12.7 mm skyts heller. B lir for mye søl.

Annonse

Hei Sing,

Du har helt rett i at det her er snakk om flere forskjellige "klasser" våpen: HV våpen, jakt-våpen, konkurranse-våpen og våpensamlinger (i tillegg til "psykopat-våpen"! ;-) )

La meg også si at selv om jeg personlig ikke "liker" våpen (fordi jeg har fått feil ende av dem mot hodet mitt for mange ganger til at det var morsomt mere! :-) ) så er jeg ikke en "fanatisk våpen-motstander". Min interesse i å få sikret våpnene er utelukkende for å redde liv, ikke av "politiske" årsaker.

1) HV Våpen: Her mener jeg at de bør oppbevares i sentrale våpen-lagre. Vi kjenner ikke til noen "realistisk fiende" som kan angripe Norge på så kort varsel at HV soldater ikke kan nå frem til slike lagre.

2) Jakt-våpen: Dette er kanskje de mest "kompliserte", nettopp fordi mange brukere kan ha et helt kurrant krav på "jeg bruker det til jakt veldig ofte". Men kanskje man kunne laget regler hvor våpen var nedlåst hos jakt-klubbene utenfor jakt-sesongen?

3) Konkurranse-våpen: Disse brukes vel mest på skytebaner, og kan vel derfor låses ned der? (Mener det er slik lovverket er i Storbritannia.)

4) Våpen-samlinger: Disse kan vel "ufarliggjøres" på en estetisk måte. (Fjerne en liten del av mekanismen, eller noe lignende). Videre er det ikke behov for ammunisjon her.

===

Og som en bonus: ta med medlemmene i våpen-klubber til sykehusene i Rio de Janeiro/Johannesburg for å se "hva som blir igjen" av mennesker som er skutt! ;-)

Med vennlig hilsen

Jovist. Sovjetstaten lurer bak hvert hjørne.

Pravda og glasnost og det der er skalkeskjul for å få oss til å droppe guarden.

Slik er det.

Jovist. Sovjetstaten lurer bak hvert hjørne.

Pravda og glasnost og det der er skalkeskjul for å få oss til å droppe guarden.

Slik er det.

The soviets are cunning, and hide behind the corner of the Earth.

We, on the other hand, live right out in the open, on the flat part....

Med vennlig hilsen

Nå er vel neppe jeg av den typen som kan finne på å bruke et slikt våpen. Jeg liker dem rett og slett ikke. Jeg fordømmer ikke dem som har dem.

Jeg snakker hele tiden utfra meg her. Jeg ønsket ikke ha våpen i hus. Det skremte meg og jeg hadde en sønn som var svært så opptatt av våpen, skyting og krig. Jeg ønsker fortsatt ikke ha våpen i hus. Men klart, en gang kan det være at jeg endrer hodlning etterhvert. Men jeg liker ikke våpen og det må da være en ærlig sak?

Hvis man har barn som er veldig opptatt av våpen og krig så er det muligens på tide at de får litt bedre kjennskap til våpen gjennom et skytterlag eller en annen egnet forening.

Da slipper man at de går bananas den dagen de får tak i et våpen.

Sånn generelt..

Annonse

Hvorfor ikke kjøpe et luftgevær til den våpengale guttungen.

Jeg og broren min hadde luftgevær og brukte å skyte mye på blink med det.

Vi hadde en enkel regel: Ikke sikte på noen levende vesen, uansett om geværet var ladd eller ikke.

Ingen av oss er blitt våpengale av den grunn.

Nei, det er ikke farlig om han går amok med kniv.

Husker jeg ikke feil (eller er det bare en vandrehistorie fra millitæret) så må bajonetter ikke være for skarpe.

Ikke er det lov å skyte på folk med 12.7 mm skyts heller. B lir for mye søl.

Bajonetter skal ikke være skarpe....men jeg tror de kunne være så spisse som mulig...? Var kanskje for å begrense skader på egne soldater og utstyr etter veiving med våpenet med påmontert bajonett på standplass eller i felten??

12.7 lager en masse søl, men fordelen er at det blir få skadede å frakte bort. Skal ikke så gode treffet til for å ta livet av noen med det kaliberet.... Få invalide som samfunnet må bekoste etterpå blir det også.

Ikke alle lover og regler som virker like godt gjennomtenkt nei:-)

Mvh

Hei

Komer på at ei hagle har jo en veldig god effekt på skadedyr og mus da, jeg vet om mange som sitter og skyter igjennom stuevinduet.

Hilsen

Hei,

Du skriver: "jeg vet om mange som sitter og skyter [mus og skadedyr] igjennom stuevinduet"

Fra utsiden eller fra innsiden???

Med vennlig hilsen

Hvorfor ikke kjøpe et luftgevær til den våpengale guttungen.

Jeg og broren min hadde luftgevær og brukte å skyte mye på blink med det.

Vi hadde en enkel regel: Ikke sikte på noen levende vesen, uansett om geværet var ladd eller ikke.

Ingen av oss er blitt våpengale av den grunn.

Hei

Ulempen med luftgever er at man fort begynner og skyte på litt annet en blink, var med i urk'en ungdommens rødekors, og der skjøt vi sugerør på hverandremed luftgevær sviende vondt.

Hilsen

Gjest Kritikeren

Hei,

Du skriver: "jeg vet om mange som sitter og skyter [mus og skadedyr] igjennom stuevinduet"

Fra utsiden eller fra innsiden???

Med vennlig hilsen

Hei

Det der må være tidenes glupeste spørsmål, hvis du skyter mus og dyr gjennom vinduet sier det seg da selv at du står inne og skyter ut, hvis du skal skyte dyr inne i huset kan du vel like godt være inne.

Hilsen

Gjest lis@bet

Vi har et slikt gevær som samboer skyter ryper med i Saltfjellet.

Men hva det heter, nei det aner jeg ikke. Patroner har vi masse av også.

Har egentlig ikke tenkt over at vi faktisk har våpen i huset før denne tragiske saken på Kongsvinger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...